Gå til innhold

installere os uten cd-rom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan nok bli vanskelig ja, det eneste jeg kan tenke meg som hadde fungert er om du hadde hatt en identisk pc, satt inn harddisken på den, installert os, og satt den i den andre igjen. Dette er utrolig knotete løsning spør du meg, men kan ikke tenke meg noen annen måte å gjøre det på.

Anbefaller deg å kjøpe/låne en ekstern cd-rom og installere fra den.

Lenke til kommentar

Det er slett ikke umulig å få dette til. Du trenger f.eks en sånn en som de har på Komplett slik at du kan koble den til en stasjoner maskin. Så formaterer du harddiskene med fat32 å legger inn oppstartsfiler til f.eks win 98. Jeg har fint fått til å legge inn windows xp på denne måten

Lenke til kommentar

Kjøp ein overgang frå 2,5" til "vanleg" ide kontakt/straum. Putt den inn i ein vanleg pc. Formater med FAT. Sleng over win98 installasjonsfilene og overfør systemfilene.

 

edit: Her var eg litt seint ute gitt. Hugs systemfilene (sys c:), om den bærbare disken er c:.

Endret av gastingen
Lenke til kommentar

Hei..

 

Jeg har gjort akkurat dette på min lille Lifebook engang.. Den og hadde ikke CD rom og floppy...

Prøvde først å boote via min USB cdrom, men bios hadde ikke usb drivere... Ikke greide jeg å boote via nettverket heller...

 

Eneste løsningen for meg, var følgende...

 

Jeg hadde en annen bærbar den tiden, og den hadde floppy og cdrom..

Prøvde først å sette inn min Lifebook HD i den, så inst Win XP... Men da jeg satte HD'en tilbake, ville ikke Lifebook'en starte pga annet chipsett osv...

 

Så, det jeg gjor, var følgene:

 

Jeg tok min Lifebook HD, og satte den i den andre maskinen... Så bootet jeg den opp med en DOS Boot Disk inkl CD Rom drivere (Må ha en sånn disk, finner en her..)

Så satte jeg min Win XP cd i cdrommen, og kopierte over en mappe som heter i386 (den ligger på på WinXP platen) inn på en seff formatert HD..

Når den mappen var kopiert over, så kopierte jeg alle filene fra DOS Boot disken over til roten på HD'en ( asso, til c:\ )

 

Da var det bare å sette tilbake HD'en til Lifebook'en, og så starte den... Da bootet den opp til dos, så var det bare å gå til i386 mappen (skriv cd i386), og så skriver du " winnt " for å starte installasjoen av WinXP....

 

Vet du skulle bruke Win98, men jeg har dessverre ikke en Win98 plate her...

 

Håper du forsto noe av dette, og at det kan komme til hjelp :)

Virket hvertfall for meg :)

 

Vidar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...