Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problem med nettverkskabel


Anbefalte innlegg

Har et problem.

Har lagd 4 stk nettverkskabler selv(fra 1 etg til 2 etg), å de fungerer

Men når jeg nå skal lage en til så får jeg den ikke til å virke.( har prøvd ca 1000 ganger nå :cry: )

Bruker samme farge kombinasjon på alle kablene.

 

Noen som har anelse om hva jeg gjør galt.

Er det en spes farge kombinasjon som må brukes eller er det det samme bare de er like i begge ender.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det en spes farge kombinasjon som må brukes eller er det det samme bare de er like i begge ender.

Som han over skriver:

 

Bare de er like i begge ender skal det funke.

 

Dobbeltsjekk rekkefølgene før du presser på kontakten... Har en tendens til å skjære seg når du putter ledningene inn i kontakten, og da blir det kluss.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått så ER det en mening bak den rekkefølgen, men det kan jo hende jeg tar feil. Meningen med de bestemte rekkefølgene (for det finnes vel to (?) standarer, men den som er nevnt i tråden er mest brukt) er at de forskjellige signalene skal gå i de bestemte parrene fordi parrene er forskjellig tunnet for å begrense interferens mellom de. Ikke at jeg helt kommer på hvor jeg har det i fra i farta, men jeg mener å ha lest det et sted.

Lenke til kommentar
Det viktigste å sjekke er vell om koblingen er riktig.

Hvis vanlig CAT5:

 

1. Halv Orange

2. Hel Orange

3. Halv Grønn

4. Hel Blå

5. Halv Blå

6. Hel Grønn

7. Halv Brun

8. Hel Brun

 

Correct me if i'm wrong :)

 

-z00l-

Helt korrekt det han skriver faktisk..!! Hadde samme problem selv og fikk diverse tips ang fargekombinasjoner. Siden jeg har brukt den kombinasjonen har jeg aldri hatt problemer og jeg har kobla en del kabler..

Bruk den kombinasjonen så tenker jeg det vil funke :thumbup:

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har forstått så ER det en mening bak den rekkefølgen, men det kan jo hende jeg tar feil. Meningen med de bestemte rekkefølgene (for det finnes vel to (?) standarer, men den som er nevnt i tråden er mest brukt) er at de forskjellige signalene skal gå i de bestemte parrene fordi parrene er forskjellig tunnet for å begrense interferens mellom de. Ikke at jeg helt kommer på hvor jeg har det i fra i farta, men jeg mener å ha lest det et sted.

Jeg har vist tatt feil her. Beklager. Det spiller en rolle hvor de forskjellige lederene står.

Det er veldig viktig når du kobler en TP kabel at "Data sende" pinnene (pluss/minus) deler et par av tvistede ledere, og "Data mottak" pinnene deler en annen. Dette er for å unngå at nettverket ikke skal bli påvirket av interferens fra utsiden, og også for å unngå at nettverket ditt ikke skal påvirke andre enheter rundt om.
Hentet fra: safenet.no

Det jeg ikke forstår er hva er det som gjør at interferensen påvirker de forskjellige lederene ulikt? Ettersom tykkelsen på de forskjellige lederene er lik er den eneste forklaringen jeg kan se at de må være laget av forskjellige legeringer. Noen som vet noe om dette?

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...