Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber i hele Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig :) i sistemann her ;)

Tankekors at vi har hatt transportministere som har svart på spørsmål om 4felts Trondheim-Oslo at det har vi, vi har jo begge dalene... 2felt i begge :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Røros har det lokale bredbåndsselskapet gravd og lagt fiberkabler i veldig store deler av byen på egenhånd. det legges fiberkabler til alle nye boligfelt, bedriftsbygninger osv... i tillegg har det blitt gravd ned fiber til skoler, bedrifter og i noen grad til privatkundene. til bygdene utenfor røros er det opphengt fiber i høyspentmastene! som forelpøig fordeles til kundene med trådløst. skjønner ikke at det skal være så vanskelig mange steder å føre fiberkabler langs høyspentlinjer? kan da ikke koste all verden? stolper for føring av elektrisiet har jo eksistert i en evighet, hvorfor bare ikke henge fiberen sammen med de eksisterende kablene der? tror at de steder som savner fiber/bra hastighet på bredbånd må mase litt selv, kanskje lokale eletrisitetsverk går med på å legge fiber fra by til by via kraftlinjer?

Skrevet

For å komme tilbake til det jeg mente i starten (noe som tydeligvis var uklart). Jeg er ikke for at staten skal bruke alle disse pengene på fiber i Norge. dessuten så er det jo nevnt andre løsninger som via strøm nette som høres fornuftig ut.

Det jeg nevnte med svergie var bare hva de har gjort i byene (ikke alle). fullt klar over at svenskene ikke akuratt har penger. MEN NÅ SKULLE IKKE DETTE DREIE SEG OM SVENSKENE HAR PENGER ELLER IKKE!

Hvem burde invistere i høyere hastighet? jo, vi har noe som heter Telenor som gjerne bil melke ISDN og 64k Modem. Hører mye om folk som aldri vil gå over til telenor uansett hva som skjer. dette er vel ikke 100% sant? Om Telenor tilbyr deg nett via strøm eller annet de kunne ha lagt opp til en billig penge tror jeg man revurderer (om den er stabil og lignene). Si 900 for en 10 Mbit og 650 for en 5 Mbit og 350 for 2 Mbit og kanskje en mini løsning på 1 Mbit til 300 eller 250.

Poenget er uansett ikke at vi i norge skal sitte med 100 Mbits linje til 300 kr. men at de kan tenke på å bygge ut! (Telenor og andre bygger ut, men det skal jeg si er for tregt etter min mening) Selv bor jeg ett sted uten noe form for høyhastighet (64K er ikke topp, for å si det sånn). mener heller ikke at stede burde bli prioritert, men når jeg ser andre steder der det bor 5 små dverger som kan få ADSL 5 Mbit lurer jeg litt på hvorfor jeg ikke kan få.....

Har en far som bor i Bærum (alle har jo internett der?) errm joa en ustabil Canaldigital linje som man ikke kan bytte ut (med mindre du vil ha 400K linje da) Og jeg skulle ønske man ikke må bo så nærme sentralen for å kunne få max hastigheter!

Uansett..... masse fine kommentarer :yes:

Skrevet

Fibber er i annmasj til til alle mulige steder. I min komune er d 5-6k innbygere, her bygges det ut fiber for fulle mugger........Det går tregt mange steder er pågrunn av det strørste og værste adsl levrandøren telenor

Får en del dårligere fart enn hv du betaler for;( bruker jeg den farten på upload klikker nette:S

Huff hvordan norge har blitt!!!

Mvh: En veldig missfornøyd telenor kunde :(

Skrevet

Vel, så vidt jeg har fårstått det legger nå telenor hybridkabler i nye anlegg. Altså slutt på kun å legge kobber, nå legger vi kobber og fiber. Så i veldigt nyligt utbygde boligfelt er sjangsen stor for at du faktisk har fiber "i stua" Men dette gjelder som sagt kun nye boligfelt, hvor du unasett må legge ny kabel. Kostnaden på å grave opp gamle boligfelt er alt for høy for at det kan retferdiggjøres.

Skrevet
Vel, så vidt jeg har fårstått det legger nå telenor hybridkabler i nye anlegg. Altså slutt på kun å legge kobber, nå legger vi kobber og fiber. Så i veldigt nyligt utbygde boligfelt er sjangsen stor for at du faktisk har fiber "i stua" Men dette gjelder som sagt kun nye boligfelt, hvor du unasett må legge ny kabel. Kostnaden på å grave opp gamle boligfelt er alt for høy for at det kan retferdiggjøres.

Det er nokk ikkje slutt på kobberen endå. Men det er riktig dt som vert sagt at TN er iferd med å prøve ut ein ny kabe 4p 0,6 kobber og 1 fiberpar

Skrevet

Ang veinettet så syns jeg vi skal ta lærdom av nazi-tyskland (men kun på det punktet da). De slengte alle arbeidsledige inn i utbedring/utbygging av vei- og jernbanenett, vi skulle gjort akkurat det samme (inkl "uføretrygdede"). Uføretrygdede som kun snylter på oss andre altså, ikke de som faktisk har grunnlag for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...