Gå til innhold

Forskjeller på Maxtor DiamondMax og MaXLine III


Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger meg en ny s-ata 300 gb disk

 

jeg har hatt maxtor hit til og jeg har ikke hat noen problemer med det så jeg det merke vill jeg gjærne holde fast på....

 

her har jeg to allterna tiver til 300 gb disker fra maxtor:

 

Maxtor MaXLine III 300GB S-ATA 16MB cache 7200RPM NCQ

og

Maxtor DiamondMax 10 300GB S-ATA 16MB cache 7200RPM NCQ

 

Jeg finner ikke noe forskjerler på disse dikene annet enn at den ene er 0.7 mm lengre enn den andre eller noe sont.

og den enn har 5 grader C som min drifts temperatur og den andre har 0 grader C

 

Men dere der ute vet sikkert alt som skulle utgjøre de ca 250 kronene i pris forsjell.

 

 

Takk for svar

 

Erik K. B.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe forskjell, ytelsesmessig eller plassmessig er de 100% identisk. De er identisk konstruert også.

 

Maxline III skal ifølge Maxtor være mer driftsikker og ha lengre levetid, og være spesielt egnet til serverbruk med 24/7 oppetid.

 

Antar Maxline III bruker det ypperste av materialer og deler mens DiamondMax 10 kommer i andre rekke. Men selv her tipper jeg det er lite forskjell.

 

Kanskje man betaler for bedre garanti og support? :hmm:

 

Trond

Lenke til kommentar

Hvis MaxLine III er ment til serverbruk og slikt, så kan det være forskjeller i BIOS til disken som gjør at f.eks. MaxLine diskene er mer tunet til database oppgaver og slikt, mens DiamondMax er tunet til generellt desktop-bruk. Dette i tillegg til bedre garanti/support på MaxLine diskene, kan være det som utgjør prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Den stora skillnaden mellan dom är att Maxline III är native sata, medans Diamondmax är byggd med bro från pata till sata. (bro är ett chip i detta fall)

 

Jag skulle hellre lägga pengarna på Maxline i alla fall. Den har också tagit första platsen på storagereviews lista.

Lenke til kommentar
Den stora skillnaden mellan dom är att Maxline III är native sata, medans Diamondmax är byggd med bro från pata till sata. (bro är ett chip i detta fall)

 

Jag skulle hellre lägga pengarna på Maxline i alla fall. Den har också tagit första platsen på storagereviews lista.

Det er feil. DiamondMax 10 er også native SATA, av de modellene som er SATA forøvrig (DiamondMax 10 finnes også i PATA).

 

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/m...=Specifications

 

Trond

Lenke til kommentar
Den stora skillnaden mellan dom är att Maxline III är native sata, medans Diamondmax är byggd med bro från pata till sata. (bro är ett chip i detta fall)

 

Jag skulle hellre lägga pengarna på Maxline i alla fall. Den har också tagit första platsen på storagereviews lista.

Det er feil. DiamondMax 10 er også native SATA, av de modellene som er SATA forøvrig (DiamondMax 10 finnes også i PATA).

 

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/m...=Specifications

 

Trond

Nejdå, jag har alldeles rätt. Kopierat från storagereview:

 

The MaXLine III brings significant changes to the table. Previous SATA MaXLine products (and DiamondMax products, for that matter), were designed with legacy parallel operation and retrofitted for the SATA interface through a bridge chip.

 

Denna information är svår att få från Maxtor, men den finns där någonstans.

Lenke til kommentar
Nejdå, jag har alldeles rätt. Kopierat från storagereview:

 

The MaXLine III brings significant changes to the table. Previous SATA MaXLine products (and DiamondMax products, for that matter), were designed with legacy parallel operation and retrofitted for the SATA interface through a bridge chip.

 

Denna information är svår att få från Maxtor, men den finns där någonstans.

Jeg tok meg litt tid og leitet meg fram til den artikkelen du quoter fra hos storagereview.com.

 

http://www.storagereview.com/articles/2004...B300S0-2_1.html

 

Hvis du leser lenger nede, vil du finne:

 

Maxtor has also recently announced the DiamondMax 10 series. The higher capacity DM10 units (250 GB and 300 GB) feature construction similar to the MaXLine III right down to the 16 MB buffer. As a result, these high-end DM10 drives are functionally identical to the MaXLine III. Maxtor claims that the MaXLine uses select premium components and premium testing and manufacturing. In the end, however, the performance figures that follow also apply to the 300 GB DiamondMax 10.

 

Dette bekrefter også endel av det jeg tidligere sa ang. Maxline III kontra DiamondMax 10, 300GB-modellen. De er identiske.

 

Jaja, skal ikke være lett å være svensk tydeligvis. ;)

 

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...