Gå til innhold

Kjøpsloven!


Anbefalte innlegg

Er det egne regler for kjøpsloven hvis en vare er kjøpt mellom to bedrifter?Eller er det de samme reglene som en vanlig forbruker har?

 

Hvis det er forskjellige regler, kan du også vise meg en link til det aktuelle stedet?Jeg har søkt på startsiden.no men finner bare regler generelt om kjøpsloven. Vet ikke om dette er for bedrifter!

 

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker for svar!Jeg skal benytte meg av denne loven!

 

men tror dere at jeg heve kjøpet hvis maskinen er for varm og ødelegger harddisken min. Og denne hd benyttes i jobb sammenheng som inneholder uvurdelig verdi? Og jeg har ikke mulighet til å sette inn flere vifter!

Lenke til kommentar

Den nye loven som gjelder fra i går (lov om forbrukerkjøp) gjelder IKKE for salg fra firma til firma.

 

Forbrukerkjøpsloven §1:

(...)

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

 

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

(...)

 

Den gode gamle kjøpsloven gjelder imidlertid fortsatt. Denne regulerer kjøp mellom bedrifter.

 

Kjøpsloven § 1:

Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.

 

LeD

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Quote:


Den 2002-07-02 12:26, rogersj skrev:

Etter det som ble sagt om kjøpsloven på nyhetene i går , gjelder de nye reglene for selgende og kjøpende . Det betyr at alle bedrifter som selger en vare , må følge loven. Så den nye loven gjelder også salg mellon 2 bedrifter .


Nei... LeD karen har rett.. Du har vanvittig feil...

 

[ Denne Melding var redigert av: Kvalen på 2002-07-31 20:18 ]

Lenke til kommentar

Til herr Divxdudes forsvar bør det nevnes at denne tråden er ca. 1 måned gammel. Altså før "Dellgate".

 

Hadde spørmålet kommet i dag, ville jeg absolutt delt din frustrasjon.

 

Isolert sett er jo dette spørsmålet interessant, av allmenn interesse og ikke minst avsluttet med en høflig kommentar. Egentlig ingenting å sette fingeren på her.

 

(Om Divxdude allerede hadde Dell i baktankene er en annen sak...)

 

Divxdude må som alle andre fortsatt få lov til å være interessert i lover og regler, og gjerne stille spørsmål om emnet. Jeg håper/tror at han har lært mye i det siste...

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...