Gå til innhold

Psdata og garantisak vdr. dødt skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei.

Som mange andre her kjøpte jeg meg 2 stk, bw-sett fra psdata på nyttårsaften, og et av disse har duret trofast i kassa mi siden det ble montert. Sorgen var dermed stor da jeg kom hjem natt til tirsdag, og ble møtt av en sort skjerm. En kjapp titt innenfor sidendøren avslørte fort hva som var galt; cpu-blokken hadde gått lekk. Resultatet dette førte med seg var et dødt skjermkort, et radeon x800xt pe (det er altså ikke snakk om småpenger her). Blokken hadde faktisk gått lekk flere steder, både ved inn-nippelen fra tanken og merkelig nok i hjørnet av blokken der lysdioden er plassert.

 

Stemningen ble ikke noe bedre etter å ha snakket med to forskjellige kundebehandlere hos psdata. De så nemlig ingen grunn til å ta noe som helst ansvar for mitt døde skjermkort, men et nytt bw-sett skulle jeg få! :nei: Jeg skjønner selvfølgelig at de sannsynligvis har en del kunder som ødelegger komponenter som et resulat av brukerfeil, men når en lekkasje oppstår fra et sted på blokken som skal være forseglet fra fabrikk må da varen i aller høyeste grad kalles defekt? Det at settet har gått i så lang tid (uten å bli flyttet på en tomme), for så å myrde skjermkortet mitt, er da også klar indikasjon på en slitasjefeil? For ordens skyld nevner jeg at jeg prøvekjørte settet i hele 48 timer utenfor maskinen før jeg monterte, så jeg er relativt "ren" sånn sett.

 

Alt i alt; psdata tar ingen ansvar for mitt dyre (og nå også døde) skjermkort, og jeg sitter her midt i russetiden med en utgift på flere tusen kroner og en tom plass i agp-slot'en min. Jeg er mildt sagt deprimert, ikke bare pga. det at bw-settet ikke holdt mål og ødela et skjermkort som jeg virkelig tømte kontoen pga., men men kanskje mest grunnet det faktum at psdata reagerte som de gjorde. Ekstra bittert er det å høre at andre webbutikker som bl.a. mpx.no har bøyd seg i tilfeller som dette, og kunden har kommet godt ut av det.

 

Jeg kommer aldri til å benytte meg av psdata igjen, og det anbefaler jeg heller ingen andre å gjøre. Jeg tidligere hatt et godt forhold til dem, men dette ødela nok lysten til fremtidige kjøp. Kundebehandlerne jeg snakket med var egentlig relativt hyggelige, selv om jeg altså ble bedt om å lage garantisak hos netshop hvor jeg har kjøpt kortet, som nå var tydelig defekt grunnet vannskader. Og hvordan trodde han det ville gå? Nei, det måtte jeg høre med de om.... :thumbdown:

 

Synd det måtte ende slik, men jeg er ikke den som burde skamme meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis skaden på skjermkortet er en årsak som følge av at det var en feil ved vannkjølingen (noe jeg antar siden det lekket ved fabrikk forseglingene blant annet) så har de faktisk plikt å erstatte skjermkortet ditt. Dette kommer klart fram av forbrukerkjøpsloven.

 

Altså, du har rett til nytt skjermkort også eller å få erstattet utlegget ditt.

 

§ 34. Produktskader

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

 

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

Lenke til kommentar

Jeg sendte psdata en relativt krass mail hvor jeg klar la frem at mitt forhold til dem som kunde er avsluttet, og at de seriøst burde vurdere å legge om sin holding ang. slike situasjoner. Og ja, det er fryktelig dårlig av psdata, spesielt med tanke på at de faktisk går imot lovverket som gjelder sånt.

Lenke til kommentar

Hvis det faktisk er slik at du har krav på å få erstattet alt utstyr som har blitt ødelagt av lekasjen hadde ikke jeg gitt meg for å si det mildt. Jeg hadde gått rettens vei om det så måtte være. Men før dette hadde jeg selvsagt satt meg inn i gjeldende lovverk, og eventuelt forhørt meg med en kyndig person med tanke på lovverk. Synes ikke du skal gi opp!

Lenke til kommentar

kjbu:

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

Dermed er et skjermkort dekket av denne loven, og man har da erstatningskrav på det. Er kanskje værre med et hus, iom. at det er en langt større ting som ikke helt passer inn i "salgstingens forutsatte bruk", men et skjermkort skal selvfølgelig bli dekket.

Lenke til kommentar

Svært spennende sak det her. Ta vare på sluttresultatet og denne topicen så vi andre kan bruke den som refeanse i fremtiden når lignende ting skjer.

En annen ting: Alltid henvend deg positivt/ nøytralt i slike saker. Ikke bli ufin eller krass, men stryk kundebehandler pent med hårene helt til man vet med sikkerhet at alle tog er gått. Jeg sitter nå selv midt i en sak med en av våre store webbutikker, og selv om jeg egentlig er så forbannet at jeg fråder, så er jeg som en sol i mail og telefon. Men trust me, hvis ikke det ordner seg (jeg har orget i to mdt. med min sak), ja da kommer dyret frem og hele saken skal brettes ut her på forumet i detalj, samtidig som jeg pusser ulvene fra forbrukerrådet og fri rettshjelp på svina. :mad:

 

...meen det ordner seg vel.

Lenke til kommentar
Det er ikke vanlig at følgeskader dekkes.

 

Hvis f.eks skjermkortet brenner og det tar fyr i hele huset, så er det vel ikke forventet at PSData skal kjøpe nytt hus til deg.

 

mvh

Kjetil

Spar oss for slike usakelige kommenterer, klart han bør få nytt skjermkort. I følge forbrukerkjøpsloven §52 skal dette erstattes.

 

Ser man litt her: http://www.gyldendal.no/undervisning/retts...tel_6/index.asp

 

ser man lett at man har loven på sin side.

Lenke til kommentar

Hva som ligger under "direkte sammenheng" er interessant og relevant spørsmål. Kor fortalt ville jeg gå ut i fra at dette kan omfatte all hardware i umiddelbar nærhet til det aktuelle produktet. Dette kan føre til at nettbutikkene vil kunne bli erstatningspliktige for ganske store skader på din maskin så lenge det er en direkte følge av at deres produkt inneholder mangler (les: feil).

 

Med andre ord: Ditt døde skjermkort går utvilsomt under denne kategori og det burde således ikke være problematisk å få det erstattet av nettbutikken.

 

Det er imidlertid ofte et problem at forhandlere ikke er kjent med lovverket. Et par velformulerte e-poster må derfor ofte til...

 

Lykke til!

Endret av StianM
Lenke til kommentar

Det samme skjedde med meg.. kom hjem til svart skjerm... skrudde på maskinen igjen og merket at det lå en liten dam oppå mitt "dyre" Gaidward 6800LE...

 

Tenkte med en gang at nå blir det enda dyrere for meg i russetiden...

Men jeg skal prøve å kontakte PSdata angående dette og legge ved den låv snurten. Jeg har ikke tenkt å sitte her på dette FX5200 korte jeg kjører nå..

Fck no.. :mad:

 

Edit: Ja det lakk fra kjøleblokka (som jeg med en gang nappet ut og limte rundt hele greia) selv om det kostet meg 550kr for BW settet skal det faenmeg virke!

 

Edit 2: Mail Sendt og venter spent på svar fra PS. Vil Poste svar her.

 

*skrive sint mail*

Endret av Death[]Angel
Lenke til kommentar

Greit nok at det virker som de BW-settene er av meget dårlig kvalitet. Men jeg synes faktisk ikke PS-Data kan klandres for at ditt skjermkort, som du har kjøpt hos Netshop skal erstattes av PS-Data.

Hvis jeg kjøper meg en splitter ny volvo, og kjøper nye dekk hos Opel, og dekkene er av dårlig kvalitet slik at jeg flyr av veien, skal ikke Opel påkoste meg en ny volvo.

Når du likevell har garanti på skjermkortet ditt fra Netshop, skjønner jeg heller ikke hvorfor du prøver å lage en garantisak hos PS-Data.

 

Dette burde heller være en pekepinne til alle som har kjøpt BW-settene over hvor dårlig kvalitet dette faktisk er.

Synes synd på alle butikkene som er nødt til å tape store summer p.g.a folk ikke klarer å la ting være orginalt.

 

Anyway:

 

Har alltid fått god service på mine returer hos PS-Data. Forholdet mitt til dem som butikk blir ikke dårligere av dette.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Hvis jeg kjøper meg en splitter ny volvo, og kjøper nye dekk hos Opel, og dekkene er av dårlig kvalitet slik at jeg flyr av veien, skal ikke Opel påkoste meg en ny volvo.

Dette må jeg si meg helt uenig i.

Selger Opel deg dekk som er ment til bruk på bil, så skal de holdes ansvarlig for at dekkene ikke holder mål og at du derfor flyr av veien.

 

At PSData selger varer som ikke holder mål, og som ødelegger andre hardware komponenter må PSData stå ansvarlig for.

 

(Dette forutsetter selvfølgelig at settet som er brukt er til riktig sokkel, samt at det er rikig montert og ikke moddet på noen måte som kan gjøre at settet ikke fungerer som det skal.)

Lenke til kommentar

Nei, men nå har det jo vist seg at settene LANGT fra holder mål.

Hvis noen i det hele og det store, andre en Netshop skal måtte erstatte det skjermkortet, så må det å såfall være de som lager de BW-settene.

 

Teit å legge skylden på andre. Hvilken garanti har f.eks PS-Data generellt for at settet ble montert riktig ? ? ?

 

-z00l-

Lenke til kommentar

jeg har også et godt forhold til PSdata.. og det at skjermkorte mitt blir ødelagt pga BW er surt.. men det er ikke å klandre PSdata for.. er varene som er defekte..

Kommer til å handle hos PSdata uansett hva som skjer i saken om jeg får nytt skjermkort eller ikke..

 

Psdata har altid holdt mål og rask levering og god service.. så en ting kan ikke ødelegge et så bra forhold.. nesten som om dama hadde bulka bilen.. shit happens.. :!:

 

Edit: Det har seg sån at monteringen har ikke gjort det som skjedde i mitt og første posters tilfelle.. det begynnte og lekke fra selve blokka.. (der blokka er klemt sammen) som består av en del plexi og en del kopper som også har en isolasjons ring for å forhindre lekasje.. men det har lukket gjennom denne etter at maskinen har stått å kjørt i utallige uker.. plutselig springer den lekk.. det skal ikke skje..

Endret av Death[]Angel
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...