Gå til innhold

SlackNET - netinstall for Slackware


Anbefalte innlegg

Etter mange år med Slackware så er det en ting som har irritert meg; Slackware har ikke en enkel netinstall. Dette har jeg nå gjort noe med. SlackNET er en modifisert versjon av Slackware install disc1 med FTP støtte.

 

SlackNET finnes i to versjoner:

 

SlackNET-base

Størrelse: 12mb

Kerneler: bare.i / bareacpi.i / sata.i / ataraid.i

 

SlackNET-all

Størrelse: 30mb

Kerneler: alle

 

du kan laste de ned fra: http://slacknet.godheim.org (skal ordne en bedre side når jeg får tid ;) )

 

SlackNET er laget for å installere Slackware current, men fungerer fint på stable også (så lenge kernel versjonen er den samme).

 

SlackNET blir oppdatert hver gang det kommer en ny kernel i Slackware current. De som vil installere Slackware stable må finne en ISO fra arkivet som har samme kernel versjon.

 

Selve installasjonen av Slackware er den samme som før, med to unntak:

- Når du skal velge "source media" så har du nå også valget FTP.

- Når du skal velge hvilken kernel du vil installere så må du oppgi hvor CD'en er (f.eks /dev/hdc).

 

FTP HOWTO:

 

FTP delen er bare en modifisert versjon av NFS scriptet, så de som har installert over NFS vet hvordan dette skal gjøres.

 

NB! man må skrive inn IP addressen til serveren, ikke domenenavnet.

 

Koble til ftp.slackware.no (UiO):

IP: 158.36.2.10

PATH: /linux/slackware/slackware-current(eller 10.1)/slackware/

 

 

Jeg har testet SlackNET på flere maskiner og det fungerer perfekt hos meg. Jeg kan ikke garantere at det fungerer hos deg og jeg tar ikke ansvar for evt. ødelagt SW/HW.

 

Gi meg tilbakemelding om det er ting som ikke fungerer, eller du har forslag til forbedringer.

 

Enjoy :thumbup:

Endret av olear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interesangt verktøy :)

Skal prøve det ut neste gong eg installerar slackware på nytt, sjølv om det blir lenger og lenger mellom kvar gong.

 

Kan undrast over kvifor vertøyet ikkje har funnast før :)

Godt jobba!

 

Skal du legge det ut for folket? t.d linuxpackages eller lignande?

Endret av femfulle
Lenke til kommentar
Skal du legge det ut for folket? t.d linuxpackages eller lignande?

For øyeblikket ligger det på http://slacknet.godheim.org, så det er tilgjengelig for "folket". Om jeg kommer til å gjøre det tilgjengelig gjennom f.eks Linuxpackages får tiden vise.

 

Det jeg nå konsentrerer meg om er å se om jeg kan finne en alternativ måte å installere gjennom FTP. Pr. dags dato så bruker jeg FTPFS, dette projektet var forlatt i 2001 og vil ikke kompileres mot 2.6.x kernel. De som utviklet FTPFS har videreført FTPFS i et annet prosjekt som heter LUFS, så hvis jeg greier å kompilere denne mot 2.6.x kernel så er jeg trygg når Slackware 11 kommer (for de som ikke har fått det med seg så skal Slackware over på 2.6.x når neste stable versjon kommer). Hvis LUFS ikke fungerer så har jeg noen andre ting jeg også kan prøve så SlackNETs framtid er fremdeles trygg ;)

Lenke til kommentar
Skal se om jeg får testa med booting fra USB i løpet av helga og gi deg tilbakemelding Oleaer.

Sitter akkurat med det nå. Har fått den til å boote, må bare tilpasse setup til å bruke USB istedenfor CDROM når den skal installere kernel. Regner med å legge ut en USB versjon i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar

Kanskje et veldig dumt spørmål, men jeg har problemer med FAT. Mappene (og noen filer) til kernelene kan ha veldig lange filnavn (eller inneholde mange punktum) og når de blir overført til USB'en så blir de "kappet", men når jeg prøver å skifte tilbake til det originale navnet så får jeg bekjed om at de heter det fra før, men bootloaderen finner ikke kernelene fordi det blir tull med navnet på filene/mappene. Jeg fikset problemet veldig enkelt med å skifte navn på kernelene til f.eks ide osv. Men jeg MÅ ha det originale filnavnet for at setup skal greie å finne noen kerneler å installere (kan skrive om setup til å bruke de "nye" filnavnene, men det må være en enklere løsning).

 

Det er sikkert en enkel løsning på dette, men jeg har veldig lite erfaring med Windows filsystem.

Lenke til kommentar

Det gjør jeg allerede (hele root systemet ligger som en image). Har fått til problemet med filnavnene, men syslinux greier fremdeles ikke å finne kernelene. Jeg tok kopi av bare.i og sata.i la de på / og skiftet navn til ide.i og sata.i. Alt fungerer nå perfekt, men det irriterrer meg at jeg må legge de to kernelene på / og skifte navn for at syslinux skal finne dem. Isolinux greier det helt fint og syslinux er egentlig akkurat det samme men for disketter.

 

EDIT:

 

Fant ut hvorfor syslinux ikke finner kernelene, syslinux støtter ikke undermapper :(

 

Da gjenstår det bare litt små fiksing av diverse scripts så er jeg ferdig :w00t:

Endret av olear
Lenke til kommentar

Ny release: SlackNET USB installer

 

Denne versjonen støtter installering gjennom disker koblet til USB eller Firewire (ikke testet). Filene ligger som vanlig på http://slacknet.godheim.org

 

USB HOW-TO

 

Du må ha støtte i BIOS for at du skal ha mulighet for å boote fra USB. Legg til "USB-ZIP" eller lignende for at BIOS skal finne din USB disk.

 

Det første du må gjøre er å installere en bootloader på disken din. Du gjør dette gjennom programmet SysLinux (skal være i alle distroer, finnes også versjon for Windows).

syslinux /dev/sda1 (NB! disken må IKKE være mountet)

Etter du har gjort dette så kan du mounte disken.

mount -t vfat /dev/sda1 /sti/til/mappe

Merk at det nå ligger en fil på disken som heter "ldlinux.sys". Denne filen må du IKKE slette, hvis du gjør det så vil ikke BIOS boote disken.

 

Pakk nå ut SlackNET på disken din.

tar xvjf slacknet-usb-base-2.4.29.tar.bz2

 

Slik skal det se ut etter du har pakket ut filen på disken:

ataraid.i

bare.i

initrd.img

isolinux (mappe)

kernels (mappe)

ldlinux.sys

message.txt

sata.i

syslinux.cfg

 

Nå kan du restarte maskinen.

 

Hvis alt gikk etter planen så har du nå fått frem syslinux. Her kan du velge mellom tre kerneler. En for IDE, en for SATA og en for ATA-RAID.

Trykk enter for å bruke ide kernel.

 

Alt vil nå boote som normalt (USB disken din vil bli funnet, så du slipper å tenkte på det),

 

Når du har logget inn så må du mounte disken før du starter network/pcmcia/setup.

mount -t vfat /dev/sda1 /cdrom

 

Nå kan du installere Slackware som normalt (Les første innlegg for hvordan man installerer gjennom FTP).

 

Vil legge ut nye versjoner når det skjer en kerneloppdatering i Slackware Current (man kan oppdatere selv med å legge nye kerneler i kernels mappen).

 

Håper det fungerer, enjoy :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Får begynne med å beklage bumpingen ;)

 

SlackNET 2.4.30

 

Da var det klart for en ny release (USB versjonen kommer i løpet av helgen). Oppdatert installeren til kernel 2.4.30 etter at Slackware Current ble oppgradert til kernel 2.4.30 den 1 Mai.

 

PS: Slackware Current har nå begynt å identifisere seg som Slackware 11.0.

 

Man kan laste ned SlackNET på den vanlige addressen: http://slacknet.godheim.org

 

Har dessverre ikke fått tid til å teste denne versjonen like mye som 2.4.29, men det skal fungere. Vennligst gi beskjed hvis noe ikke fungerer.

 

Enjoy ...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

heisann, er ikke av de mest erfarne innen linux, men jeg har et spørsmål.... hvordan kan jeg få denne saken til å fungere når jeg får min ip adresse over dhcp. Det har seg nemlig slik at når jeg velger ftp install så får jeg beskjed om å skrive inn ip adresse, gateway osv.......

 

-please help :) -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...