Gå til innhold

Seriøs hjelp før kjøp


Anbefalte innlegg

Hei hå karer!

 

Nå trenger jeg deres hjelp for en gangs skyld. Skal prøve å skrive kort og lettfattelig.

 

Har utpekt Nikon D70 som en 'vinner' for meg når jeg nå i løpet av de neste dagene går til innkjøp av digitalt speilrefleks kamera. Har brukt Olympus C-765 UZ i 8 måneder og er fornøyd med egenskapene, men føler at det er på tide å ta interessen på alvor og et steg høyere.

 

Har sett litt rundt på nettet og i de lokale butikkene (Drammen) og kom fram til at Japan Photo har det beste tilbudet på kit så langt. De har D70 med 18-70mm og 70-300mm (Sølv) til 9999 kr.

 

Jeg liker vidvinkel-, makro-, portrett- og landskapsbilder. Vidvinkel får jeg av kitlinse og portrettbilder skal vel gå bra med samme objektiv. Jeg har en god del zoom på mitt C-765 og det er derfor jeg ser på denne 70-300mm pakken. Vil jo gjerne få med meg ting på avstand også.

 

 

 

Jeg spør fort, et par spørsmål jeg håper dere 'guruer' kan svare på :)

 

1. Noen som har erfaring med kjøp/service på Japan Photo (EU-modell?)

 

2. Finnes det noen andre løsninger dere vil anbefale meg? (350D?)

2b. Noen forhandlere dere anbefaler?

 

3. Hvilket minnekort anbefales? Har sett på Sandisk Ultra II/III serien - overkill?

 

4. Hvilke forberedelser bør jeg gjøre FØR og UNDER kjøp mener dere?

 

 

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del av spm her kommer jo ann på lommeboka de.

 

Som spm 3. Desto raskere minnekort desto bedre (men også dyrere). Nå får du et kamera (som jeg eier selv) som kan ta RAW bilder. Dette var noe som åpnet en ny verden for meg. Og RAW bilder er store og tunge. Desto raskere minnekort, desto raskere er kamera klar til å ta nye bilder. 1 GB er minimun synes jeg. Selv har jeg et rellativt tregt 2 GB kort.

 

Ang makro så kan du med kit linsen bare sette på en Makro ring, så har du fin fin makro. Du får kjøpt en ring, eller pakke med tre ringer. Dette er bare ringer man mellom kamera og linsa. De koster noen få hundrelapper.

 

for makro og portrett bilder trenger du stativ, så hvis du ikke har det anbefaler jeg merket Manfrotto. De billigste der starter vel på en 1500 kr.

 

En blitz er også kjekt for disse tingene, og den de anbefaler for D70 koster vel en 2 500 kr og oppover.

 

For god informasjon og service i Oslo anbefaler jeg Fotovideo.no i møllergata.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Hei!

 

Innlegget ble kanskje litt uklart, men det skyldes jo kanskje litt av tidspunktet jeg postet på. Ikke alltid man har tid før sent på kveld/natt.

 

Ting som stativ, ryggsekk (til dslr), pusseklut, støvbørste og kortleser har jeg allerede.

 

Dette er mitt førstegangskjøp innen SLR og har ikke noen objektiver/blitzer fra før. Har utpekt Nikon til min "vinner" fordi fordelene med D70 overveier fordelene til 350D. Ikke minst er det et særdeles pent kamera man forelsker seg i. :love:

 

Budsjettet mitt er på 12.000 kroner. Hadde opprinnelig tenkt på et kit med en linse og et minnekort. Skal ned på Japan Photo i dag og høre om modellen de selger er en norsk modell eller ikke. 70-300mm (Sølv) er vel av den billige typen til rundt 1600kr(?) og jeg forventer ikke mye av den. Det er jo et pluss med TO linser til 10 000,-

 

Har pekt ut følgende utstyr:

 

- Nikon D70 Kit 18-70mm (70-300mm - 9999kr Japan Photo)*

- Sandisk Ultra Extreme III 1gb (1080kr - XD.no)

 

Eventuelt hvis budsjettet holder:

- Manfrotto Monopod (599,-)

- Blitz, SB600 eller Sigma?

 

 

Lurer litt på om jeg hadde fått mest ut av en kraftig blitz sammen med 18-70mm og spart opp litt penger til en bedre telelinse til sensommeren? Noen tips hva jeg bør gjøre/spørre etter FØR og UNDER kjøp? :)

 

 

* Ser JP har supersikring på 4 år for 949 kr. Er dette noe og anbefale?

 

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med kjøp/service på Japan Photo (EU-modell?)
Det finnes mange tråder om det allerede som du kan lese.

 

Hvilket minnekort anbefales? Har sett på Sandisk Ultra II/III serien - overkill?
Hvis du tar JPEG bilder så klarer du deg ganske bra uten de raskeste kortene, bufferen i kameraet er vanligvis stor nok til at du slipper å vente på å ta neste bilde. RAW bilder er større og da kan du bare ta halvparten eller mindre antall bilder i serie.

 

Lurer litt på om jeg hadde fått mest ut av en kraftig blitz sammen med 18-70mm
Det kommer an på hvilke type bilder du tar. Noen tar nesten bare bilder i naturlig lys og har mye bedre nytte av et lyssterkt objektiv. Et 50 mm f/1.8 objektiv greier seg med bare 20% av det lyset som kit objektivet må ha. Hvis du kommer til å bruke blitz så må du ha en god ekstern blitz, den som er i kameraet er ikke egnet til annet en utfyllingsblitz og til dels nærbilder.

 

 

70-300mm objektivet er muligens bra nok for deg, skal du ha noe bedre så blir det fort dyrere.

Lenke til kommentar

70-300 linsa du snakker om er en billig men grei linse som ikke koster mer 1300,- ink/mva(hos XD.no)

Det billigste jeg har sett D70 m/18-70mm kit til nå er 8950,- hos Fotovideo

du sparer med andre ord ikke stort på å kjøpe 70-300mm'ern nå.

 

Angående minnekort vil det gi et kraftig utslag på seriebilder. Mitt kort fra lexar med 80*(hastighet) pøser på med 12 bilder i høyeste jpeg format tar 1-2 bilder over ca to sek mens den laster over fra buffer og pøser deretter på igjen 12 nye(3b/sek). Slik holder den på helt opp til 50! En kamerat av meg har samme kamera med skandisk 12* minnekort og for ham er det bare 12 bilder og finito.

 

En kraftig ekstern blitz fra Nikon får du ikke for mindre enn 1900,-

Endret av Mikkle
Lenke til kommentar
Hei hå karer!

 

1. Noen som har erfaring med kjøp/service på Japan Photo (EU-modell?)

 

2. Finnes det noen andre løsninger dere vil anbefale meg? (350D?)

2b. Noen forhandlere dere anbefaler?

 

3. Hvilket minnekort anbefales? Har sett på Sandisk Ultra II/III serien - overkill?

 

4. Hvilke forberedelser bør jeg gjøre FØR og UNDER kjøp mener dere?

1. Japan Photo er en kjede med avdelinger i mange land. Det jeg har hørt fra flere steder, er at de kjøper inn til et sentrallager i Europa og hvert land kjøper så derfra. Så ja, det er i beste fall EU modell.

 

2. D70 med 18-70 er en god løsning, men Japan Photo er for dyre med tanke på at det er EU modell. Du får norsk utgave av D70 med 18-70 til under 9000 kroner flere steder, ikke bare nettbutikker og Fotovideo. Så Japan Photo er dyre i forhold til konkurrentene. 70-300G linsen yter ikke kameraet rettferdighet, jeg ville heller spart litt penger og kjøpt 70-300D.

 

3. Skal du ta seriebilder, anbefaler jeg Sandisk Ultra II/III eller Lexar 80X Pro.

 

4. Hva mener du med forberedelser? Sjekk prisene ihvertfall, og ikke bare på nettbutikker. De er ikke lenger alltid billigst. Oslo Sentrum er preget av stor konkurranse, så her er et fint sted å starte (hvis du bor der da). Norsk utgave er også veldig bra å ha.

 

Japan Photo sin supersikring vet jeg ikke helt hva innebærer, men du har i følge norsk lov fem års reklamasjonsrett på denne type kamera kjøpt i Norge.

Lenke til kommentar
Evt kjøp en brukt 80-200 F/2.8 :thumbup: (som på et D70 tilsvarer 120-300mm).

Absolutt, denne er super. Jeg så nettopp en slik (gammel utgave med skyvezoom) til 2500kr på foto.no, og jeg så også en litt nyere utgave med vrizoom til 3-4000. Det er røverkjøp..

Selv har jeg den gamle utgaven, eneste ulempe er at det ikke finnes stativfeste til den.

Lenke til kommentar
Japan Photo sin supersikring vet jeg ikke helt hva innebærer, men du har i følge norsk lov fem års reklamasjonsrett på denne type kamera kjøpt i Norge.

Men kun 2 år på objektiver, minnekort, filtre, deksler osv osv.

Objektiver er vel ment å vare vesentlig lenger enn fem år? De varer stort sett mye lenger enn selve kameraet.

 

Minnekort fra de fleste store produsenter kommer uansett med fem års garanti i verste fall. 10 år er vanlig på minnekortene fra Lexar som anbefales til D70 (f.eks Pro utgaven).

 

Filtre, deksler og så videre er stort sett noe man mister, og blir de ødelagt er det i de aller fleste tilfeller en brukerfeil... og uansett ikke verdt prisen for supersikringen.

 

Men det kan jo hende at supersikringen er en idiotforsikring i tilfelle du skulle miste kameraet ditt fra femte etasje eller noe sånt. Hvis det bare er "vanlig" sikring mot fabrikasjonsfeil, er det rett og slett lureri.

Lenke til kommentar
Japan Photo sin supersikring vet jeg ikke helt hva innebærer, men du har i følge norsk lov fem års reklamasjonsrett på denne type kamera kjøpt i Norge.

Men kun 2 år på objektiver, minnekort, filtre, deksler osv osv.

Objektiver er vel ment å vare vesentlig lenger enn fem år? De varer stort sett mye lenger enn selve kameraet.

 

Minnekort fra de fleste store produsenter kommer uansett med fem års garanti i verste fall. 10 år er vanlig på minnekortene fra Lexar som anbefales til D70 (f.eks Pro utgaven).

 

Filtre, deksler og så videre er stort sett noe man mister, og blir de ødelagt er det i de aller fleste tilfeller en brukerfeil... og uansett ikke verdt prisen for supersikringen.

 

Men det kan jo hende at supersikringen er en idiotforsikring i tilfelle du skulle miste kameraet ditt fra femte etasje eller noe sånt. Hvis det bare er "vanlig" sikring mot fabrikasjonsfeil, er det rett og slett lureri.

Mener å huske et case fra privatretten på høgskolen om kameraer og tilbehør til dette.

 

I den saken ble det fastslått at selve kameraet hadde 5 år, mens alt tilbehør, uansett type hadde 2 av en eller annen grunn.

 

Dette blir jo selvfølgelig forskjellig fra sak til sak og ordentlig optikk hadde ikke jeg godtatt en 2års reklamasjonsfrist på personlig ihvertfall.

 

Vet ikke hva praksis er hos dere i fotobransjen jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...