Gå til innhold

Motor til Buster M


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i fjor en Buster M med 30hk 2 takter. Nå har jeg planlagt å bytte

motoren med 40hk 4 takter.

Båten har anbefalt motorstr på 40hk.

 

Men så gir forhandleren meg et bra tilbud på motor på 50hk. Denne motoren

har samme fysisk størrelse og vekt som den på 40 hk.

 

Er det noen betenkeligheter med å sette på en 50hk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står 40 hk anbefalt ja. Vi hadde en Askeladden 505, der står det at det er anbefalt 75 hk, vi hadde 90hk. Ettersom det ikke er noe forskjell på vekt og størrelse, skal det ikke være noe problem.

 

Btw. Lurt å kjøpe 4-takter, bråker mindre, mer miljøvenlig og du sparer masse penger på bensin forbruket.

Lenke til kommentar
Ettersom det ikke er noe forskjell på vekt og størrelse, skal det ikke være noe problem.
båten?

Trur ikkje du produsenten har testa ditta nøye ut på forhond? Det er jo en grunn til at vi har såne grenser!

 

Såg en river på jobb, der var heile hekken pressa 2-3 cm fram, for det at der hadde vert for stor motor :no: ..

Kjem jo litt and på ka hekken tåle og, men det skal ikkje vere noke problem sida det bare er 10 hk meir.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ettersom det ikke er noe forskjell på vekt og størrelse, skal det ikke være noe problem.
båten?

Trur ikkje du produsenten har testa ditta nøye ut på forhond? Det er jo en grunn til at vi har såne grenser!

 

Såg en river på jobb, der var heile hekken pressa 2-3 cm fram, for det at der hadde vert for stor motor :no: ..

Kjem jo litt and på ka hekken tåle og, men det skal ikkje vere noke problem sida det bare er 10 hk meir.

4043327[/snapback]

Hmm jeg har en river 350 og venter på en tohatsu 25/30.. blir fett d da!

Lenke til kommentar

Anbefalt betyr da ikke at man ikke bør over.... Anbefalt sier like mye om at du ikke bør under. Produsenten vet jo form og vekt etc på båten og regner da ut en motorstørrelse man minst bør ha for å drive båten fremover. Dog bør man jo selvsagt ikke vandre på viddene oppover fra denne grensen. Hvis anbefalt er 40, er det ingen problem med 50.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hvordan motor er det du har fått et tilbud på? Har en 40 hk Suzuki fire takt på min Buster m. Kommer fint opp i plan med 6 voksen eller barn oppi. Har lært en liten tommelfinger regel fra den lokale båt fohandleren som sier at en fint kan øke motor strl. med 10 hester mer enn det som er anbefalt.

 

Mvh Andy

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...