Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Råd angående Nettverk hjemme.


Anbefalte innlegg

Vel jeg har over lengre tid nytt en egen adsl linje fra Telenor...

Men så da har noen andre i huser bestemt seg for å anskaffe seg egen PC.. for da å snylte på min linje..

Dermed må vi igang med router etc..

 

Som dere sikkert skjønner, kan jeg innrømme at min kunskap ikke er helt på topp.

 

Men det jeg da ønsker er at noen skal kunne anbefalle for meg en løsning..

 

Vi leier kun leilighet for nå, dermed hat vi hvert litt i mot å begynne å borre hull i veggen å legge kabel..

Så i steden har jeg da måtte skifte TP kabel et par ganger etter at den blir mishandlet lenge nok fra å bli klemt i døren.. (etter å ha blitt vingla opp trappa)

 

 

Så da grunnet redsel for å skjende huset har jeg blitt anebfalt en trådløs løsning..

Men dette er jeg da meget skeptisk til.. Siden jeg da bruker mye tid på en MMORPG med mye PvP involvert er jeg da interesert i raskeste linje og minst mulig plutselig drop i linjehastigheten da Lag kan bety døden.. '

 

Har alltid blitt fortalt at trådløst nettverk er veldig ustabilt.. Men er det fortsatt det?

 

Slik vi bor for tiden, er det en trapp, et gulv og en vegg i veien, + ca 10-15meter luftlinje mellom min Pc og der telefon/internettledningen kommer inn i huset.. (og den nye pc'n skal da stå der..) Det er viktigst at min PC har best linje siden den blir brukt mest.. Så er det for mye hindringer for at en trådløs løsning funker best?

Samt sikkerhet? Naboen i leiligheten ved siden av driver også endel med data.. men jeg vil jo ikke at han skal snylte på linja mi eller plutselig befinne seg å snoke i mine filer? :p

Jeg overdriver kanskje tankegangen...

 

Kan noen anbefalle en "pakke" for å sette opp 2-3 pc'r i et nettverk som deler adsl linje?

 

Da enten trådløs eller.. "med tråd"... Og helst gi argumenter hvorfor den ene banker støvlen av den andre i mitt tilfelle/bosituasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg en topcom router.

Fant ingen link.. men jeg har brukt en skyracer prowbr 654 i lengre tid nå(1år?) uten noen problemer.

 

For at naboen ikke skal bruke nettet ditt må du bruke WEP kryptering f.eks.

Så disabler du SSID broadcasting(dvs. ingen finner nettet ditt, men du som vet navnet på det kan koble deg på hvis du har WEP nøkkelen).

 

Sjekk guiden her på forumet :)

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=247648

 

eller

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=297892

Endret av e321
Lenke til kommentar

Og jeg vil da anbefale deg trådløs router fra 3Com - som jeg har selv. Meget stabile forhold, lett å sette opp, god signalstyrke. Har hatt det i mer enn 2 år nå, og kan bare si godt om 3Com- produktene som jeg har. Forøvrig sitter jeg på en Telenor 2 Mbit ADSL- linje.

Har enda ikke opplevd dropouts eller lag av noen art i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...