Gå til innhold

Test av Qtek S100


Anbefalte innlegg

Her kommer mine erfaringer så langt og jeg tenker at det kommer flere elementer snart (bilder etc)

 

Design 7/10

Mobilen fremstår som solid bygget og jeg har lite å utsette på denne. Når jeg en sjelden gang bruker valgtastene så hører jeg en liten metallisk lyd av ett slag, dette og det at leden i front på toppen bare dekker halve åpningen som er laget for leden kan til tider se litt dumt ut, f.eks. når mobilen lader. Baksiden er også utrolig kjedlig og har en "Designed for windows mobile" logo, kameraet og ett speil for portrettfotografering som de fleste andre mobiler har. Designet er til tider litt kjedlig og firkantet og mobilen kan virke stor for de som ikke har hatt en overgang via en symbianmobil. Materialet den er bygget opp av er aluminium og plast (rammen mellom aluminiumsplatene)

 

Av taster på mobilen er det de vanlige ta samtalen og legg på knappene, og under disse er det to hurtigtaster for kontakter og kalender (som kan konfigureres etter behov). I midten av disse er en styretast som det er en skam Qtek ikke har økt avhengigheten av siden de stort sett bare er der for at det skal være litt knapper på mobilen, og i midten av disse er det en tast som tilsvarer venstre musetast (kjør). Av ekstrataster er det noe som kan beskrives som en slags joggreie som man kan dra opp og ned for å øke/senke volumet, og som befinner seg øverst til venstre. Under denne er det en hurtigtast for opptak og over joggreia så er det hurtigtast for kamera (disse knappene kan også konfigureres etter behov).

 

Øverst til høyre så finner man plass til stylusen og av/på knappen. (Knappen skrur ikke mobilen av men setter den i en slags hvilemodus, noe som er genialt for å spare strøm). Og nederst til høyre ligger IR porten. Under telefonen er det utgang for usb (til lader og synking) og utgang for håndfri (stereo).

 

Skjermen ser også ut til å være av god kvalitet med en pleksi eller glassplate oppå siden man får ikke samme fargeforvrengning som når man tar på en tft/lcd pc-skjerm, det som er rart her er at oppå skjermen virker det som om det er ett plastark som man kjenner man trykker ned Jeg antar dette er det som gjør skjermen trykksensitiv.

 

Skjerm og menyer 8/10

For å ta det med en gang er det eneste jeg trekker det at den "bare" har 65000 farger og det at den kunne hatt høyere oppløsning. Plastarket som tidligere er nevnt er heller ikke direkte positivt. Bortsett fra dette er det en 240*320 piksel TFT-skjerm som gjør seg veldig godt på denne mobilen.

 

Mobilen har windows mobile og menyene er derfor veldig preget av windows. På skrivebordet har man info om smser, kalenderavtaler etc som kan konfigureres selv. For å lage nye dokumenter er det en hurtigmeny nederst til venstre, men for å få tilgang til alt er det en knapp som heter start øverst til venstre som man må trykke på for deretter å velge å åpne programmet om den ligger i listen over de sist brukte. Gjør den ikke det må man starte programs og få ett vindu med alle programmene. Dette ser ut til å virke veldig bra, og det er nok av hurtigtaster til saker og ting rundt omkring man kan bruke før man må gå inn i programs.

 

Det som er mest uvant er det å lukke programmer, programmene har en X øverst til høyre og man skulle tro denne avslutter programmene. Dessverre er det ikke slik, siden Microsoft har tenkt at mobilen skal ha programmene i minnet så de kjapt kan tas frem igjen og derfor minimerer den dem når man trykker på x'en, så man ender opp med å skru de av via kontrollpanel.

 

En ulempe med menyene på telefonen er at alt er så smått at man nesten må bruke stylusen, men er man presis med fingeren så går det utroligste på denne telefonen.

 

Maskinvare og tilbehør 9/10

Telefonen har en Intel PXA272 prosessor på 416mhz, den har også 64mb innebygget ram noe som gjør den ganske rask.

 

Telefondelen er egentlig som alle andre, dekningen er grei. På baksiden er det mulighet for å koble på ekstra antenne og man taster numrene på den trykkfølsomme skjermen. Det mest negative er høytaleren som høres litt unormal ut, men de man snakker med hører fint det man sier.

 

I følge tester (spd benchmark, jbenchmark 1/2) klarer telefonen å holde tritt med andre pdaer som kjører med samme spesifikasjoner, meget bra.

                               Dell Axim X5            T-Mobile MDA 2        Qtek S100 
                               (2002, 400Mhz         (2003, 400MHz)       (2003, 400MHz)
                               PXA250)   

CPU index                  912                           1816                       1592 
File system index        855                           1029                       896 
Graphics index           434                            1179                     1373 
Platform index            629                           1033                        939 

Java benchmark 1 2794
Java benchmark 2 338

 

Tilbehøret som kom med telefonen var overraskende stort. Her fulgte det med to styluser, bæreveske, håndfri (av grei kvalitet), manual, cd med programvare, usb kabel og usb lader. Ikke dumt.

 

Trådløs teknologi: 7/10

Dette er ganske bra, den har GPRS klasse 10 usb 1.2 og ir, men jeg savner EDGE og kanskje 3G også, men jeg savner spesielt WLAN selv om man kan få det via ett ekspansjonskort, men dermed kan man ikke laste ned store filer pga minnekortet er borte og internminnet er lite. Man kan vel egentlig forvente mer av en proff PDA.

 

Nyttefunksjoner: 10/10

Den har alt som standard unntatt stoppeklokke. Den har officepakken mobilt (Excell, word, powerpoint, adobe acrobat, outlook), den har windows mediaplayer 10 for video og lyd og en god kalender. Den har stort sett alt som trengs for en på farten. For de som er avhengige av pdaen på fly kan den også skilte med flymodus som skrur av telefondelen slik at du trygt kan bruke den på fly.

 

Underholdning: 4/10

Den har kabal og den har noe som ligner bejewled på msn, skal vel ikke forvente at den har alt, men den mangler en hel del windowsspill som det kunne ha vært morsomt å ha (minesveiper etc). Men med medfølgende håndfri har man bærbar videospiller/mp3spiller så man er godt utrustet på flyet eller toget (minnekort er anbefalt). Har du lyst til å underholde andre med lyd så er den innebygde høytaleren en av de beste jeg har hørt, men den er dessverre ikke så god at man kan gå rundt å skryte av den.

 

Kamerafunksjon: 5/10

Kameraet virker, det er vel det viktigste. Men kvaliteten er den dårligste jeg har sett på veldig lenge. Bildene er utydelige og kameraet tåler lite bevegelser når det flyttes, det må holdes helt stødig. Nattmodusbiten kan man egentlig bare glemme siden det blir veldig mye støy på bildene.

 

Men det å bruke skjermen som søker er en fryd da skjermen er stor.

 

Konklusjon 7/10

Fin mobil, litt stor men den har alle tenkelige funksjoner og den er som en symbianmobil siden man lett kan legge inn ekstra programvare på den. Kameraet er en skuffelse og batteritiden er godkjent.

 

Det som trekker ned er dårlig utnyttelse av knapper, engelsk os, engelsk tastatur (hvis man ikke laster ned ett norsk gratis), engelsk skriftgjenkjenning, det at den minimerer programmene når man tror man har avsluttet dem, størrelse, vekt.

 

Bilder:

PICT0004.JPG

PICT0014.JPG

PICT0006.JPG

PICT0007.JPG

PICT0013.JPG

PICT0017.JPG

PICT0015.JPG

PICT0016.JPG

PICT0018.JPG

 

Ekstra

Etter å ha brukt denne mobilen noen dager så har det vært helt nødvendig med ett par ekstra programmer for å fikse manglene. Her kommer en liste med det som jeg har så langt og en beskrivelse av dem.

 

-=Gratis programmer=-

Vbar

lar deg lett får tilgang til en knapp som kan lukke minimerte programmer og hindrer ikke telefonikonene å synes.

 

Skandinavia tastatur

Ett must når du skal skrive med stylus. Endelig får man æøå på tastaturet uten å måtte gå inn i egne symbolmenyer

 

Battery Monitor

Nå kan man se hvor mye batteri man har igjen når man er på skrivebordet.

 

Pocketmusic

En gratis musikkavspiller av høy kvalitet

 

Betaplayer

En gratis videoavspiller som er anbefalt

 

Total commander

En bedre filbehandler

 

Pocketputty

Lar deg koble til servere via ssh1/2 og telnet

 

-=Programvare som koster penger=-

-programmer-

SPBpocketpluss

Lar deg ha ikoner på skrivebordet, x'en lukker programmer og dette erstatter vbar og batterymonitor siden den har statusikon for batteri på skrivebord.

 

SPBGPRS monitor

Program som viser noen statusikoner på skrivebord og gprs kostnader

 

-spill-

Age of empires

Ett spill som er utrolig bra, demoversjon burde prøves

 

Atomic cannon

For de av dere som har spilt tankwars så er dette det samme med oppgradert grafikk. Man sikter på andre og skyter på dem med våpen man kjøper. Det er over 80 våpen tilgjengelig så man har mer enn nok å gjøre. Knappebasert eller stylusbasert (må bruke stylus for å skifte og kjøpe våpen)

 

Worms worldparty

Alle kjenner til ormene som skal skyte hverandre tenker jeg, bra fullskjermsprogram som baserer seg mer på knappene enn stylus (bruker stylus bare til å skifte våpen)

 

Snails

Kopi av worms med snegler og andre våpen, krever mye brukav stylus og er ikke like godt gjennomført med færre våpen og det at man må kjøpe våpen.

 

Morphgear

Emulator for snes nes gameboy advanced sega gameboy etc. Har sålangt testet gameboy advanced, og det virker ok med mariokart (anbefaler demo før man kjøper det). Minuset er at det hakker med lyd og fullskjerm så man må kjøre med lite bilde og uten lyd. Lyden er uansett ikke noe å skryte av og blåser man bildet opp for stort blir det kornete, men litt bilde kan man ha =). Bortsett fra det har jeg ikke noe å si på emulatoren som fort blir dyr om man skal ha støtte for alt mulig :(.

 

-=Programmer som er fjernet fra lista=-

 

Webismail

Ett skikkelig mailprogram med støtte for gmail

(utgår da vanlig meldingsprogram støtter gmail med litt fikling, se post senere i tråden)

 

Edit:

Takk for tilbakemelding ang konstruksjon (aluminium ikke plast)

 

Edit2:

Oppdatering av programmer og spill

 

Edit3:

`Nytt program lagt til under spill

 

Edit4:

Div bilder

Takk til ramma_2pac for bilder

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svært bra test! ærlig, men jeg trodde at dette var en god underholdnings mobil! :(

Underholdningsfaktoren er høy, men man må nesten legge inn ekstra gratis programvare for å få utnyttet mulighetene så betaplayer og pocketplayer som begge er gratis er ett must. Og i betaplayer er videokvaliteten strålende (video konvertert til divx med ett gratis program som heter PocketDivXEncoder.

 

Så langt har jeg fått bakoversveis av at man kan spillet age of empires 1 på den hvis man kjøper det og at noe som hetter scummvm kan lastes ned så man får lucas arts spillene på den (hvem har vel glemt monkey island).

 

Når du ser på testresultatene overkjører de enhver mobil slik at du kan legge inn ca alt mulig på den uten hakking.

 

javatest 6630, 610 poeng

javatest v2 6630, 19 poeng mot qtec

Javatest qtek s100 2794

Javatest v2 qtek s100 338

 

så underholdningsdelen er i boks med en så stor skjerm og kraftig mobil =)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Hehe, det er vel den evige diskusjonen om hvor mye øyet kan se, men det hadde ikke gjort noe med litt flere farger =)

Nei da, hadde ikke gjort meg noe med noen extra tusen farger, men så må vi ikke glemme at det trekker extra på batteriet da.

Savner Wlan og det er det eneste :(

 

Admin'c: Har du merket at det tar lengre tid å sende over filer fra S100 til en annen maskin/telefon sammenlignet med en annen telefon?

 

Fin test forresten :thumbup:

Endret av ramma_2pac
Lenke til kommentar

En flott test ;)

 

Telefonen frister, men det trekker inmari mye ned at den mangler både wlan og 3g. Ellers er den flott, og en pris på 3490kr med netcom active talk veier sterkt opp. 3,5k er ikke mye for en slik telefon.

 

Føler du at telefonen er stabil? Hovedgrunnen til at jeg skal skifte ut min SX1 er at jeg er lei av telefoner som i ny og ne slår seg av, resettes eller henger seg. Det hadde vært inmari fint om du kunne stressteste den litt og sjekket om den fortsatt er stabil. Kom gjerne med nye oppdateringer når du har fått brukt den litt. Lagt inn haugevis av 3.parts programvare og slikt. Om den fortsatt er stabil og rask da er jo det som teller. Hjelper lite om den flott før en legger inn "nødvendig" programvare.

Lenke til kommentar

Så langt har den vært stabil, men skal kanskje komme med en to uker etter test :p. Tenker den holder lenge bare man passer på hva man installerer. (noen programmer er ikke laget for windows mobile phone eller hva det heter og fjerner telefonikonene for å ta ett eksempel)

 

Men det kommer sikkert mer. Utforsker hvordan man kan tweake kameraet nå, er litt instillinger jeg ikke har sett før og slikt =).

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Det er backupfunksjon på den men det er da mye greiere å synce mot outlook mener jeg.

 

Men her kommer det ett bilde jeg tok nå. Kvaliteten og bildet blir veldig bra bare man styrer litt i ps =)

 

Tar man det i bmp blir vel også kvaliteten bedre, men da tar det stor plass

post-180-1113759704_thumb.jpg

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
Ellers er den flott, og en pris på 3490kr med netcom active talk veier sterkt opp. 3,5k er ikke mye for en slik telefon.

Hmm. 2599kr med Tele2 Mobil Pluss. Frister det eller? :whistle:

 

 

Admin'c: Bildene dine blir litt bedre enn de jeg tar da :p

 

Flott at du kunne legge ut bilde. Var ikke så værst det der. Hører at en del klager over lyden når de prater med folk. Hva er din erfaring der?

Det bilde var ikke værst nei. Hakket bedre enn de jeg klarer å ta med min.

 

Ingen til nå har klagd på lyden, så det er vel enkelt telefoner det er snakk om og ikke alle telefonene ;)

Endret av ramma_2pac
Lenke til kommentar
Ellers er den flott, og en pris på 3490kr med netcom active talk veier sterkt opp. 3,5k er ikke mye for en slik telefon.

Hmm. 2599kr med Tele2 Mobil Pluss. Frister det eller? :whistle:

 

 

Admin'c: Bildene dine blir litt bedre enn de jeg tar da :p

Er bare å være stø på hånden :p, har du siste firmwareoppdatering? er 1.11, men jeg kjører 1.06 foreløpig siden den fulgte med og jeg har ikke funnet ut hvordan man får inn 1.11 (min mobil er ikke fra dangaard :()

Lenke til kommentar
Er bare å være stø på hånden :p, har du siste firmwareoppdatering? er 1.11, men jeg kjører 1.06 foreløpig siden den fulgte med og jeg har ikke funnet ut hvordan man får inn 1.11 (min mobil er ikke fra dangaard :()

Jeg har ROM 1.06.115(/6)WWE, hvor finner du 1.11? Står ingenting om det på qtek.nu

 

Skal prøve å justere litt på innst. på kameraet.

 

Har du hørt noe om språkpakke elns? Man kunne få norsk på den for 29$.

Endret av ramma_2pac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...