Gå til innhold

Test av Dell 2001FP


Anbefalte innlegg

Test av Dell 2001FP

 

Jeg skal nå gå lage en liten test, som jeg håper noen kan dra nytte av, størst med tanke på erfaringen. Jeg skal komme inn på innhold i pakken, utseende, innstillinger, farge, responstid og til slutt en liten konklusjon. Da hiver jeg meg ut i det.

 

Innhold:

Jeg bestilte skjermen fra Dell.no og det tok meg 4 dager før den ankom. Dette synes jeg er veldig bra av Dell med tanke på størrelsen på pakken og pakking/sending. Jeg tok så pakken hjem.

 

Det første som møtte meg var en solid pappeske, godt teipet inn, der det sto med tydelig skrift; Behandle med omhu (vet da ikke om noen bryr seg om dette, men jeg syntes det var positivt). I esken er innholdet følgende:

 

- Dvi kabel

- Vga kabel

- Strøm-adapter

- Usb-ledning

- Brukermanual

- Veilednings cd

- Fot

- Skjerm

 

Alt dette var godt pakket inn og jeg tror det er lite trolig den vil bli ødelagt under transport.

Jeg tar så ut gjenstandene, og blir ”truffet” av den store skjermoverflaten. Selv om det ”bare” er en 20 ” skjerm virker den mye større.

 

Oppsett, innstillinger og farge:

Etter å ha lest bruksanvisningen som var meget god og lett forståelig, satt jeg skjermen opp med kabler og alt, og dette gikk meget kjapt. Knapt 2 minutter gikk med til dette. Jeg skrudde så på pc-en og skjermen. Jeg ble møtt av en diger skjerm, virket enda større med strøm på.

 

Jeg utforsket deretter innstillingsmulighetene, og disse fant jeg meget tilfredsstillende. Man kunne sette skjermen på høykant, justere skjermen sidelengs og tilte den frem og tilbake. Det eneste minuset var at skjermen selv ikke reagerte ved høykantmodus, og at man måtte inn på egenskaper for å oppdatere rotasjonen. Man kan også ta av foten og kjøpe et veggfeste (vs 100) og feste skjermen til festet. Alt i alt, gode muligheter.

 

Jeg tok så fatt på mine mest fargerike bilder. Prøvde de i full skjerm, og dette kan jeg bare si. Det var en fryd. Flotte energiske bilder, med gode klare farger ble lett vist på denne skjermen. Fargene var varme og klare, ingen tegn til lysere eller mørkere farger som skilte seg ut fra originalfargen, og skjermen viste meget godt detaljene. Kontrasten var akkurat passe, og lysstyrken perfekt. 400:1 og 250 cd/m2 er en god kombinasjon synes jeg.

 

Etter å ha gått gjennom så å si alle ”mine bilder” tenkte jeg det var tid for litt spilltesting.

 

Responstid:

Jeg dro frem mine favoritt spill, farcry og halflife 2, og kjørte alt maks. Med en oppgitt responstid 16 ms, visste jeg ikke helt hva å forvente, men å spille litt ville avsløre det. I farcry kan jeg merke minimalt med etterslep. Det er der, men må se etter for å se det. Men når man er oppslukt av spillet og sitter klistret foran skjermen er dette det siste man tenker på. I halflife 2 kjørte jeg eksplosjonen på sluttscenen på citadellet og dette var fantastisk. Grafikken og samspillet med skjermen var ekstremt bra. Der var ingen flimmer, hakking eller noe som tydet på den minste feil. Men merket her også minimalt med etterslep. Samme som i farcry, men ikke noe av betydning.

 

Film er også bra på skjermen, og er ikke stort å si om. Bare at 1600x1200 gjør seg bedre enn 1280x1024 på film og skjermoverflaten gjør tittingen mer ”intens”.

 

Konklusjon:

Etter å ha testet skjermen i 2 dager, sitter jeg bare igjen med gode følelser. Den egner seg perfekt til alt, unntatt spill. Den duger meget bra, men er ikke det ultimate valg. Da er en 19 ” å preferere. Derav er skjermen av den nyere paneltypen S-IPS, som både er gode til bildebehandling samt spill. Denne skjermen anbefaler jeg først og fremst til brukere som bruker bildebehandling og videoredigering, og spillere. Det minimale med etterslep som er negativt bringes frem til det positive igjen pga skjermstørrelsen og oppløsning.

 

Alt i alt et godt gjennomført produkt, som anbefales til alle type brukere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man ikke hænger DELL 2001FP på vægen men beholder den på foden. Hvor mange centimeter er der fra bordet - til skærmens nederste kant - når skærmen står i laveste position ??

11,5cm fra bord til ramme.

14cm fra bord til nederste del av skjermbildet.

Ble målt med panelet stående loddret.

 

Må si jeg er meget fornøyd med min 2001FP. Det er litt baklys i mørke spill som Doom3, men ikke noe jeg bryr meg om. Ellers er fargene veldig fine og responstiden er jeg meget fornøyd med.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...