Gå til innhold

Senke hastighet på A8N-SLI chipset vifte?

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn
Skrevet

Hei.

Kjøpte meg et Asus A8N-SLI hovedkort (nforce4), men som andre har påpekt så bråker chipset viften noe fryktelig. Når jeg ser i asusprobe står hastigheten på 9000 rpm++, som er en helt latterlig høy hastighet. Finnes det noe software som kan senke hastigheten på denne vifta. Vil gjerne slippe alt bryet med å kjøpe en zalman vifte, og plukke maskinen i fra hverandre igjen...

(Leste her at den orginale chipset viften funker bra på rundt 6000rpm.)

Setter stor pis på noen gode tips!

Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke det hovedkortet selv, men abit ic7-g. På dette bruker jeg speedfan med stort hell og får tempavlesning på cpu, nordsia og pwr, samt harddisker med s.m.a.r.t funksjon. I tillegg kan jeg styre cpu og nordsieviftas turtall.

Skrevet (endret)

Koble til 7 V uttaket.

Det er 5V blir null - potensiale og 12V blir da 7V. Der er ledningene til en drevkontakt som benyttes. Gul er 12 V og rød er 5 V ..... det får du sjekke. Det finns overgangsledning i handelen men den må moddes litt ved at man byter en svart (dobbel svart) og en rød ledning i støpselet. (Bruker en tynn syl el. for å pirke sammen fjæren (hylsen på ledningen) og dra den ut av nylonstøpselet.)

Edit: Motstander bør ikke brukes. De avgir varme og belaster kretsene utilsiktet. Og kan skape uoversiktige problem.

Endret av sveinsel
Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)

Edit: Motstander bør ikke brukes. De avgir varme og belaster kretsene utilsiktet. Og kan skape uoversiktige problem.

Det bør du forklare/underbygge litt bedre..

Betyr det at alle viftekontrollere (som i prinsipp inneholder variable motstander) "belaster kretsene utilsiktig. Og kan skape uoversiktige problem" ?

Dvs. f.eks. en Zalman vifte m/motstand ikke bør kobles til en SysFan-kontakt?

Trådstarter:

Microplex har helt sikkert ei vifte som du kan bytte ut med den originale "bråkebøtta".. Såvidt jeg husker er vel denne festet "på vanlig måte" med skruer til "sinken"...

Et annet alternativ er selvsagt å fjerne vifta fra "sinken" og benytte en Zalman Chipsetkjøler som også kan kjøle minne/HK ellers..

Endret av Slettet+6132
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Skrevet (endret)

Hei.

Takk for hjelpen!

Tror jeg prøver speedfan før jeg begynner å plukke pc'en i fra hverandre. :-) Men nå er ikke jeg noen pc ekspert, og dette speedfan programmet var veldig vrient.

Hvis noen kunne fortelle hva jeg må gjøre for å klare å justere hastigheten på MB viften på A8N-SLI deluxe hovedkortet mitt, ville jeg ha satt stor pris på det. Jeg får ingen repsons når jeg prøver å sette ned vifte hastigheten i programmet.

Jeg sjekket internetsiden til speedfan, og programmet skal funke på mitt hovedkort.

Takk igjen.

(arrgghh, hva tenkte Asus på når de monterte den MB vifta på et ellers veldig bra hovedkort..)

PS: programmet rapoterer flere temperaturmålinger på 125C. Jeg går ut i fra at dette er ikke noe å bry seg om? Min CPU temp er 34C pg MB 28-29C, og jeg bruker NV4 på geforce6800GT'en min.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Skrevet
Elektrolæren finns i skolebøker.
Betyr det at alle viftekontrollere (som i prinsipp inneholder variable motstander) "belaster kretsene utilsiktig. Og kan skape uoversiktige problem" ?
Forsiktig med det...
Det er en voldsom motstand som ligger ("henger") der og "gløder" for å få ned spenningen....

Regulering av elektrisk utstyr blir gjort på andre måter idag... :thumbup:

Gjest Slettet+6132
Skrevet
Elektrolæren finns i skolebøker.
Forsiktig med det...
Det er en voldsom motstand som ligger ("henger") der og "gløder" for å få ned spenningen....

Regulering av elektrisk utstyr blir gjort på andre måter idag... :thumbup:

Tror ikke det vil koste deg altfor store anstrengelser å forklare hvordan en motstand koblet i serie med en viftekontakt<->vifte kan forårsake et kaputt HK.. for det er jo det du evt. sikter til? :hmm:

Selv om det sikkert finnes mer "sofistikerte" metoder for å styre ei vifte så vil jeg vil tro at formelen U=I*R gjelder ennå. Og Speedfan el. C&Q-teknologi styrer spenning gitt til viftekontaktene etter det jeg har fått med meg (da via HK/Bios og ikke "eksternt" via annen HW)...

Eller mener du virkelig at produsenter av viftekontrollere/regulerbare motstander tar sjansen på å selge produkter som kan "skape uoversiktige problem"..

Når du slenger ut slike påstander i ett forum bør du underbygge dem isf. å svare nedlatende med henvisning til lærebøker..

:thumbdown:

Gjest Slettet+6132
Skrevet
U=I*R gjelder ennå men det er heller U*I som dreper........... :thumbup:

Joda... stemmer nok det ja, men du er slem som ikke vil belære meg med din kunnskap.. :p

Gjest Slettet-QB4VTZbn
Skrevet (endret)

Ok, denne tråden gikk helt off-topic...

Hadde satt stor pris på om noen kunne fortelle hvordan man får Speedfan til å funke på chipset vifta på hovedkortet mitt? Jeg får ingen respons når jeg prøver å senke hastigheten i programmet. Noen som har et A8N-SLI kort og som har gjort akkurat dette?

Takk!

Skrevet
U=I*R gjelder ennå men det er heller U*I som dreper........... :thumbup:

ingen av disse er vel vesentlig i denne sammenhengen..? skal man bruke en motstand i en slik sammenheng, må man jo bruke en som passer til dette.. i seriekobling vil flere motstander gi høyere motstand®, som gir lavere strøm(I), som igjen gir mindre samlet effekt (P). Spenningen (U) er konstant i dette tilfelle.

U*I dreper? hva skal du drepe? Hovedkortet?

Effekten (P=U*I) blir lavere med motstand i serie.

eksempel (tallene tatt fra luften..)

I=U/R

En motstand

I=12v/200ohm = 0,06A, 60mA

P(effekt)=U*I = 12v * 0,06 = 0,72W

To i serie

I=12v/(200ohm+200ohm) = 0,03A, 30mA

P=U*I = 12v * 0,03 = 0,36W

Eneste som kan skape problem er feil motstand.

*For høy motsand vil gi for lite spenning til vifta.

*For lav motstand, som i tillegg er liten og pinglete kan få for stor strøm å brenne opp (selve motstanden) da stopper jo vifta..

Skrevet (endret)
et er en voldsom motstand som ligger ("henger") der og "gløder" for å få ned spenningen....
En "voldsom motstand" gir ikke større, men MINDRE strøm. Spenningsfallet er stort, men effekten er mindre.
Regulering av elektrisk utstyr blir gjort på andre måter idag...

På vekselspenningsutstyr som lamper og lignende kutter man opp spenningen slik at man får foreksempel halve sinuskurven kappet. da blir effekten redusert og lampen lyser svakere.

Inne i maskina er det DC, likespenning. Da er det motstander som brukes for å gi variabel spenning til vifter. I allefall viftekontrollere. De er laget for formålet og er ikke noe fare for verken vifter eller hovedkort. Alternativet er som dere allerede har sagt, å kombinere de ulike spenningene som strømforsyningen leverer.

Endret av kjerts
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Skrevet (endret)

Takk for tipset, men Zalman chipset kjøleribben passer ikke inn i maskinen fordi jeg bruker nv5 silencer og 6800GT.. det beste hadde vært å bruke softwaren, men jeg kan selvfølgelig prøve å gjøre om på ledningen for å forandre voltmengden. Allikevel, hadde foretrukket å bruke softwaren. Noen som vet hvordan Speedfan funker? :-)

..event. annet vifte el. heatsink alternativ som ikke kolliederer med nv5..

Igjen takk for hjelpen!

Skrevet (endret)

Sånne vifter er egentlig vekselstrøm-motorer som har et innebygget kretskort for å forandre likestrømmen til et roterende magnetfellt som drar rotoren. De er konstruert sånn at ved forskjell på spenneingen får man tilsvarende forskjell på turtallet ... inntil en viss grad... Hvis spenningen blir for lav starter ikke viften.

Dette løses ved en egen krets i viften sånn som på Thermaltake smart fan. Da har man fortsatt 12V til å danne magnetfeltet, og tilleggsutstyret sørger for forandring av rotasjonen. Da kan man få viften til å gå helt sakte.

De problemene som er påpeket her er grunnen til at hovedkort vanligvis ikke har kretser som støttes av software for å justere spenningen (rpm.).

Edit: Dette med startproblem ved lav spenning er grunnen til at jeg i tidligere inlegg sier 7V og ikke 5V...

Endret av sveinsel
Skrevet

Jeg kom foresten på at inni gamle strømforsyninger finns tempraturstyrt regulatorer... Hvis du demonterer sånne er de lett å finne som et lite kretskort med ledning ut til viften..... :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...