Gå til innhold

Hakking i lyd ved bytte av oppløsning på nVidia


M4c

Anbefalte innlegg

Har satt sammen flere maskiner, og har lagt merke til at når jeg bytter oppløsning på en maskin med nVidia skjermkort, hakker lyden i et kvart sekund. Dette skjer ikke på hovedmaskinen min, som har ATI.

 

Fremgangsmåte for å teste dette:

1. Start > Run > cmd

2. Bytt til fullscreen ved å trykke alt + enter

3. Hvis du spiller lyd i bakgrunnen på et nVidia skjermkort, vil lyden hakke i det du bytter oppløsning.

 

Skjer dette hos andre også? Regner med det, i og med at dette har gjentatt seg over flere maskiner jeg har prøvd. I så fall, hva skyldes dette, og hvorfor skjer dette ikke på ATI-kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg lurer på er hvorfor er det så viktig at lyden ikke hakker i 250ms ved skifte av oppløsning? Virker helt ubetydlig for meg, siden jeg er blandt dem som ikke skifter oppløsning så ofte, bare når jeg starter et D3D/OGL-spill (f.eks HL2)

 

Hadde det vært konstant hakking og spraking ved scrolling hadde jeg skjønt det kanskje hadde vært grusomt. :)

 

Problemet ligger vel enten i driverene eller arkitekturen på de forsåvidt svært ulike kortene/brikkene.

Lenke til kommentar

Gjør ikke det hos meg men. Høres ut som om det er en liten overspenning på hovedkortet ditt eller så er maskinen så treg at den ikke har mer resurser igjen når du maksimere et vindu at lyden begynner å hakke.

Kan være noen programmer i bakgrunnen som stjeler ytelse som gjør at det skjer.

Lenke til kommentar

Veldig viktig er det ikke, men hvis du bytter oppløsning ofte og hører på musikk, kan det være litt irriterende. Jeg er interessert i hvorfor det er slik, er det en bug i driveren som har hengt ved i flere år uten at nVidia har fikset det?

Lenke til kommentar

Da er det nok driverene eller ny-utgave av brikken/kortet som skaper/fikser hakkingen. Høres nesten ut som det er absolutt max last på CPU i et lite øyeblikk - nok til at winamp går tom for buffer eller at CPU rett og slett ikke har tid til å prosessere bufferen for å få lyd ut av dette.

 

En annen kanskje-mulighet er lydkort/lyddrivere :hmm:

 

 

Edit: CP = CPU

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...