Gå til innhold

Best partisjon konfigurasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått til anskaffelse av en ny harddisk (Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM) og lurer på hvilken partisjon konfigurasjon som vil være best. Leste i en post her på HW at det kunne lønne seg å ha Windows i en egen partisjon, helst en egen fysisk harddisk, og det er det jeg også har tenkt til å ha. Men så kom jeg på tanken at programmene ville boote fortere om jeg også har de på Raptor disken, i og med at denne er mye raskere..

 

Sånn som jeg har det nå:

 

 

Western Digital 200GB

 

C: Windows

E: Multimedia

F: Stuff & Downloads

 

Maxtor 120GB

 

H: Sidevekslingsfil (har hørt at den bør være på egen fysisk harddisk for bedre ytelse)

G: Ingenting hittil

I: Programmer

J: Spill

 

 

Jeg lurer på hvem av disse partisjons valgene som ville være best. Bør jeg fortsette å ha programmer på en EGEN harddisk, eller holder det med en egen partisjon? Windows skal visstnok jobbe fortere om windows ligger på en egen partisjon eller harddisk.

 

Konfigurasjon 1

 

Raptor Harddisk

Partisjon 1: Windows

Partisjon 2: Programmer

 

 

Konfigurasjon 2

 

Raptor Harddisk

Partisjon 1: Windows

 

Annen Harddisk

Partisjon 1: Programmer

 

 

 

Kan noen hjelpe meg?

Fortell meg om dere ikke skjønner :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 GB til Win og progz er kanskje litt lite.

 

Trodde selv ikke mer var nødvendig, men i dag, etter ca. 3 uker har jeg allerede 18,6 GB på OS\Prog partisjonen min.

 

Edit: Om du er interessert i RAID må du kjøpe en til Raptor disk fordi man bør absolutt ha to identiske harddisker hvis man er interessert i RAID.

Endret av Dario
Lenke til kommentar
10 GB til Win og progz er kanskje litt lite.

 

Trodde selv ikke mer var nødvendig, men i dag, etter ca. 3 uker har jeg allerede 18,6 GB på OS\Prog partisjonen min.

 

Edit: Om du er interessert i RAID må du kjøpe en til Raptor disk fordi man bør absolutt ha to identiske harddisker hvis man er interessert i RAID.

Ok. For en eller annen her på en post mente at ytelsen ville bli forbedret gjennom RAID. Don't ask me why..... Lurte bare... Har IKKE peiling på de RAID greiene... jaja.. :nei:

 

 

Men takk ihvertfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Ville kjørt hele raptoren som en partisjon.. til programmer og spill (har alltid hatt installerte spill og programmer på c:)

 

og fordelt de to andre harddiskene som du selv ville..

 

Jeg personlig ville hatt en eller to partisjoner på 200gb og en på 120gb fordi det tar lang tid å flytte filer fra en partisjon fra en annen selv på samme harddisk, men om de er på samme partisjon tar det 1sekund. Er uansett tull å dele opp i så sinnsykt mange partisjoner.. går fint så lenge du har skikkelig orden inni i partisjonene med mapper og skikkelig struktur.

 

ville ha page-file på den raskeste av de to diskene (200eller 120gb) men ikke på egen partisjon slik det virker for meg som du har idag.. bare merkelig.

 

ville vel blitt slik

 

C: Raptor - 37gb - spill og programmer (windows)

D: 100gb - nedlastinger og programmer (iso og nedpakka)

E: 100gb - filmer og mp3

F: 120gb - diverse...

 

noe slikt.. ikke vet jeg hva du skal ha på de forskjellige da..

 

Jeg har idag

 

C: 200gb nr1 - 50gb - programmer (windows) ingen spill uten om hl2 (30gb ledig)

D: 200gb nr1 - 150gb - Download & Programs (.iso og nedpakka)

e: 200gb nr2 - 200gb - Movies & MP3 (her er også en del videoredigering.

 

pagefile på e: (siden det er eneste disken som ikke win ligger på)

 

ønsker meg en raptor disk på ca 75gb. da blir den alene c: med win og programmer. d: på 200gb og e: 200gb .. er så lei av å flytte mellom partisjoner når det egentlig kan ta 1sekund å flytte filene om de er på samme partisjon.

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt 2 partisjoner på Raptoren; en på ~10GB til windows, og resten til spill og programmer, slik at disse får bedre ytelse.

 

Alt av filmer, downloads, musikk og diverse ville jeg hatt på de andre harddiskene som jeg ville delt inn i 1 partisjon pr. fysisk harddisk.

 

Å ha spill på og krevende programmer på C: har jeg aldri likt, pga hvis man skal formatere, så mister jo man alt, og slikt pleier å være et ork å installere.

 

Edit: Med andre ord; likt slik ZanZel anbefalte! :)

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Har samme antall disker og diskstørrelser som deg. Så da kan jeg jo skrive hvordan jeg har lagt det opp på min maskin.

 

WD Raptor 36,7:

C: 15,6GB Windows og programmer

D: 15,6GB Spill

E: 3,2GB Nedlasting (Har også programmer for nedlasting her)

 

WD 120GB:

F: 2,4GB Dokumenter

G: 109GB Bilder, musikk, og masse annet

 

WD 200GB:

H: 186GB Video

Endret av Lættis
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til å dele opp en disk er hvis windows ligger på den. Slik at det ikke blir så mye jobb ved en eventuell formatering. Selv er min c på 4GB og jeg har 605mb ledig.. så lenge man vet hva man skal ha av programmer osv så vet man hvor stor partisjon man trenger.. Forskjellige folk har forskjellige behov til hvor mye hdd plass dem trenger og sånn kommer det alltid til å være..

 

Men å dele opp andre HDD'er enn "systemdisken" det syns jeg er fy-fy... alt for mye wasted space da.. men der igjen så har folk forskjellige preferanser merkelig nok..

Lenke til kommentar

Har best erfaring med å bruke hele diskene til en store partisjon. Å dele opp windows win2k/xp i små partisjoer er ikke nødvendig. Var slik eg gjorde undre win95/98/98SE/ME.

Du var nødd til å formater mye på win9x systemene, det er ikke nødvendig i dag om du bruke NT baserte os.

Selv har eg c: 149GB/fat32, herlig med store partisjon. Formatere winxp? Nope det har eg ikke gjort siden juli 03, satte samme denne maskinen den dagen.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Ville kjørt hele raptoren som en partisjon.. til programmer og spill (har alltid hatt installerte spill og programmer på c:)

 

og fordelt de to andre harddiskene som du selv ville..

 

Jeg personlig ville hatt en eller to partisjoner på 200gb og en på 120gb fordi det tar lang tid å flytte filer fra en partisjon fra en annen selv på samme harddisk, men om de er på samme partisjon tar det 1sekund. Er uansett tull å dele opp i så sinnsykt mange partisjoner.. går fint så lenge du har skikkelig orden inni i partisjonene med mapper og skikkelig struktur.

 

ville ha page-file på den raskeste av de to diskene (200eller 120gb) men ikke på egen partisjon slik det virker for meg som du har idag.. bare merkelig.

 

ville vel blitt slik

 

C: Raptor - 37gb - spill og programmer (windows)

D: 100gb - nedlastinger og programmer (iso og nedpakka)

E: 100gb - filmer og mp3

F: 120gb - diverse...

 

noe slikt.. ikke vet jeg hva du skal ha på de forskjellige da..

 

Jeg har idag

 

C: 200gb nr1 - 50gb - programmer (windows) ingen spill uten om hl2 (30gb ledig)

D: 200gb nr1 - 150gb - Download & Programs (.iso og nedpakka)

e: 200gb nr2 - 200gb - Movies & MP3 (her er også en del videoredigering.

 

pagefile på e: (siden det er eneste disken som ikke win ligger på)

 

ønsker meg en raptor disk på ca 75gb. da blir den alene c: med win og programmer. d: på 200gb og e: 200gb .. er så lei av å flytte mellom partisjoner når det egentlig kan ta 1sekund å flytte filene om de er på samme partisjon.

Enig med deg :thumbup: Helt høl i hue å dele opp en så liten raptor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...