Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Melde / koble til pc til et domene


Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kan hjelpe meg her, er ingen reser på server 2003 og domene.

Jeg skulle flytte en pc som var tilkoblet domene , i forbindelse med flyttinga så ville jeg forandre navn på pcen. Nå får jeg ikke meldt pcen inn på domenet igjen.

Når jeg prøver dette så kommer det opp at den ikke finner domenet :hmm:

Jeg før pinget serveren, så det er kontakt med serveren . Dette er en XP PRO som har hvert tilkoblet før.

 

Når jeg kikker på detaljer så står det dette:

 

" Obs! Denne informasjonen er ment for en nettverksansvarlig. Hvis du ikke er en nettverksansvarlig, må du varsle den ansvarlige om at du mottok denne informasjonen, som er registrert i filen C:\WINDOWS\debug\dcdiag.txt.

 

Følgende feil oppstod da DNS ble spurt etter ressursposten for tjenesteplassering (SRV) som brukes til å finne en domenekontroller for domenet GHA.local:

 

Feilen var: DNS-navnet finnes ikke.

(feilkode 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

 

Spørringen var for SRV-posten for _ldap._tcp.dc._msdcs.GHA.local

 

Mulige årsaker til feilen er blant annet:

 

- DNS SRV-posten er ikke registrert i DNS.

 

- En eller flere av følgende soner inkluderer ikke delegering til underordnet sone:

 

GHA.local

local

. (rotsonen)

 

Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du kan løse dette problemet, klikker du Hjelp. "

 

 

Dette sier meg desverre ingen ting noen som kan gi meg råd / forklare hva jeg må gjøre.

 

Dette ble langt :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører DNS-tjenesten på domenekontrolleren? Og er klientmaskinen satt opp med domenekontrolleren som DNS-server? Har du prøvd å melde inn maskinen ved å angi fullt domenenavn, altså GHA.local? Hva sier eventloggen på domenekontrolleren? Finnes det en "same as parent"-record i DNS på DCen? Kjør en "ping gha" eller "ping gha.local" og se om DCen svarer på vegne av domenet.

Endret av morbo
Lenke til kommentar
Kjører DNS-tjenesten på domenekontrolleren? Regner med det, det er jo 9 andre maskiner  som kjører.

 

Og er klientmaskinen satt opp med domenekontrolleren som DNS-server?

Har du prøvd å melde inn maskinen ved å angi fullt domenenavn, altså GHA.local? Hva sier eventloggen på domenekontrolleren? Finnes det en "same as parent"-record i DNS på DCen? Kjør en "ping gha" eller "ping gha.local" og se om DCen svarer på vegne av domenet.

Kjører DNS-tjenesten på domenekontrolleren?

Regner med det, det er jo 9 andre maskiner som kjører. Som sagt server og domene har jeg lite kjennskap til :blush:

 

Og er klientmaskinen satt opp med domenekontrolleren som DNS-server?

 

Har du prøvd å melde inn maskinen ved å angi fullt domenenavn, altså GHA.local?

 

Ja, det hjalp ikke

 

Hva sier eventloggen på domenekontrolleren?

:blush:Domenekontrollen hvor finner jeg den hen da på serveren

 

 

Finnes det en "same as parent"-record i DNS på DCen?

 

Kjør en "ping gha" eller "ping gha.local" og se om DCen svarer på vegne av domenet.

Jeg har pinget maskin navnet det var ok, men skal prøve gha.

 

 

 

Men hvorfor får jeg problem nå når jeg har koblet / lagt til andre pcer før uten noe styr med dns?

Får ikke sjekket dette før Fredag

 

Takker for svar så langt

Lenke til kommentar

Plagdes med samme feil i 6 timer på søndag. Orker ikke å skrive hvordan jeg løste det enda en gang. (Sent på kvelden) Så jeg quoter meg selv i en annen post jeg nettopp skrev. :roll:

For å legge deg til første gang trykker du på windows knappen og break. Derreter velger du datamaskinnavn. Deretter trykker du på endre, haker av for medlem av domene og skriver inn navnet på domenet. (I nettet jeg satte opp måtte jeg også skru av Endre primært DNS-suffiks når domenemedlamskap endres. Finner denne vist du trykker på mer-knappen Men dette tror jeg ikke skal endres vist nettet har en skikkelig satt opp DNS server.) Når du så trykker på OK spør maskinen etter brukernavn og passord. Her må du mate inn en bruker som har retigheter som domain administrator.

 

Håper dette løser saken til deg også. :thumbup:

Lenke til kommentar
Plagdes med samme feil i 6 timer på søndag. Orker ikke å skrive hvordan jeg løste det enda en gang. (Sent på kvelden) Så jeg quoter meg selv i en annen post jeg nettopp skrev.  :roll:
For å legge deg til første gang trykker du på windows knappen og break. Derreter velger du datamaskinnavn. Deretter trykker du på endre, haker av for medlem av domene og skriver inn navnet på domenet. (I nettet jeg satte opp måtte jeg også skru av Endre primært DNS-suffiks når domenemedlamskap endres. Finner denne vist du trykker på mer-knappen Men dette tror jeg ikke skal endres vist nettet har en skikkelig satt opp DNS server.) Når du så trykker på OK spør maskinen etter brukernavn og passord. Her må du mate inn en bruker som har retigheter som domain administrator.

 

Håper dette løser saken til deg også. :thumbup:

Hei

Har prøvd dette bortsett fra å skru av Endre primært DNS-suffiks

 

Jeg skal prøve dette.

Lenke til kommentar
Plagdes med samme feil i 6 timer på søndag. Orker ikke å skrive hvordan jeg løste det enda en gang. (Sent på kvelden) Så jeg quoter meg selv i en annen post jeg nettopp skrev.  :roll:
For å legge deg til første gang trykker du på windows knappen og break. Derreter velger du datamaskinnavn. Deretter trykker du på endre, haker av for medlem av domene og skriver inn navnet på domenet. (I nettet jeg satte opp måtte jeg også skru av Endre primært DNS-suffiks når domenemedlamskap endres. Finner denne vist du trykker på mer-knappen Men dette tror jeg ikke skal endres vist nettet har en skikkelig satt opp DNS server.) Når du så trykker på OK spør maskinen etter brukernavn og passord. Her må du mate inn en bruker som har retigheter som domain administrator.

 

Håper dette løser saken til deg også. :thumbup:

Hei

Har prøvd dette bortsett fra å skru av Endre primært DNS-suffiks

 

Jeg skal prøve dette.

 

Nå har jeg prøvd dette også uten å lykkes :hmm:

Er det noen som har noen andre tips??

Må ip (192.168.0.2) og gateway (192.168.0.1) ha samme adr. som dns (192.168.1.1)

Ipen blir delt ut av en isdn router.

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd dette også uten å lykkes

Er det noen som har noen andre tips??

Må ip (192.168.0.2) og gateway (192.168.0.1) ha samme adr. som dns (192.168.1.1)

Ipen blir delt ut av en isdn router.

DNS på klientmaskinen må være satt til Domenekontorlleren (eller "serveren"), ellers vil kun de eksterne DNS-serveren bli spurt om hvor "GHA" befinner seg. Ekstern DNS vet jo ikke dette, og derfor får du nok den feilmeldingen.

 

For å fikse dette, setter du DNS-server på domenekontrolleren til å peke på seg selv (127.0.0.1), og på klientene skal DNS være ip-adressen til domenekontrolleren.

 

Husk å sette "forwarder" i DNS-server-konfig til ISP sin DNS-server.

 

Fort og gæli, men håper du skjønner

 

Cheers

Rolf

Endret av morbo
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hei!

Beklager om jeg gjør feil og skulle ha laget en ny tråd..

Har satt opp AD på win 2008 server og på dns 1 har jeg serveren sin eksterne ip (serveren har 2 ip adresser) og som dns 2 har jeg 8.8.8.8.. Samme gjore jeg på klientmaskina.. Så la jeg til brukere og datamaskinen jeg prøver og legge til.. Nå skriver jeg jo inn i Win 7 Brukernavn (med admin) og passord og domenenavnet.. Så kommer opp "En konto for denne datamaskinen ("AD-PC") ble funnet i AD. Vil du bruke denne? Jeg trykker Ja.. Og nå kommer "Kan ikke kontakte Active Domain-domenekontrolleren (AD DC) for domenet AD Kontroler at domenenavnet er riktig skrevet. Hvis navnet er riktig skrevet, velg detaljer for info... Og følgende står under detaljer "

Domenenavnet AD er kan hende et NetBIOS-domenenavn. Hvis det er tilfelle, kontroller at domenenavnet er riktig registrert i WINS .

Hvis du er sikker på at navnet ikke er et NetBIOS-domenenavn, kan følgende informasjon hjelpe deg med å løse DNS-konfigurasjonsproblemene.

Følgende feil oppstod da DNS ble spurt etter ressursposten for tjenesteplassering (SRV) som brukes til å finne en Active Directory-domenekontroller (AD DC) for domenet AD:

Feilen var: DNS-navnet finnes ikke.
(feilkode 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

Spørringen var for SRV-posten for _ldap._tcp.dc._msdcs.AD

Vanlige årsaker til feilen er blant annet:

- SRV-poster for DNSen som kreves for å finne en AD DC for domenet, er ikke registrert i DNSen. Postene registreres automatisk i en DNS-server når en AD DC legges til et domene. De oppdateres av AD DC med jevne mellomrom. Datamaskinen er konfigurert til å bruke DNS-serverne med følgende IP-adresser:

50.115.160.89
50.115.160.88

- En eller flere av følgende soner inkluderer ikke delegering til underordnet sone:

AD
. (rotsonen)

"

 

Domenenavnet er som følger AD.***Skjulte det jeg**.net og er satt til og peke med A name til ip adresser du ser over..

 

 

 

Beklager at dette ble en rotete post, litt lei nå etter 4-5 timer med denne feilen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...