Gå til innhold

20pin --> 24pin ATX mod (m/bilder og resultat)


Anbefalte innlegg

Ikke kast den gamle trofaste PSU`en din hvis du er glad i den!

 

Det finnes allerede adaptere som kan gjøre dette for deg, men denne modden vil gi bedre effekt. Det kommer av at jeg totalt kobler 7nye ledere helt fra strømforsyningen til hovedkortet (noe et adapter ikke vil gjøre, et adapter splitter bare de eksisterende)

 

Moddet den over 3år gamle strømforsyningen min i dag. Det er en fortron på 350watt og den hadde bare 20pin ATX plugg. Bygget den om til 24pin ved å ta et stykke av ATX-pluggen til en defekt 200Watter jeg hadde liggende. Strømmen til denne ble hentet fra AUX-pluggen på 350watteren, her finner du 3,3V, 5V og Jord. 12V som manglet ble hentet fra en av molexene som var ledig.

 

auxmolex.jpg

 

De første resultatene viser en klar forbedring på hvor høyt jeg klarer å kjøre minnet stabilt. Regner med at det er de extra 3,3Volt ledningene som gjør jobben.

 

På 3,2Volt@ 2 2 2 6 OCZ PC3200 VX

 

før mod: 241MHz

etter mod: 244MHz

 

Har enda ikke testet hvor mye høyere CPU vil gå etter modden, men tror i alle fall at det ikke skulle være dårligere enn før :)

 

Før jeg startet med modden trodde jeg ikke det skulle få så sinnsykt mye å si, men jeg er nå sikker på at 24pin strømforsyninger burde brukes på kortet.

 

Er det flere som har erfaring med å gå fra 20 --> 24pin ATX?

 

Når det gjelder fargekodene på pluggen jeg laget så må dere bare se bort ifra dette, 12V ledningen er SORT på pluggen men den riktige fargen skal selvfølgelig være GUL!Vil også advare andre som vil modde til å være meget forsiktig, det er alt annet enn gøy ikke gøy å sette f.eks 12V der 3,3Volten skal stå, man kan fort få høre lyden "puff.." da :ohmy:

 

PS! Ønsker ikke kommentarer om at 24pin ATX har 2*12Volt rails.. jeg vet dette, Modden hadde uansett god effekt.. og har du en strømforsyning med veldig kraftig 12V del, så passer modden enda bedre.

post-112-1112323600_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ArticOC:

Moro å se at det fakstisk hadde en reéll effekt, men synes du det var SINNSYKT mye?

(Ok, du ble sikkert litt oppspilt av resultatene. Jeg syses bare du tok litt i...)

 

Hadde du kun en 20-pin ATX ved 241 MHz, eller brukte du en adapter? Fra det du skriver, ser det ut som om det er det siste. Hvis så er tilfelle vet vi ikke noe om hvordan resultatet hadde blitt hvis det ble brukt et 20->24 pin adapter. Kanskje det hadde gitt like "sinnsykt" (kunne ikke la være...) resultat?

 

space

Lenke til kommentar
ArticOC:

Moro å se at det fakstisk hadde en reéll effekt, men synes du det var SINNSYKT mye?

(Ok, du ble sikkert litt oppspilt av resultatene. Jeg syses bare du tok litt i...)

 

Hadde du kun en 20-pin ATX ved 241 MHz, eller brukte du en adapter? Fra det du skriver, ser det ut som om det er det siste. Hvis så er tilfelle vet vi ikke noe om hvordan resultatet hadde blitt hvis det ble brukt et 20->24 pin adapter. Kanskje det hadde gitt like "sinnsykt" (kunne ikke la være...) resultat?

 

space

Jeg brukte ikke adapter før modden, kortet virker med både 20 og 24pin plugg..

 

 

Sinnsykt mye = meg glad ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...