Gå til innhold

Emner i en grundig Java-Guide


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg driver nettsiden www.devsiden.info og har skrevet et par guider på nettsiden min (HTML, CSS og SQL). Jeg har lenge hatt planer om å skrive en Java guide, og har endelig kommet i gang med å skrive innholdet. Ettersom Java er et stort (!!) emne, har jeg problemer med å skille ut hva som passer inn i en "grunnleggende" java guide, og hva som passer bedre inn i en "avansert" guide.

 

Det hadde vært fint om noen kunne kommentert hvilke emner dere kunne ønske dere fra en slik grunnleggende guide (dvs. ingen GUI, ingen Collections, tråder eller database). Jeg har kommer frem til følgende "kapitler". Noen av ordene er engelske, så hvis du har et bedre norsk navn, hadde jeg satt pris på om du korrigerte :) Jeg har markert ferdige kapitler med (f). Listen nedenfor er i "korrekt" rekkefølge, så øverste kapittel er 1, neste 2, osv...

  • Introduksjon til Java (f)
    • Klasser og objekter (f)
    • Hello World (f)
    • Kompilering og kjøring (f)
    • Syntaks og semantikk

    [*]Variabler og aritmetikk (f)

    • Heltall variabler (f)
    • Desimaltall variabler (f)
    • Aritmetiske operatorer (f)
    • Mikset aritmetikk (f)
    • Arbeide med bokstaver (f)
    • Booleanske variabler (f)
    • java.lang.Math

    [*]Kontroll strukturer

    • Sammenlikninger
    • Logiske operatorer
    • If-else (f)
    • While løkker (f)
    • For løkker (f)
    • Nøstede kontroll strukturer
    • Matriser

    [*]Metoder

    • Deling av informasjon mellom metoder
    • "Scope" og levetid for variabler
    • Pre- og Post-conditions

    [*]Klasser

    • Klasse definisjon
    • Konstruktører
    • Overlaste metoder
    • Tilgangskontroll
    • Rekursjon

    [*]Arv og polymorfi

    • Arv og objekt-orientering
    • Hva arves
    • Benytte super klassens metoder
    • Polymorfi
    • Abstrakte klasser
    • Casting og identifisering (instanceof)
    • Interfaces

    [*]Exceptions

    • Hva er en Exception
    • Typer Exception
    • Håndtere Exceptions
    • Finally

Edit: Oppdatert liste over ferdig-skrevne emner 18.4.05

Endret av boemane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Savner array/tabeller.

 

Synes dette ser veldig bra ut. Hvis jeg skal peke på hva jeg oppfatter som vanskelige emner her må det bli exeptions og vidrekommen arv. Men Når du har det med dekker du og grunnleggende programering, og gjennom guiden gir forståelse for syntakser og språket. Veldig bra!

Lenke til kommentar
Savner array/tabeller.

 

Synes dette ser veldig bra ut. Hvis jeg skal peke på hva jeg oppfatter som vanskelige emner her må det bli exeptions og vidrekommen arv. Men Når du har det med dekker du og grunnleggende programering, og gjennom guiden gir forståelse for syntakser og språket. Veldig bra!

Array/tabeller har jeg markert ned under punktet "Matriser", som er det norske (matematiske) navnet for det engelske "array".

 

Var litt usikker med Arv og Exceptions selv, men konkluderte med at Exceptions var noe _alle_ java-programmerer kommer innom ganske fort når de prøver ut nye ting, så jeg valgte å ta det med likevel. Følte også at Arv var nødvendig p.g.a. javas objekt-orienterte "natur".

 

Takk for tilbakemelding!

 

.:BoeManE:.

Lenke til kommentar

Ja enig der, det er vanskelig. Men hører med blandt det grunnleggende! En må lære dette før man kan hoppe ut i bla GUI.

 

Har du link til foreløbig side?

 

Uten å vite hva du har skrevet, er gode eksempler gull verdt når det gjelder java. Viktig at eksemplene er konkrete og lettleste.

Lenke til kommentar

Innenfor temaet arv er det mye som super klasser abstrakte klasser etc. Noe som kan være litt vanskelig helt i starten.. Mente bare at arv er vanskelig i starten og noen av punktene inne der er litt vanskeligere.. Altså mener bare arv :) Men ja ha det med!

 

Synes du dekker allt bra. Og emnene du beskriver gir et godt programmerings grunnlag for å begynne på avansert programmering.

Lenke til kommentar
do-while-løkker kunne også være greit å ha med.

Svarer på samtlige spørsmål på en gang...

 

do-while løkker er med under punktet "while". Synes disse to løkkene er såpass like at jeg plasserte de i samme "underkapittel".

 

Jeg har bestemt meg for å starte å legge ut guiden når jeg er ferdig til og med kapittel 3. Har nå 7 underkapitler å skrive før jeg kommer så lagt, og en del jeg har markert ned for å se over igjen og "synkronisere".

 

Jeg har foreløpig ingen utvidede eksempler, ettersom det som står på de første 3 kapitlene er veldig grunnleggende. Når det er sagt er jeg fast bestemt på å komme med _komplette_ eksempler, dvs. eksempler av hele programmer, slik at de kan kompileres og kjøres. Jeg har hatt nok forelesninger og liknende hvor de bare gir deg "det viktigste" av koden og har innsett at det til tider er ganske vanskelig å sette sammen til slutt... spesielt når alt er nytt!

 

Jeg vil også gjøre all kode tilgjengelig i en .zip fil for nedlastning, samtidig som at koden postet på nett er skrevet med fargelegging (tilsvarende alle artikler og guider på devsiden).

 

Jeg vil holde dette temaet oppdatert når jeg legger ut de første 3 kapitlene, samt svare på spørsmål/tilbakemeldinger!

 

Veldig bra tilbakemeldinger! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Savner array/tabeller.

Når jeg tenker over det, vurderer jeg å flytte punktet "Matriser" til et nytt Hovedkapittel mellom "kontroll strukturer" og "Metoder" med følgende inndeling

  • Matriser
    • Hva er en matrise ?
    • Definering av en matrise
    • Bruke matriser
    • Matriser av matriser

Eventuelt ha en kort introduksjon til matriser i kapittel 3, for å ha en mer grundig gjennomgang etter kapittel 5 Klasser, ettersom de fleste bruksområdene til Matriser skjer gjennom metoder for å unngå å duplisere kode.

 

Har 5-6 underkapitler å skrive igjen før jeg legger ut kapittel 1-3 :w00t:

 

Har en liten eksamen på onsdag :thumbdown: så jeg satset på å få dette ferdig i løpet av helgen dersom ingenting uventet dukker opp...

Lenke til kommentar

try/catch ligger under kapittelet Exceptions, som allerede er planlagt.

 

Jeg har et kapittel for kontroll strukturer som er et kapittel som går gjennom enklere emner som logikk og løkker.

 

Jeg er ikke sikker på at data strukturer (utover matriser) er nødvendig i en grunnleggende java guide.

 

En mulighet er å ha et kapittel etter kapittel 5 "Klasser" som heter data strukturer hvor jeg går gjennom matriser, vector, arraylist, collections, etc. Problemet er bare at emnet "data strukturer" er såpass stort. Sun har en hel haug med sider for å beskrive sitt Collections rammeverk.

 

.:BoeManE:.

Lenke til kommentar
Hva med MVC? Irriterer vettet av meg at jeg ikke lærte det til å begynne med.

Model-View-Controller er et emne som er verd å nevne, ja. Men lurer på om det ikke passer mer for de som allerede kan det grunnleggende om java. MVC tar jo forbehold at man kan sin objekt-orientering og klasse-definering.

 

Ellers har jeg 2 artikler ute på Devsiden som tar for seg MVC med hensyn til JSP: MVC del 1 og MVC del 2.

 

Fremgangsmåten er ikke 100% lik for "vanlige" Java applikasjoner, men ideen bak er jo den samme.

 

Jeg har en del emner som jeg kunne tenke meg å ta med hvis jeg får tid. Emner som JavaBeans, tråder, JDBC og Reflection. Men, ettersom dette er store (!!) emner er jeg usikker på hvor grundig jeg får gått gjennom de forskjellige emnene.

---

 

Når det er sagt har jeg skrevet en del informasjon om Javas underliggende funksjonalitet tidligere som jeg vurdere å ta med som en appendix, nærmere bestemt JVM minne håndtering, Garbage Collection, osv.

 

Driver å vurderer om denne informasjonen passer inn her overhodet, men jeg trenger ikke bestemme meg om det passer inn før guiden er mer komplett...

 

.:BoeManE:.

Lenke til kommentar

Driver å jobber med kapittelet "Kompilering og kjøring", og har følgende problem.

 

Ettersom benytter Mac (Ingen hellig krig, takk) lurer jeg på om noen hadde kunne tatt seg tid til å lage en punkt-for-punkt liste over de steg som må tas fra du laster ned J2SE til den er installert i Windows og/eller Linux ?. Det inkluderer oppsett av CLASSPATH til installeringen av JDK, og kjøring av java -version i DOS vinduet.

 

Jeg trenger i tillegg skjermbilder for dette.

 

Som takk for hjelpen kan du få følgende valgfrie informasjon i selve guiden

 

- Fullt navn / Fornavn

- Link til hjemmeside

- epost (ikke anbefalg p.g.a spam)

 

Dersom du er villig til å gjøre dette legg inn et svar til dette emnet, så jeg ikke får mange som gjør dette for meg samtidig, samt hvilke(t) OS du gjør dette for.

 

Du kan sende meg en epost med resultatet til joachim (alfakrøll) devsiden (dot) info

 

bytt ut (alfakrøll) og (dot) med henholdsvis @ og .

Lenke til kommentar

Det så ut til å være mye bra her.

Men det er noen punkter jeg savner:

- Appleter og applikasjoner. Hva er det og hva er forskjellen på de?

- operatorer og primitive datatyper

- litt om biblioteker

- litt om public, private, protected, final, static, abstract variabler/metoder/klasser

 

Det er mulig du har tenkt noen av disse punktene under noe annet. Jeg bare tenkte jeg skulle nevne det som falt meg inn

Lenke til kommentar
Det så ut til å være mye bra her.

Men det er noen punkter jeg savner:

- Appleter og applikasjoner. Hva er det og hva er forskjellen på de?

- operatorer og primitive datatyper

- litt om biblioteker

- litt om public, private, protected, final, static, abstract variabler/metoder/klasser

 

Det er mulig du har tenkt noen av disse punktene under noe annet. Jeg bare tenkte jeg skulle nevne det som falt meg inn

Jeg hadde i utgangspunktet ikke planer om å gå inn på appletter, ettersom jeg ikke ser noen stor verdi i å utvikle applets. Applets har i bunn og grunn blitt byttet ut av J2EE og JSP/Servlets, og selv synes jeg applets er tungvinte. Kanskje ta med i appendixen som jeg driver å vurderer å ta med.

 

Operatorer og primitive datatyper er med i kapittel 2 "Variabler og aritmetikk" og jeg tar med med public, private, protected og abstrack under "Arv og Polymorfi". Selv om forskjellen mellom public og private er nevt i et tidligere kapittel når jeg forklarer hva en metode er (Kapittel 1).

 

biblioteker glemte jeg når jeg laget den orginale listen, men har tenkt på det siden. Er ikke helt sikker på hvor jeg skal plassere det, men blir nok mest sannsynlig et underkapittel til kapittel 5, "Bruke Java Standard Library", eller noe i den retningen.

 

Takk for tilbakemelding :thumbup: Keep up the good work :w00t:

Lenke til kommentar
en punkt-for-punkt liste over de steg som må tas fra du laster ned J2SE til den er installert i Windows og/eller Linux ?. Det inkluderer oppsett av CLASSPATH til installeringen av JDK, og kjøring av java -version i DOS vinduet.

Jeg har ikke tenkt å innstallere på nytt, men det er bare å følge denne:

http://www.fedorafaq.org/custom_java.html

 

Classpath:

Dette skrives i .bashrc-fila (sti: /home/bruker/.bashrc):

export CLASSPATH=$CLASSPATH:/home/bruker/java/godklasser.jar

Dette legger den nye til den gamle classpathen.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Har du link til foreløbig side?

I god til før helgen har jeg fått lagt ut de første tre kapitlene til java guiden. :w00t:

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger på det som er skrevet, enten hit eller som kommentarer til selve teksten på Devsiden (Krever gratis registrering på devsiden).

 

http://java.devsiden.info/

 

Hvis ikke DNSen er satt opp enda for din ISP, er URLen

 

http://www.devsiden.info/?spraak=java

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...