Gå til innhold

MP3 i Linux?


Anbefalte innlegg

På den andre maskinen min prøver jeg ut linux Fedora Core 3.

En 80gb er delt 10gb til windows partition 10gb til linux partition og resten til lagring av musikk og annet ca 60gb.

Lurer da på om linux kan kjøre FAT/NTFS stasjon til tingene jeg har lagt der?

 

Og hvilket program er bra å spille av musikk i Linux?

 

Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om FC3 takler NTFS. Men Mandrake 10.1 og høyere har støtte for både mp3 og NTFS. Selv har jeg hatt MD10.1. Funker meget bra. Men CS-suget kom tilbake innen 4 dager.. Bruker Windows i dag. Jeg vil også anbefale XMMS til å spille av filer, HELT likt (i brukergrensesnittet) Winamp 2.xx-klassen. Mye raskere enn winamp også..

Lenke til kommentar

Du bør nok bruke en FAT32-partisjon hvis du vil kunne skrive til den fra både Windows og GNU/Linux. Dersom du kun trenger å kunne lese fra den når du kjører Linux, går NTFS fint.

 

Når det gjelder mediespillere (til lyd) vil jeg faktisk påstå at det ikke finnes noen fullgode alternativer til GNU/Linux. Jeg har ikke vært borti noe som er i nærheten av å gjøre meg like fornøyd som foobar2000. På den annen side, så er dette omtrent den eneste Windows-applikasjonen jeg savner.

 

Men dette er bare meg, de fleste er fornøyde med spillerene vi har. De mest populære er vel XMMS, Amarok, Rhythmbox og MPD. Jeg har aldri prøvd Fedora, men jeg regner med at de ligger i pakke-repositoriene.

Lenke til kommentar
Foobar2000-brukere virker å være ganske sjalu på Linux-brukere som har Amarok. Blant annet er audioscrobbler-integrasjonen i Amarok suveren.

Det har ihvertfall ikke jeg fått med meg, de fleste foobar-brukere jeg kjenner har blitt hardbarka fanatikere. Hvis du har prøvd foobar2000, så vet du at det er uttallige muligheter.

 

De tingene jeg savner mest er muligheten til å kunne konfigurere (i veldig stor grad) hvordan spillelistene mine vises, (helst out-of-the-box) støtte for alle formatene jeg bruker (MusePack, Ogg Vorbis, Mp3, AAC, FLAC, Monkey's Audio og WavPack), og gapless playback. Det er det viktigste av alt. Hvorfor er det ingen spillere som støtter gapless playback (og da mener jeg EKTE gapless playback, ikke bare en gapkiller)? Det at det ikke finnes noen mp3-dekodere som er gapless, gjør også at jeg må starte Windows hver gang jeg skal brenne ut lyd-CD'er fra mp3-filer.

 

Men når disse tingene kommer på plass, skal jeg slutte å klage.

Lenke til kommentar
Foobar2000-brukere virker å være ganske sjalu på Linux-brukere som har Amarok. Blant annet er audioscrobbler-integrasjonen i Amarok suveren.

Det har ihvertfall ikke jeg fått med meg, de fleste foobar-brukere jeg kjenner har blitt hardbarka fanatikere. Hvis du har prøvd foobar2000, så vet du at det er uttallige muligheter.

 

De tingene jeg savner mest er muligheten til å kunne konfigurere (i veldig stor grad) hvordan spillelistene mine vises, (helst out-of-the-box) støtte for alle formatene jeg bruker (MusePack, Ogg Vorbis, Mp3, AAC, FLAC, Monkey's Audio og WavPack), og gapless playback. Det er det viktigste av alt. Hvorfor er det ingen spillere som støtter gapless playback (og da mener jeg EKTE gapless playback, ikke bare en gapkiller)? Det at det ikke finnes noen mp3-dekodere som er gapless, gjør også at jeg må starte Windows hver gang jeg skal brenne ut lyd-CD'er fra mp3-filer.

 

Men når disse tingene kommer på plass, skal jeg slutte å klage.

Er det virkelig ingen dekodere som støtter gapless?

Når det gjelder encoding støtter senere versjoner av LAME dette. Ogg Vorbis har hatt ekte gapless lenge. Ogg til folket!

Lenke til kommentar
Er det virkelig ingen dekodere som støtter gapless?

Når det gjelder encoding støtter senere versjoner av LAME dette. Ogg Vorbis har hatt ekte gapless lenge. Ogg til folket!

Selvfølgelig enkoder LAME gapless, det er filer som er enkodet av LAME jeg snakker om. Men dekodere er det verre med. Jeg forsøkte å bruke LAME-dekoderen, men det viste seg at den var heller ikke gapless. Deretter forhørte jeg meg på Hydrogenaudio-forumet, og ble fortalt at det ikke finnes noen aktuelle dekodere (men en er visstnok på vei). Dekoding av Ogg Vorbis går greit, men det hjelper lite når jeg skal brenne ut mp3-filer. Ogg Vorbis er fint, men MusePack er enda finere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...