Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT og tilbudet til studenter og ansatte ved UIO


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bredbånd fra NGT siden høsten 2003. Jeg bestillte da Delta 2000 (senere oppgradert en del ganger til nåværende Delta 2600) + VPN/hjemmekontorløsningen, med bindingstid på to år til 498,-/mnd.

 

I dag fikk jeg se at den avtalen mellom UIO og NGT ble reforhandlet høsten 2004. Det nye tilbudet er uten VPN/hjemmekontor, men prisen er satt ned til 398.-/mnd og bindingstiden er redusert til 12 mnd.

 

Samtidig så jeg at de fra og med mai i år har "konvertert" mitt abonnement til den nye ordningen, men uten å spørre meg om jeg vil fortsette med VPN. Det merket jeg fordi jeg plutselig måtte betale for VPN, og avtalegiroen jeg fikk tilsendt nå hadde økt til 648,-.

 

Jeg ville ikke finne meg i dette, selvfølgelig, så jeg ringte til NGT og spurte hva dette skulle bety. Jeg fikk da følgende spørsmål; Hva slags løsning skal til for at du blir fornøyd? Jeg krevde da at de slettet VPN løsningen umiddelbart - har aldri brukt den uansett... Det var visst helt greit for dem, og jeg skulle nå få abonnementet til 398,-/mnd.

 

Jeg er jo helt klart fornøyd med løsningen her, men jeg likte ikke at de forandret vilkårene i avtalen min sånn helt uten videre. Ikke er det lov, og ikke er det særlig profesjonelt heller.

 

Og så kom jeg til å tenke på en ting; avtalen mellom UIO/NGT er en stor masseavtale. Når de reforhandlet vilkårene, burde ikke alle de som allerede var kunder hos NGT nyte godt av det nye tilbudet fra dag en? Jeg er muligens litt ute og sykler her, for jeg er faktisk ikke sikker på når NGT fastsatte prisen etter den nye avtalen. Men etter den informasjonen jeg har funnet så ble prisen på 398,- innført i fjor høst. Hvis noen har nøyaktig informasjon om dette så er jeg interessert i å få vite det.

 

Litt kjipt hvis jeg som god gammel kunde har blitt snytt i forhold til nye... Jeg vet, det kan diskuteres om jeg er snytt, i den forstand at jeg hadde egen kontrakt med NGT med vilkår og bindingstid. Men saken er jo at NGT ga en god gammeldags F i disse vilkårene selv da de automatisk skjøv meg over i den nye avtalen nå nettopp...

 

Gidder liksom ikke gjøre allverdens nummer ut av dette, for jeg er veldig fornøyd med linja mi, og den har vært verdt det jeg har betalt. Men dette går mer på kundebehandling hos NGT, og den har jeg jo ikke verdens beste erfaring med fra før. :hrm:

 

Any comments?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er jo helt klart fornøyd med løsningen her, men jeg likte ikke at de forandret vilkårene i avtalen min sånn helt uten videre. Ikke er det lov, og ikke er det særlig profesjonelt heller.

 

Det er ikke ulovlig å endre vilkårene i en avtale. Så godt som alle bedrifter har dette i sine vilkår at de kan endres uten at kunde underrettes. At NGT sendte deg en stor regning er jo ikke nødvendigvis noe annet enn en feil som har skjedd når de har gjort om ditt abonnement. Spør du meg syns jeg det virket kun som positive ting jeg. Mindre pris og kortere bindingstid må da være et pluss? Kundeservicen hos NGT er jo som alltid det :thumbdown: Hehe. Men de har i hvert fall linjer som holder hva de lover :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er ikke ulovlig å endre vilkårene i en avtale. Så godt som alle bedrifter har dette i sine vilkår at de kan endres uten at kunde underrettes.

 

Joda, det er vel riktig det kanskje, men det er ikke helt problemfritt i og med at det var prisen som økte. Og det er uansett alltid krav til varsling ved prisøkninger. Noe annet har jeg iallfall ikke hørt om. For å presisere hva som skjedde: prisen på VPN økte fra 0,- til 248,-/mnd. Samtidig gikk prisen på selve linja ned fra 498.- til 398,-. Reduksjonen på linja er selvfølgelig helt grei, men økningen på VPN er faktisk oppsigelsesgrunn med øyeblikkelig virkning. Det ble jo også løsningen i dette tilfellet.

 

At NGT sendte deg en stor regning er jo ikke nødvendigvis noe annet enn en feil som har skjedd når de har gjort om ditt abonnement.

 

Ingen feil er jeg redd. Det var helt bevisst fra NGT. Det var derfor han på support spurte meg hva som skulle til for å gjøre meg fornøyd.

 

John D

Lenke til kommentar
I dette tilfellet er kortere bindingstid et minus. Dette fordi når bindingstiden går ut må man betale full pris for abbonementet.

Man har fremdeles mulighet til å binde seg for 2 år, med samme vilkår. Men i dette markedet er det sjelden lurt å binde seg for så lange perioder.

 

Tilbudet mitt f.eks. har blitt til dels veldig mye "dårligere" i forhold til full pris i løpet av de 18 mnd jeg har hatt linja. Da jeg inngikk avtalen var den svært gunstig, men gradvis har forskjellen mellom min rabatt og fullpris blitt redusert til 100,-/mnd.

 

John D

Lenke til kommentar

Jeg har det samme abonnementet, og det dumpet ned en faktura på 644kr i innboksen min for et par dager siden. Det er selvsagt totalt uaktuelt å betale for VPN.

 

Men det som er mest interessant er hvorvidt vi er blitt snytt for tilbudet som har vart en stund allerede. At det kostet 398kr var noe jeg ikke oppdaget før i dag jeg heller. Jeg har pliktoppfyllende betalt 498kr i måneden som det har stått på fakturaene. Dette er mildt sagt drøyt og spekulativt av NGT, og jeg kommer til å gjøre det jeg kan for å få disse pengene refundert.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo mildt sagt merkelig hvis det ikke er likt for alle. Jeg regner med at det ikke vil være noe vanskelig å si fra seg VPN-abbonnementet og på den måten få prisen ned i 398.

 

Så når var det prisen gikk ned for deg? Høsten 2004? Isåfall har vi andre krav på noen hundringser i refundering....

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Vi har UiB-avtale med NGT, vanlig Delta 2600 linje til 499 i måneden, er det ikke merkelig at UiO skal ha bedre avtale enn UiB.. ??  :hrm:  :thumbdown:

Sånn helt prinsipielt så er det ikke noe rart om UIO skulle ha bedre rammevilkår enn UIB, for det er flere studenter ved UIO, og det er derfor en større avtale. Men dette er da ikke tilfellet?

 

UIB har da alltid hatt bedre avtale enn UIO. Det er først nå at UIO har fått samme avtale som UIB har hatt i årevis. Betaler du 498,-/mnd for linja gjennom UIB-avtalen så tror jeg du har betalt for mye. Da jeg sjekket for to år siden kostet det 398,-/mnd gjennom UIB iallfall. Usikker på hvor lang bindingstid det var...

 

http://www.nextgentel.no/avtaler/uib/

 

Betaler du 498,-/mnd nå så ville jeg tatt kontakt med UIB/NGT asap! Eneste muligheten for at det ikke er noe galt er om du har løpende kontrakt uten bindingstid. Løpende kontrakt har jo sin absolutte fordel det også, men du må jo se det selv hva du er tjent med.

 

John D

 

 

PS: Til alle andre: jeg er fremdeles interessert i å få vite mer om overgangen til den nye UIO avtalen. Dersom det er flere som har fått høyere regning denne måneden så post gjerne i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...