Gå til innhold

Kondensator til 3 fas motor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor koble kondensator, når den er stjerne/trekant koblet..da endrer den volt og/eller strømstyrkern etter hvor hardt mottoren jobber

Han har sikkert ikke trefas der den skal brukes.

 

kan ikke huske formelen for dette, men det er det sikkert andre som gjør :roll:

Lenke til kommentar
Vær yderst forsiktig med dette forde motoren yter ca 60% av oppgitt effekt noe som kan gjøre at den brenner forde lasta er konstant mens nå er motoren effektmessig mye mindre.

Et godt motorvern er i hvertfall ikke til å forrakte.

motorvern er nokk høyst nødvendig, serlig siden dette er hjemme fix....kan se om jeg finner en formel i en formelsammling..

Lenke til kommentar

Jo, startmomentet blir bare ca 15-20% av nominelt moment.

 

Derfor er ikke steinmetzkobling brukelig hvis det kreves høyt startmoment.

 

Man kan bruke en startskondensator i tillegg til driftskondensatoren før å øke startmomentet, men den må kobles ut etter noen sekunder, ellers brenner man viklingene.

 

Driftskondensatoren regnes ut slik:

 

C = (x * 3.5) / 37 = mikrofarad, for 1000 og 1500 rpm

 

C = (x * 2.9 ) / 37 = mikrofarad, for 3000 rpm

 

x er motorens ytelse i watt ved 220 volt

Lenke til kommentar

Stemmer nok det ja.

 

Og dette er grunnen til at man ikke bruker steinmetz kobling på større motorer, kondensatorbatteriet blir uforholdsvis stort og kostbart.

 

Men dette er ikke umulig.

 

Jeg har funnet slike driftskondensatorer på dyngen. De er f.eks i solarium og høytrykkspylere. Da kan du komme gratis ut av dette, har du litt flaks. Men husk at du kanskje må ha en sikring med treg karakteristikk for å starte denne motoren. Den vil belaste fasene skjevt og ha en startstrøm på 6-8 ganger nominell strøm. En C automat vil nok fungere..

 

Jeg har koblet en 5.5kW asynkronmotor til en Honda 8Hk bensinmotor. For å magnetisere rotoren bruker jeg da kondensatorbatteri. Bensinmotoren går med turtall litt over synkront turtall og jeg kan dermed bruke asynkronmotoren som generator. En billig og meget driftssikker metode for å lage strøm.

 

Kan ikke belaste den med særlig reaktiv effekt for da mister jeg magnetiseringen, men til lys, varme etc så er den genial :-)

Lenke til kommentar

Vaskemaskiner har kondensatorer ja, men jeg tror ikke de er så store hvis jeg husker rett.

 

Er viktig at du finner kondensatorer beregnet for kont. drift og ikke startkondensatorer. Videre er det viktig at du finner kondensatorer som er nyere enn 1982 (mener jeg å huske). Eldre kondensatorer enn dette kan inneholde giften PCB som lagres i kroppen som bl.a gjør deg steril. Les hva som står på kondensatorene, er endel info om spenning, kap, årstall etc.

 

Skulle en kondensator lekke, luft skikkelig ut og behandle vesken med største forsiktighet, uansett.

 

 

 

Parallellkobler du kondensatorer blir kapasitansen større Ct = c1+c2..

 

Seriekobler du kondensatorer blir kapasitansen mindre 1/Ct = 1/c1 + 1/c1..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...