Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

problem med rasjonale likningar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(1+2)/(3X+X^2-X) = 1/(X-1)

 

ganger venste side med høyre nevner og motsatt

 

skjønnte du ikke veien hit si ifra så forklarer jeg

 

3(x-1)=3x+x^2-x Rydder så opp litt

 

3x-3=2x+x^2

 

3x-2x-x^2 -3=0

 

-x^2+x-3=0 Flytter til andre siden for å bytte fortegn

 

x^2-x+3=0

her kan abc formel benyttes. eller kalkulator du vil da på vgs konkludere med at den kke har noen løsning, dette er feil! den har imaginære løsninger!

 

EDIT: så på alderen din og du har ikke denne type ligninger som pensum! Sjekk at oppgaven er skrevet riktig, eller om dere ved sånne ligninger konkluderer med ingen løsn. Er en mikroskopisk mulighet for at jeg har en liten feil da jeg ikke regna på papir. Men skal være riktig dette

Endret av Bogan
Lenke til kommentar
dette var bare ein utfordring vi fekk fra læraren i valgfag. vi har ikkje starta med desse likningane ennå men skal ha dei seinare :) takk for hjelpa :thumbup: vi klarte og forstå det til slutt :w00t:

du kom frem til det samme? altså imaginær løsning? ofte kaltte vi det for ligninger uten løsning. Men med det åpnes en ny dør innen matematikken nemlig tallet i.

Hva kom dere frem til i klassen?

Lenke til kommentar

Vet det er løsning. Du får et tall med bokstaven i feks 3i.

 

Om læreren din av en eller annen merkelig grunn skulle kverrulere gi han et litt enklere eksempel:

 

X^2 +5 = 1

 

X^2 = 1-5

 

X^2 = -4

 

X=sqrt(-4)

 

Ok her har du et svar på oppgaven. Oppgaven du ga og kan svares slik, men den er ikke ordentlig regnet ut.

 

X= 2i Altså når du tar roten av et negativt tall vil du få tallet i tilleg til tallet som du tar roten av når du ser bort fra -.

 

 

Dette var en ekstremt kort innføring men du kan hvertfall være trygg på at ligningen din kan løses bare at det er pensum først på høgskoler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...