Gå til innhold

PC'en koker! - Ekstra vifte?


Strategery

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig satt inn et nytt grafikkort i PC'en min.

Problemet er at det er rundt 60 - 70 grader når jeg spiller. Er dette vanlig?

Jeg bruker programmet AIDA for å måle temperaturen.

Programmet lyver ikke, fordi når jeg kjenner på PSU'en, så brenner jeg meg.

Det er ikke noe problem med PC'en, men jeg er bekymret for den høye temperaturen.

 

Trenger jeg en ekstra vifte?

 

Speca:

 

Hovedkort: Abit V17

Grafikkort: Shaphire Radeon 9800 PRO 128 MB DDR

Strømforsyning: Q-tec 350W

Prossesor: Pentium 4, 2.8 Ghz

Tastatur: Optisk, Tråløst Logitech

Kabinet: Q-tec, silver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok neppe PSU'en du brant deg på :thumbup:

 

nytt 9800PRO asså, kunne no ha funne deg bedre vell :p:thumbdown:

 

Nvidia 6600GT funka vell mykje bedre t en veldi grei pris for tida ;)

Det ar nok PSU'en jeg brant meg på. :ermm:

 

9800 PRO er ikke noe dårlig kort.

Dessuten betalte jeg ingenting for det, det forrige skjermkortet ble ødelagt og så fikk jeg et nytt ett, (garanti)

 

9800 PRO kjører de spillene jeg krever, så lenge skjermkortet gjør det, er jeg VELDIG fornøyd.

 

Du kan ikke bare komme her og komme her, hold deg til Topic.

Lenke til kommentar
Det er nok neppe PSU'en du brant deg på :thumbup:

 

nytt 9800PRO asså, kunne no ha funne deg bedre vell :p:thumbdown:

 

Nvidia 6600GT funka vell mykje bedre t en veldi grei pris for tida ;)

Dette har da overhodet ingen ting med trådstarters spørsmål å gjøre.

 

Hvis du ikke har en kabinett vifte i bakkant av kabinettet ditt så anbefaler jeg det, en som trekker varm luft ut. Dette vil nok hjelpe litt på temperaturene dine :)

Lenke til kommentar

Siden du fikk ekstremt mye lavere temperaturer når du åpnet sidedøren, så tyder det på altfor dårlig lufttilførsel.

 

For meg var det litt uklart hvilke temperaturer du har målt, men hvis du kan lese av disse temperaturene (idle) for oss, så ville det ha hjulpet:

 

- 1. CPU

- 2. System (lsere av på hovedkortet et sted)

- 3. Grafikkort (ikke alle grafikkort har temp. måler)

 

Du har en kabinettvifte sier du. Da er det den og viften i strømforsyningen som blåser ut luft. Så hvor kommer luften inn hen? Vel, Qtec lager mange kabinetter, så det må du se etter selv. Men det skader ikke å åpne opp for litt mer.

 

Mine forslag:

 

1. Fjern de to nederste PCI spor dekslene, så kan luft komme inn der.

2. Se etter støv, bruk støvsuger forsiktig (ta ut strømledningen til PSU).

Lenke til kommentar
Siden du fikk ekstremt mye lavere temperaturer når du åpnet sidedøren, så tyder det på altfor dårlig lufttilførsel.

 

For meg var det litt uklart hvilke temperaturer du har målt, men hvis du kan lese av disse temperaturene (idle) for oss, så ville det ha hjulpet:

 

- 1. CPU

- 2. System (lsere av på hovedkortet et sted)

- 3. Grafikkort (ikke alle grafikkort har temp. måler)

 

Du har en kabinettvifte sier du. Da er det den og viften i strømforsyningen som blåser ut luft. Så hvor kommer luften inn hen? Vel, Qtec lager mange kabinetter, så det må du se etter selv. Men det skader ikke å åpne opp for litt mer.

 

Mine forslag:

 

1. Fjern de to nederste PCI spor dekslene, så kan luft komme inn der.

2. Se etter støv, bruk støvsuger forsiktig (ta ut strømledningen til PSU).

 

1. CPU, 37 grader med kabinet døra lukket

2. System, (motherboard 40 grader)

3. Står ikke noe spesifisert om grafikkort.

 

Kommer ikke så mye luft inn, skal ta av noen PCI spor, har også prøvd å støvsuge inne i PC'en.

 

 

Koster det mye for en ekstra vifte?

Endret av Mr. Freeman
Lenke til kommentar
Siden du fikk ekstremt mye lavere temperaturer når du åpnet sidedøren, så tyder det på altfor dårlig lufttilførsel.

 

For meg var det litt uklart hvilke temperaturer du har målt, men hvis du kan lese av disse temperaturene (idle) for oss, så ville det ha hjulpet:

 

- 1. CPU

- 2. System (lsere av på hovedkortet et sted)

- 3. Grafikkort (ikke alle grafikkort har temp. måler)

 

Du har en kabinettvifte sier du. Da er det den og viften i strømforsyningen som blåser ut luft. Så hvor kommer luften inn hen? Vel, Qtec lager mange kabinetter, så det må du se etter selv. Men det skader ikke å åpne opp for litt mer.

 

Mine forslag:

 

1. Fjern de to nederste PCI spor dekslene, så kan luft komme inn der.

2. Se etter støv, bruk støvsuger forsiktig (ta ut strømledningen til PSU).

Alle viser rundt 30 når kabinet døren er åpen.

 

Det er ikke så mye luft som kommer inn.

Du må måle temperaturene når døren er lukket.

Lenke til kommentar

Virker ikke som det er mye tvil om at du trenger litt vifter... Jeg ville vurder i alle fall, to vifter, en foran som suger inn luft, og en bak som trekker ut luft. Om du i tillegg kjøper en viftestyring slik at du får skrudd hastigheten ned på disse, mest bak, slik at det ikke trekker støv inn andre steder. Et filter til viftene er også triks!

 

Sjekk microplex.no, eller andre steder.. Viftene koster rundt 100 per, kjøp low-flow vifter fra papst eller noe.

 

Om du brenner deg på psu og denne går i overdrive kan du vurdere å bytte denne til en 400W av et eller annet slag. Du skriver ikke hva du har av HDD'er og slikt, men har du litt forskjellig der inne kan det hende du kan hoppe et hakk opp i psu. Selv kjøpte jeg akkurat MIST sin 500W, men jeg vet ikke om du trenger det.. Sikkert litt overkill, men det er nok av kontakter og slikt som er litt kjekt å ha når man driver å utvider med HDD'er og diverse annet kos..

Lenke til kommentar
1. CPU, 37 grader med kabinet døra lukket

2. System, (motherboard 40 grader)

3. Står ikke noe spesifisert om grafikkort.

 

Kommer ikke så mye luft inn, skal ta av noen PCI spor, har også prøvd å støvsuge inne i PC'en.

 

 

Koster det mye for en ekstra vifte?

Hmm, jeg blir ikke helt klok på de svarene du gir. Hvordan målte du da de 60 - 70 gradene som du nevner i første post?

 

CPU temp på 37 grader er helt ok, 40 grader på system temp. kan ikke stemme. Dvs en av dem er feil. CPU kan ikke ha lavere temp. enn temperaturen inne i kabinettet (du har jo ikke vannkjøling).

 

Uansett, det er viktig å åpne opp for lufttilførsel. Selv har jeg saget hull i bunnen i kabinettet på PCer som jeg har støydempet, ca 4 * 24 cm. Deretter har jeg limt på nok møbelknotter til at kabinettet kommer litt mer enn 1cm fra gulvet.

 

En 80x80mm vifte koster ikke mye, typisk fra ca 69 kr og oppover.

Lenke til kommentar
1. CPU, 37 grader med kabinet døra lukket

2. System, (motherboard 40 grader)

3. Står ikke noe spesifisert om grafikkort.

 

Kommer ikke så mye luft inn, skal ta av noen PCI spor, har også prøvd å støvsuge inne i PC'en.

 

 

Koster det mye for en ekstra vifte?

Hmm, jeg blir ikke helt klok på de svarene du gir. Hvordan målte du da de 60 - 70 gradene som du nevner i første post?

 

CPU temp på 37 grader er helt ok, 40 grader på system temp. kan ikke stemme. Dvs en av dem er feil. CPU kan ikke ha lavere temp. enn temperaturen inne i kabinettet (du har jo ikke vannkjøling).

 

Uansett, det er viktig å åpne opp for lufttilførsel. Selv har jeg saget hull i bunnen i kabinettet på PCer som jeg har støydempet, ca 4 * 24 cm. Deretter har jeg limt på nok møbelknotter til at kabinettet kommer litt mer enn 1cm fra gulvet.

 

En 80x80mm vifte koster ikke mye, typisk fra ca 69 kr og oppover.

Grunnen til den høye tempraturen ved spillig, kan være at jeg hadde hatt PC'en på hele dagen.

 

Skal kjøpe meg en ekstra vifte senere.

Lenke til kommentar

Har funnet ut hvorfor det var ekstremt varmt i PC'en min.

Jeg hadde satt PC'en inne i et skap med døra åpen (skapdøra)

Det var akkurat plass til PC'en, men det var for trangt.

Tok ut skuffen av bordet mitt, etter det har det ikke vært noe høy temp.

 

Tror nok jeg skal invistere i en ekstra vifte uansett, det kan jo bli hett inne i PC'en

avogtil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...