Gå til innhold

får ikkje lov å endre i bios

Gjest Slettet+asdfasdf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+asdfasdf
Skrevet

eg prøvde å endre ein innstilling på cpu en i biosen. når eg skulle rebota ville den ikkje starta igjen. eg discharg(a) biosen. pc en starta igjen. men no får eg ikkje lov å endra på noko i biosen. då står den berre å piper. eg kan discharga biosen gjen og den starter men får ikkje lov å endre igjen. er eit nf7-s v2.o abit kort.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+asdfasdf
Skrevet

ser ut som biosen finner cpu en som å vera 1000 mens den eigentlig er 1800. xp2.5 står det i biosen men clock speed 1000. skal vera 1800.

Skrevet (endret)

Kommer det ikke opp noen meldinger om "CPU overclock FAIL, enter setup...... eller noe?

Synes det høres ut som sikkermodus, prøv å gå inn i bios og trykke F10 - Save&Exit og svar ja.

For så lenge bios kjenner igjen prosessoren din som en XP2500+, er det meget sannsynlig at dette vil fungere..

Det har iallefall hjulpet meg mange ganger..

EDIT:

Angående CPUhastighet:

En XP2500+ har en FSB på 166MHz (x2 DDR) og en multiplikator på 11, som igjen fører til en ekstern frekvens på 1833MHz.

Hvorfor den da blir funnet som en 1000MHz fatter jeg ikke, med mindre du er så heldig å ha en ulåst prosessor.. :hmm:

For med sikkermodus kjøres FSB automatisk ned til 100MHz, og med en multiplikator på 11 skulle dette bli 1100MHz. Er du sikker på at det ikke står det?

Endret av Surre Sprett
Gjest Slettet+asdfasdf
Skrevet
Kommer det ikke opp noen meldinger om "CPU overclock FAIL, enter setup...... eller noe?

Synes det høres ut som sikkermodus, prøv å gå inn i bios og trykke F10 - Save&Exit og svar ja.

For så lenge bios kjenner igjen prosessoren din som en XP2500+, er det meget sannsynlig at dette vil fungere..

Det har iallefall hjulpet meg mange ganger..

får ikkje lov å endre noko... det er liksom det som er problemet. vil ikkje starte etter på. eg oppdaterte biosen no i sta og etter på fekk eg melding om at cpu en var skada eller endra og at eg bør gå inn å kikka på det. den står på default bortsett frå at den viser 1000mhz istaden for 1800mhz som den er.men eg får fortsatt ikkje lov å endra noko............. er cpu en kaputt? :no:

Skrevet

Tror egentlig ikke den er skadet..

Men det er litt rart at du ikke får lagre innstillingene og avslutte uten at det blir trøbbel.. For jeg kan banne på at det er alt som trengs.

Kanskje hovedkortet ditt har fått et lite støt (statisk elektrisitet) under resetting av biosen? En god, hårete ullgenser klarer den jobben godt..

Gjest Slettet+asdfasdf
Skrevet

du har så rett atte. viser 1100mhz ja... men den ville ikkje starta før eg var inn i den :) men kva skal eg gjera..... eg har jo nullstillt biosen og då burde vell alt endra seg tilbake til default?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...