Gå til innhold

Formatering av data


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har kjøpt meg en pc på netshop, det fulgte med en windows versjon som heter "windows XP home edition OEM" (serial-nummeret står klistret på kabinett) og cd'en fulgte med. også nå har jeg tenkt til å formatere hardisken, altså slette alt, inkludert windows siden det kun er en harddisk. Men så lurer jeg på om det går ann å gjøre dette, siden windows'en er OEM versjon, mange sier man kun kan registrere\aktivere den kun en gang, og noen sier at det går ann 3 ganger. Har egentlig ikke så lyst å cracke den, siden jeg har betalt for den :w00t: Håper på svar, finner heller ingen som lurer på det samme som meg på forumet.

Også en ting til, jeg har et POV 6800GT skjermkort, funker dette uten drivere?? Etter man liksom har formatert dataen, liksom helt til dataen har kommi inn på windows etter innstalasjon...Kan ikke så mye om sånt :blush:

 

MHV Joachim :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett inn cden, start installasjon av windows. Velg at du vil legge inn et nytt eksemplar av windows(ikke reparére den gamle). Slett den nåværende partisjonen til windows. Lag en ny partisjon (På denne måten er du sikker på at ingenting ligger igjen). Fortsett installasjonen.

 

Du kan legge inn windowsen så mange ganger du bare vil (inntil harddisken svikter :p )

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om folk som har fått problemer med å aktivere Windows etter å ha formatert og lagt inn igjen mer enn 25 ganger. Du har nok ingenting å bekymre deg for.

 

Skjermkortet vil fungere det, og Windows vil finne det som et standard VGA-adapter, med lav oppløsning og RÆVVA 3D-ytelse. For å kunne spille må du legge inn (siste) Forceware-drivere fra nVidia.

 

- Oppdater Windows, Service Pack og alt det der

- Antivirus, brannmur (SP2 har innebygd brannmur)

- chipset-drivere (gjerne siste fra hjemmesiden til hovedkortet)

- skjermkort-drivere

- alle andre programmer

 

 

Og så bør du absolutt vurdere å partisjonere harddisken din. Avhgengig av hvor stor den er, kan du for eksempel sette av 20-50GB til Windows, for å bruke resten som lagringsplass og backup til neste gang du skal formatere ;)

Ved å ha en egen partisjon til Windows, trenger du bare å formatere den når du vil legge inn Windows på nytt, og dermed blir ikke den/de andre partisjonene borte.

Lenke til kommentar
:no: Når jeg skal formatere, man må vel gjøre dette under oppstart av pc? Sånn at man putter inn windows cd, så skal det vel komme fram noen greier vel :hmm: Men det gjør ikke det, windows starter automatisk :ermm: Må man da formatere under windows?

Du må stille inn i BIOSen at den skal lete etter BOOT i cd-romen før harddisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...