Gå til innhold

Tankeløs bildekommentering på forumet?


Anbefalte innlegg

Jeg synes også de som legger ut bilder kan bli litt flinkere å skrive litt om hva de tenker rundt bilde sitt selv, og hva de vil med det. Å skrive "her er et bilde av en hund" blir tynt. Javel, en hund. Hva så?

For å holde oss innafor "reglene" innen foto, så er du vel ganske på jordet her nå. Gode bilder taler for seg selv, har sin egen historie. Man skal IKKE legge bladet i munnen til betrakteren. Det er jo en av fordelene ved foto. Hele poenget med foto er jo nettopp; Du ser hva du ser, jeg ser hva jeg ser.

 

 

F828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folk som ikke klarer å klekke ut noe smartere enn "kult bilde" kan unnlate å kommentere mine bilder.

Bare det at du har en slik holdning gjør at jeg ikke får noe lyst til å kommentere dine bilder. (Da kan jo du selvfølgelig svare; nei, så la vær)

 

Poenget er at du legger ut et bilde og KREVER noe av meg...? Og om jeg ikke gjør som DU sier, så sier du at da kan jeg ligge unna.... Synes det virker frekt og litt sånn utakknemlig.

 

Men for all del, jeg kan selv velge hvem jeg vil gi min TID til i form av en kritikk på et bilde.

 

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke problemet heller. at man ikke ser noen nytte av en "fint bilde"-kritikk er greit, og det skjønner jeg. Men å se det som et problem at den ligger der, nei det skjønner jeg ikke.

 

Noen ganger stuper jeg innom AKAM i forbindelse med mail og nettbank. Kan hende jeg har dårlig tid og ser et bilde som er helt rått. Skal det da ikke være lov for meg å bare skrive "dette var et knall bilde!!!" Må jeg evt. være "forpliktet" til å utdype dette seinere.?

 

Jeg er overbevist om at denne tråden som den har utartet seg, påvirker "miljøet" i dette forumet på en negativ måte. Og det som irriterer meg litt, er at jeg tror den er fullstendig meningløs. Fordi "problemet" som blir tatt opp er et IKKEPROBLEM egentlig.

 

En annen ting er jo at for å kunne nyttegjøre seg av en kritikk på en skikkelig måte, må man jo være sikker på at giveren faktisk har peiling på det han snakker om.... Og hvordan finner jeg ut det? Ved å se på bildene til personen? Men kanskje jeg ikke har peiling nok selv til å kunne bedømme om han tar gode bilder. Jeg har sett masse eksempler på det både her og på dotten.

 

For meg så virker det som om noen rett og slett er allergiske mot et godt og ukomplisert miljø! (Nok en SUBJEKTIV vurdering)

 

F828

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvem som misforstår her, men jeg synes du er en av de som er flink til akkurat dette:

På dette bildet har jeg tenkt "NOSTALGI" og en type melankoli til "gode gamle dager",- både i positur, blikk og behandling i etterkant i PS. Vet det er en smule midtstilt, men jeg landet på dette utsnittet.

Funker det?

 

Har tatt en del bilder hvor det meste i bildet er mørkt. Er litt hekta på stilen og føler at jeg begynner å få litt kontroll på det.

Dette bildet er ment som en illustrasjon

 

Var med min datter på Tusenfryd på bursdagen hennes i fjor og hadde med kamera. Prøvde å få tatt fra en stilig vinkel, men synes det ble litt sånn småkjedelig. Etter en stund i PS nå i dag, synes jeg det ble ganske stilig... Har prøvd å IKKE overdrive... Hva synes dere andre?

 

Vil du at jeg skal finne flere eksempler?

Lenke til kommentar
Bare det at du har en slik holdning gjør at jeg ikke får noe lyst til å kommentere dine bilder. (Da kan jo du selvfølgelig svare; nei, så la vær)

 

Poenget er at du legger ut et bilde og KREVER noe av meg...? Og om jeg ikke gjør som DU sier, så sier du at da kan jeg ligge unna.... Synes det virker frekt og litt sånn utakknemlig.

 

Men for all del, jeg kan selv velge hvem jeg vil gi min TID til i form av en kritikk på et bilde.

 

Ok, du har ikke lyst å kommentere mine bilder pga holdningen min til et (etter eget utsagn) ikkeeksisterende problem.

Da er det altså ikke bildene som intresserer deg, men personen som har tatt dem?

 

En annen sak, jeg krever ikke at folk skal kritisere bildene mine. Men hvis de bestemmer seg for å gjøre det, så ser jeg gjerne at de gjør det på en skikkelig måte. "Kult bilde" er intetsigende. Det sier ikke annet enn at man er positiv til bildet. Ikke hva man er positiv til. Hvis man ikke har tid (tynn unskyldning spør du meg) så venter man til man har tid, eller lar det være.

 

Og for all del: kritiser de bildene du vil for min del. Jeg har på ingen måte behov for din kritikk. Jeg har på ingen måte behov for dette forumet siden det finnes 1000 vis av dets like på nettet. Sånn sett er dette forumet avhengig av meg som bruker, og ikke omvendt. Altså av min tid - for å bruke dine egne ord.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvem som misforstår her, men jeg synes du er en av de som er flink til akkurat dette:
På dette bildet har jeg tenkt "NOSTALGI" og en type melankoli til "gode gamle dager",- både i positur, blikk og behandling i etterkant i PS. Vet det er en smule midtstilt, men jeg landet på dette utsnittet.

Funker det?

 

Har tatt en del bilder hvor det meste i bildet er mørkt. Er litt hekta på stilen og føler at jeg begynner å få litt kontroll på det.

Dette bildet er ment som en illustrasjon

 

Var med min datter på Tusenfryd på bursdagen hennes i fjor og hadde med kamera. Prøvde å få tatt fra en stilig vinkel, men synes det ble litt sånn småkjedelig. Etter en stund i PS nå i dag, synes jeg det ble ganske stilig... Har prøvd å IKKE overdrive... Hva synes dere andre?

 

Vil du at jeg skal finne flere eksempler?

Dette har jeg gjort fordi jeg ønsker en spesiell type kommentar. Ikke fordi det trengs for å kommentere bildet. Om du har drevet litt med foto så vet du sikkert at det er ledet og uledet visning for tilbakemelding.

 

Det blir en fullstendig annen historie om jeg "forlanger" at andre skal gjøre det. Det må jo bli opp til hver enkelt hva slags kritikk de ønsker.

 

"Jeg har på ingen måte behov for dette forumet siden det finnes 1000 vis av dets like på nettet." OK :thumbup:

 

F828

Lenke til kommentar
Ok, du har ikke lyst å kommentere mine bilder pga holdningen min til et (etter eget utsagn) ikkeeksisterende problem.

Les hva som faktisk står skrevet før du svarer (alltid litt lurt) Og om du ikke helt forstår hva som faktisk står, så ta mot til deg og spør :)

 

F828

Lenke til kommentar
Ok, du har ikke lyst å kommentere mine bilder pga holdningen min til et (etter eget utsagn) ikkeeksisterende problem.

Les hva som faktisk står skrevet før du svarer (alltid litt lurt) Og om du ikke helt forstår hva som faktisk står, så ta mot til deg og spør :)

 

F828

Ok, du har ikke lyst å kommentere mine bilder pga holdningen min til et (etter eget utsagn) ikkeeksisterende problem.

Da er det altså ikke bildene som intresserer deg, men personen som har tatt dem?

Det var vel akkurat det jeg gjorde. Eller?

Lenke til kommentar
Ok, du har ikke lyst å kommentere mine bilder pga holdningen min til et (etter eget utsagn) ikkeeksisterende problem.

Les hva som faktisk står skrevet før du svarer (alltid litt lurt) Og om du ikke helt forstår hva som faktisk står, så ta mot til deg og spør :)

 

F828

Patroniseringen din kan du forøvrig spare deg for. Den biter ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at du muligens overvurderer verdien av kritikkene du gir siden den er lettere tilgjengelig enn kneipbrød.

Men det forstod du selvfølgelig.

Det er jo ikke jeg som overvurderer verdien av hverken min eller andres kritikker her....... Jeg trodde jeg hadde gjort det klart hvor jeg står i den saken. Det er vel heller du og noen andre som gjør det. (Se annet innlegg om råd om å "lese" før man svarer)

 

Nei jeg forstod desverre ikke det du nevnte angående hva jeg skulle ha forstått og noe du sikkert mener er Kneipp (et brød som stammer fra Tyskland). Men Kneippbrød skrives med to P´er ikke en. Det kommer fra en tysker med navn Kneipp.

 

Så får du vel bare innfinne deg med at jeg og noen andre har en annen mening enn deg og andre igjen - i denne saken.

 

Da er jeg ferdig med denne dialogen med deg :) Ha en fin helg.

 

F828

Lenke til kommentar

Synes det enkelte her som undervurderer selv de ferskeste nybegynneres evne til å resonere på en nogenlunde fornuftig måte. Det er ikke noen stor eller komplisert prosess å danne seg en vag ide på hvorfor man finner et bilde vakkert, fengende, provosernede, spennende osv...

 

Skjønner i og for seg at det er mange som synes at det er hyggelig å få en vennlig klapp på skulderen i form av "kult bilde". Men i fare for å tråkke noen på tærne her så tror jeg virkelig ikke at dette forumet er avgjørende for (den fotografiske) selvtilliten til noen av de som er her. Ønsker man "kult bilde" kommentarer, så vis bildene til folk man vet kommer til å svare nettopp dette. Som for eksempel mor, søster, bror, og resten av venneflokken. Men ved å poste et bilde her så ønsker man noe mer enn bare dette. Og selv om ingen venter at man skal få noen ekspert tilbakemeldinger, så venter man i alle fall å få reflekterte tilbakemeldinger fra andre fotointerreserte personer.

 

Jeg tror også at en kommentar som "kult bilde" fra en person med 1.500 innlegg på forumet kan virke vel så avskrekkende på nybegynnere som egentlig ikke likte bildet. Men som da ikke tør å svare, da en så rutinert person sier noe annet. Og siden denne rutinerte personen ikke begrunner svaret så vet jo heller ikke nybegynneren på hvilken måte han ser bildet anderledes enn andre, men blir bare sittende uten å ønske å bidra i det hele tatt.

 

Vil også si at det å anbefalle noen å ikke bruke forumet her, bare på grunn av at de har et annet syn i denne saken enn seg selv er absolutt lavmål...

 

Og hvorfor skal de som ønsker å bruke dette forumet til det som det er ment for være nødt til å spesifisere dette når de legger ut bildene? Kan ikke de som ønsker klapp på skulderen, og skryt for å finne utløserknappen heller spesifisere dette?

Lenke til kommentar
Vil også si at det å anbefalle noen å ikke bruke forumet her, bare på grunn av at de har et annet syn i denne saken enn seg selv er absolutt lavmål...

 

Vel, hva skal man si. Det absolutte lavmål kom vel her etter mitt syn:

Nei jeg forstod desverre ikke det du nevnte angående hva jeg skulle ha forstått og noe du sikkert mener er Kneipp (et brød som stammer fra Tyskland). Men Kneippbrød skrives med to P´er ikke en. Det kommer fra en tysker med navn Kneipp.

Dette er ikke noe annet enn et dårlig fordekt forsøk på ondsinnet mobbing.

Litt spesielt er det at noe slikt kommer fra en voksen mann på 40+. Man antar liksom at voksne menn vet bedre enn som så. Spesielt når vedkommende skriver dette i et annet innlegg:

Men jeg mener trivslelen her på AKAM ikke må ødelegges.

Jeg for min del tar det ikke personlig, jeg synes bare det er trist på vedkommenes vegne. Litt verre er det kanskje for en 16 åring med lese og skrivevansker som kanskje ikke tar like lett på det.

Men det er jo fint at vedkommende ikke har annet å ta meg på enn skrivefeil. Det tyder på at man innerst inne har forstått argumentene mine i sak.

 

Vedkommende har ikke prestert et eneste innlegg i denne tråden som er konsistent eller har substans.

Siden vedkommende ikke er tilhenger av å utdype kritikk, avstår jeg fra å utdype mine synspunkter om akkurat dette.

 

Sånn. Da kan moderator sparke meg ut av dette forumet permanent.

Endret av auditman
Lenke til kommentar
Sånn. Da kan moderator sparke meg ut av dette forumet permanent.

Det er ingen grunn til at du skal "sparkes" ut av forumet og heller ikke ønskelig hverken fra meg, moderatoerer eller andre her på forumet. Ingen grunn til å sparke meg heller (...#¤%")

 

Når slike diskusjoner oppstår er det veldig fint at folk er engasjerte og kommer med synspunkter. Jeg blir til de grader revet med, og det tror jeg kanskje du blir også . Det er nesten ikke til å unngå at det kan bli litt krangling når to som oss har synspunkter som ligger i hver ytterende. Jeg beklager at jeg kunne virke patroniserende, det kan nok være riktig det....

 

Jeg foreslår at vi "tilgir" hverandre og fortsetter å engasjere oss i kommende diskusjoner her. Det er gøy og lærerikt. Og skulle vi havne i samme situasjon igjen, noe vi sikkert gjør, får vi heller prøve å skjerpe egget :)

 

F828

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...