Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL linjedeling med Hub


Anbefalte innlegg

Je gskaffer meg Telenor ADSL. Jeg skal sette 2 maskiner i nettverk , og dele linja. Je ghar bare en hub nå , skal skaffe Ruter senere. Har hørt at man kan sette opp adsl-modemet fra Telenor til å fungere som en ruter , og dermed dele internett-accsess med hub. Noen som har gjort dette ? Noen tips ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er bare 2 datamaskiner som skal på nettet så trenger du vel hubben ikke i det hele tatt. Legg to nettverkskort i maskinen som skal være nærmest adsl uttaket. Koble den ene kortet til adsl router du får, og bruk krysset tp kabel å koble sammen de to maskinene. Konfigurer nettverket først(begge maskinene skal være i samme workgroup og skal ha unik navn). Så sett opp connection sharing på den maskina med 2 nettverkskort. Den skal være host, den andre bare user.

 

Det kan hende at du bare trenger å kjøre Connection Sharing wizzarden. Den setter opp en default workgroup, og kjører dhcp på host maskina slik at etter reboot, resten av maskinene i nettverket konfigurerer seg selv.

Lenke til kommentar

rogersj skrev (2002-07-01 11:15):

Je gskaffer meg Telenor ADSL. Jeg skal sette 2 maskiner  i nettverk , og dele linja. Je ghar bare en hub nå , skal skaffe Ruter senere. Har hørt at man kan sette opp adsl-modemet fra Telenor til å fungere som en ruter , og dermed dele internett-accsess med hub. Noen som har gjort dette ? Noen tips ??

 

 

Se på denne tråden og denne tråden.

 

Vær i tillegg oppmerksom på at linken til http://hacks.sateh.com/alcatel.php ikke virker lenger, den rette er denne.

 

I tillegg er det vel strengt tatt ikke du som eier modemet ditt, du bare "låner" det av Telenor, derfor har du nok egentlig ikke lov til å gjøre dette. NB: Gjøres på eget ansvar!

 

Edit: Føyde til litt her og der

 

[ endret av Haaland den 2002-07-01 15:16 ]

Lenke til kommentar

Enkelt. En kabel mellom DSL modemet og hubben. Trykk inn UPLINK knappen på hubben. Sjekk at kabelen fra modemet står i porten på hubben som er merket uplink. Så er det bare å lage en Host/Vert og resten av pc'ene som brukere. Koble til med Host maskinen. Å sette opp host og bruker er lett, men er forskjellig fra OS til OS. Sjekk http://www.hjelperdeg.net for å finne info på hvordan du gjør dette i forskjellige OS'er.

Har 8 porter 3com hub. Vet ikke om du har uplink knapp på hubben din. Jeg har hvertfall fått dette til å funke. Spilte 5 stykker på CS og Everquest på en 256 telenor linje.. funka helt fint. Hadde ca 70 ping på CS.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ole_bob på 2002-07-02 17:35 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Ole_bob på 2002-07-02 17:36 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...