Gå til innhold

Videokamera mellom 30 - 40 tusen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må innrømme at jeg synes spørsmålet var litt snurrig.

Jeg trodde at hvis man hadde 30-40 000 kr å svi av på et videokamera så ville det være fordi man hadde god erfaring med video fra før av og visste hva slags egenskaper som var viktig/kritisk og som man ville betale så mye for.

Det er ikke "galt" å spørre slik du gjør, men jeg kan tenke meg du kunne fått enda bedre svar hvis du hadde skrevet litt om hva du bruker kameraet til, hva slags egenskaper som er viktigst o.l.

Uansett kan du kritisere meg for å sende dette innlegget, for jeg har overhode ingen erfaringer med kameraer i denne prisklassen....

Lenke til kommentar

Hvis man legger for mange "føringer" får man ofte "svar som man spør".

Ja, jeg vet at de fleste (alle ) kameraene i den prisklassen er bra. Regner med at det er noen på dette forumet som har utstyr i denne prisaklassen.

Det er 1000 meninger om kamera A eller B når man betaler 5 - 10 tusen så jeg regner med det er forskjeller på dyrere kameraer også.

Lenke til kommentar

Finnes ingen dårlige kameraer i den prisklassen, fordeler/ulemper er umulig å komme med når du ikke gir noen ideer om bruksområde....

 

Typiske kameraer i denne prisklassen er

 

Panasonic Ag-dvx100A

Sony HDR-FX1E

Sony PD170

 

Panasonic Ag-dvc30 havner fort på rundt 30 med xlr og mic...

Sikkert flere jeg glemmer i farten nå...

 

Men husk at det ofte er dyrt med tilbehør, om du trenger en kvalitets vidvinkel koster det mye, lys, lyd osv...

 

 

Allt avgjøres av bruksområde og budsjett.

Lenke til kommentar

Kamera skal brukes i jobbsamenheng, det er billedkvaliteten som er viktigst.

Vi lager en del stoff som brukes i bla presentasjoner, men vi "greier" ikke å hamle opp med proffene når det gjelder kvalitetn på bildene. (da mener jeg skarphet ol.) For og leie en "proff" koster det fort 30 tusen.

Anser meg selv som en habil amatør slik at vi kan gjøre de fleste "jobbene" selv.

 

Så for å stille spørmålet på nytt:

 

Hvor mye må man betale for et kamera som gir "proff" billedkvalitet og hvilket merke gir mest for pengene?

Endret av rogera
Lenke til kommentar
Hvor mye må man betale for et kamera som gir "proff" billedkvalitet og hvilket merke gir mest for pengene?

Er ikke noe enkelt svar på det heller, finnes billigere kameraer som gir bra bilder så lenge du har nok lys. Mye ligger i å bruke kameraet riktig.

 

Om dere sliter med å få bildet i fokus så trenger dere ikke svi av så mye bare for å få kontroll med fokusen, Panssonic Gs400 har ring som større kameraer.

 

Sony VX21000 er vel og en mulighet om ikke lyden er ekstremt viktig. Evnt Pro utgaven PD170 som vel er regnet som en av de beste med tanke på egenskaper i dårlig lys.

 

Selv bruker jeg Pansonic Ag-dvc30.

Relativt lite kamera

God lyd(bruker xlr)

Godt bilde og overraskende bra auto modus, hadde ventet at den ikke var helt prioritert på ett kamera med mye manuellt.

Den største fordelen er at det er såpass lite, og blir enda mindre, litt som ett eldre videokamera, når du demnonterer håndtaket og xlr, noe som var viktig for meg.

Ulempen er at det er 1/4ccd og ikke 1/3ccd, men det er det 1/4ccd kameraet med best egenskaper i dårlig lys.

 

Det beste er å ta kontakt med en butikk, feks. Videoutstyr eller Video 4(sikkert andre og jeg ikke kommer på i farta) du bor/jobber i nærheten av Oslo. Fordelen med å kunne prøve kameraene og service i Norge er verdt en lapp eller 3 ekstra...for å si det pent når du først skal bruke en god slump penger på kamera...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...