Gå til innhold

Intervju med Morrowind-designer Todd Howard


Anbefalte innlegg

Vi slo forleden dag av en prat med selveste Morrowind-designer Todd Howard. Howard svarte velvillig på spørsmålene vi kom med, og mye ny informasjon kom faktisk opp under intervjuet. Morrowind betegnes som tidenes største rollespill, ganske enkelt fordi Morrowind kombinerer alt andre rollespill skiller seg ut med, og legger til enda en heftig dose med dybde.

 

Les hele intervjuet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns at det er "tull" å si at Morrowind er betegnet som et av tidenes største rollespill. Jeg har spillt alle rollespillenes så lenge jeg kan huske, og med tiden har jeg blitt ganske kresen.

Med det kan jeg si at jeg ikke syns at Morrowind er noe ekstremt bra, jeg har akkurat kastet meg over NWN og FFX, så jeg har store forvetninger til dem.

Tror at NWN slår Morrowind, første inntrykket tyder på det, men jeg skal ikke si for sikkert.

Og at det ikke er MP i Morrovind trekker det _ganske_ ned.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt rollespille så lenge jeg kan huske. Helt fra gamle tekst spill, MUDs, EOB osv. Arena og Daggerfal var megahits, og Morrowind er kronen på verket i TES-triologien. Arena og Daggerfall vant "RPG of the year"-awards i '94 og '96.

 

Morrowind er ganske enkelt det beste rollespillet jeg har spilt i mitt liv. Det er fantastisk. For mange er det vanskelig å forstå dette, men hvis du setter deg ned en kveld og virkelig prøver å komme deg inn i det, åpner det seg en verden som er helt fantastisk.

 

NWN blir også en fryd å spille, og selv om jeg ikke har prøvd det enda, tror jeg det absolutt vil være på høyde med Morrowind.

 

_________________

Erling Ellingsen

Gamer.no

 

[ Denne Melding var redigert av: Erling E. på 2002-07-01 12:34 ]

Lenke til kommentar

Morrowind er sikkert bra det.

 

Men.

 

Selv om designerne har lagt mye tid ned i spill-balansen, er resultatet allikevel at de som skjoenner seg paa hvordan skills'ene og level up funker, foeler at spillet blir for lett, samtidig som de som ikke har peil kan faa det ganske saa vanskelig.

 

Men det er jo ganske goey med 552 i strength, da kan man jo klaske de sinnsykt irriterende Cliff Racer'ene som de fluene de er. :smile:

Lenke til kommentar

Øøøøh.. å si at morrowind er definisjonen på rollespill, da er det noe galt oppe i toppen din må jeg si. Så vidt jeg vet følger ikke Morrowind AD&D engang...

 

Og jeg er bare glad det ikke kommer ut noen multiplayer patch. spillet ER singleplayer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 10:39, Shrike skrev:

Øøøøh.. å si at morrowind er definisjonen på rollespill, da er det noe galt oppe i toppen din må jeg si. Så vidt jeg vet følger ikke Morrowind AD&D engang...


Og jeg er bare glad det ikke kommer ut noen multiplayer patch. spillet ER singleplayer.


 

Få deg litt erfaring før du kommer med slike bemerkelser. Jeg har spilt rollespill, både på PC og "pen & paper" i mange år. Spiller fremdeles rollespill fra 80-tallet osv. Morrowind, og the Elder Scrolls-serien, har med årene blitt absolutt selve definisjonen på rollespill.

 

Når man snakker om ikke-linæritet (slik som ekte rollespill skal være), så tenker man automatisk på TES-serien. Når man snakker om spillareal, tenker man også automatisk på TES-serien. Jeg er ikke den eneste skribenten som har sagt dette. F.eks. Gamespot sier det samme.

 

Og det at Morrowind ikke følger AD&D-reglene til punkt og prikke har absolutt ingenting å si om det er et bra rollespill eller ikke. I et rollespill handler det om å spille en rolle, og det er det som gjør det til et rollespill. Ikke hvilket regelsett det bruker.

 

Andre spill som er svært gode rollespill, i senere tid, er f.eks. Baldur's Gate, Fallout, Betrayl at Antara osv. Final Fantasy betegner jeg ikke som er særlig bra rollespill. Et særdeles bra spill, men ikke et særdeles bra rollespill.

 

Personlige meninger min venn.

_________________

Erling Ellingsen

Gamer.no

 

[ Denne Melding var redigert av: Erling E. på 2002-07-01 12:40 ]

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...