Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hva return er og gjør i praksis i en egendefinert funksjon?

 

For eksempel, kan noen forklare meg hva som skjer her:

 

  def addering(a,b):
                  print a+b

print"tre pluss fire = ",addering(3,4)

 

Eg skrev print a+b i stedet for return a+b. Eneste forskjellen er at eg får litt forskjellig output. Når eg bruker instruksjonene som skrevet ovenfor, får eg:

 

>>>

tre pluss fire = 7

none

---------------

HVA gjør den "none" greien der? Den forsvinner når eg bruker return a+b i steden for print a+b, men eg skjønner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ti_var = 10
b_var = 15
e_var = 25

def a_func(ti_var):
   print "in a_func ti_var = ",ti_var
   b_var = 100 + ti_var
   d_var = 2*ti_var
   print "in a_func b_var = ",b_var
   print "in a_func d_var = ",d_var
   return b_var +100
   


c_var = a_func(e_var)
print
print "ti_var =",ti_var
print "b_var = ",b_var
print "c_var = ",c_var
print "d_var = ",d_var

 

Å takk og pris for svaret ditt zg, det hjalp meg til å forstå koden ovenfor. Korttidshukommelsen min har kortsluttet opptil flere ganger de siste dagene på grunn av koden ovenfor, og nå endelig forstår eg det. Slik tilfredsstillelse i sjelen kan eg knapt huske å ha opplevd.

 

Hilsen en som kan sveve til sengs

Lenke til kommentar

En annen ting eg lurer på, etter eg har skrevet et program i et pythonvindu og skal kjøre det, så kommer det av og til opp en melding om "NON-ASCII found, yet no encoding declared. Add a line like # -*- coding: cp1252 -*-. Chose OK to save this file as cp1252. " Hva gjør eg galt? Synes det er langt bedre å ikke få den meldingen (det hender det også).

Lenke til kommentar
En annen ting eg lurer på, etter eg har skrevet et program i et pythonvindu og skal kjøre det, så kommer det av og til opp en melding om "NON-ASCII found, yet no encoding declared. Add a line like # -*- coding: cp1252 -*-. Chose OK to save this file as cp1252. " Hva gjør eg galt? Synes det er langt bedre å ikke få den meldingen (det hender det også).

Dvs. at kildekoden til programmet er i en annen enkoding enn ASCII, noe som må deklareres. F.eks hvis du bruker UTF-8 kan du legge til en slik linje øverst i koden: # -*- coding: utf-8 -*-

Lenke til kommentar
En annen ting eg lurer på, etter eg har skrevet et program i et pythonvindu og skal kjøre det, så kommer det av og til opp en melding om "NON-ASCII found, yet no encoding declared. Add a line like # -*- coding: cp1252 -*-. Chose OK to save this file as cp1252. " Hva gjør eg galt? Synes det er langt bedre å ikke få den meldingen (det hender det også).

Ja, dette dukket opp i v 2.3, tror jeg. Typisk ved bruk av norske tegn som æøåÆØÅ.

 

Jeg gjør akkurat det A_N_K foreslår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...