Gå til innhold

(Løst!) Laptop til bestemor!


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er på jakt etter en laptop til bestemor, som har bestemt seg for å lære data (sprekt synes nå jeg). Maskinen skal ikke brukes til spilling o.l. så har derfor ikke stort krav til 3D-ytelse og sånn.

 

Krav:

- Prisklasse med øvre grense 10000 kr.

- IKKE høyere oppløsning enn 1024x768 (XGA) ellers blir det vanskelig å se...

- Centrino-plattform

- God garanti/service

 

a) Noen som har noen tips?

 

Har lett litt rundt og funnet dette eksemplaret:

Tundra 1556S til kr 8795,- (2 års garanti)

http://www.psdata.no/ps.asp?it=106141&mlevel=090400

 

b) Noen som har gode/dårlige erfaringer med Tundra (Aopen?) 1556-serien?

Endret av SILVERDOM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er en bestemor uten noen som helst erfaring ville jeg muligens snust litt på Dell eller andre store merker som har en godt utbygget kundesupport. Det er nesten bedre å betale for en sånn 3 åring hent-på-stedet-avtale om noe går galt, enn å kjøpe uten i dette tilfellet. Dessuten har damen en supporttelefon som hun kan ringe til (hvis ikke kan du få mye å gjøre på sikt ;) )

 

Edit: Hvorfor ikke kjøpe brukt?

Endret av hart
Lenke til kommentar
hvorfor ikke kjøpe ibm thinkpad r50, består av celeron prossesor  men denne er også svært stille og rask, thinkpad er dessuten kvalitets maskiner. pris 6700,- hos komplett

 

rscue

Ja, jeg har sett på den også, men den har jo bare 1 års garanti.

Også vil hun gjerne ha en maskin som ikke er utdatert om få år, og ta er det vel ikke noe sjakktrekk å kjøpe en celeron-maskin?

Endret av SILVERDOM
Lenke til kommentar
Siden det er en bestemor uten noen som helst erfaring ville jeg muligens snust litt på Dell eller andre store merker som har en godt utbygget kundesupport. Det er nesten bedre å betale for en sånn 3 åring hent-på-stedet-avtale om noe går galt, enn å kjøpe uten i dette tilfellet. Dessuten har damen en supporttelefon som hun kan ringe til (hvis ikke kan du få mye å gjøre på sikt ;) )

 

Edit: Hvorfor ikke kjøpe brukt?

Problemet med Dell er at de til den prisen kun kan tilby 510m og muligens en "lettutstyrt" 6000. 510m har en laber kvalitetsfølelse, og 6000 er en nesten helt ny modell med enkelte barnesykdommer (som unødvendig vifte-støy dersom man skal tolke det som har blitt skrevet her på forumet rett)

 

Brukt er uaktuelt :)

Lenke til kommentar

Da vil jeg driste meg til å si at den 1556-modellen du har funnet burde være grei nok. Eneste som er litt å utsette på den er vel at det er litt slark i hengselen, men det kan fikses. Ellers så er 155x-serien både lette og smale med god batteritid.

Har en 1557GLS selv da ;)

 

Er det snakk om noe internett og her?

 

Du har ikke vurdert en iBook fra Mac? ca 10k, og alt er inkludert. Umulig å tukle det til ;)

Lenke til kommentar
Da vil jeg driste meg til å si at den 1556-modellen du har funnet burde være grei nok. Eneste som er litt å utsette på den er vel at det er litt slark i hengselen, men det kan fikses. Ellers så er 155x-serien både lette og smale med god batteritid.

Har en 1557GLS selv da ;)

 

Er det snakk om noe internett og her?

 

Du har ikke vurdert en iBook fra Mac? ca 10k, og alt er inkludert. Umulig å tukle det til ;)

Internet = tilkobling med modem.

 

iBook er nok ikke aktuelt da hun har meldt seg på kurs, og på kurset undervises det i Windows.

 

Hva mener du med slark i hengselen?

Lenke til kommentar
hvorfor ikke kjøpe ibm thinkpad r50, består av celeron prossesor men denne er også svært stille og rask, thinkpad er dessuten kvalitets maskiner. pris 6700,- hos komplett

 

rscue

Helt enig. Hvorfor ikke kjøpe den absolutt billigste PC'en, har sett noen som koster 6000,-

Og da kunne jo du ha bistått med telefon support?

Og den er god nok til kontorbruk, selv om det er en Celeron og lite med RAM. En annen ting, å kjøpe en PC som ligger i midt- eller toppsjiktet om 2-4 år er etter min mening bare tull. Kjøp det du trenger nå, utviklingen går så fort at det blir utrolig dyrt hvis man skulle følge utviklingsstrømmen.

Lenke til kommentar
Litt tung og ikke centrino Men. OK til bestemor, hvis målet er å flytte den mellom steder. ((tilgang til230V) liten batteritid.)

 

HP Pavilion zv5302EA - Athlon XP-M 1.6 GHz - 15.4" TFT kr 6995,00

+ HP Care Pack Pick-Up and Return Service

utvidet serviceavtale - 3 år Kr 16695,00

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305803&cks=PRL

Athlon XP? Høres ut som mye viftestøy(?) :)

Lenke til kommentar
Litt tung og ikke centrino Men. OK til bestemor, hvis målet er å flytte den mellom steder.  ((tilgang til230V) liten batteritid.)

 

HP Pavilion zv5302EA - Athlon XP-M 1.6 GHz - 15.4" TFT  kr 6995,00

+    HP Care Pack Pick-Up and Return Service

        utvidet serviceavtale - 3 år Kr 16695,00

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305803&cks=PRL

Athlon XP? Høres ut som mye viftestøy(?) :)

Ikke på min :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...