Gå til innhold

er PSU for svak for skjermkortet?


Anbefalte innlegg

hei, kjøpte meg forleden dag et sapphire x800xl agp, og nå begynner jeg å lure på om psu`n er en smule missfornøyd med det.. :ermm:

 

resten av maskinvaren består av:

asus k8n-e deluxe

amd 64 3400+

1204mb pc3200 ram (2x512mb)

2 kabinettvifter bak

1 s-ata hd og 1 ide hd

1 dvd-brenner

og en psu på 350w (12v står oppgitt som 18A)

 

hadde før et 9800pro i samme maskin, uten problemer.

 

så putta jeg det nye skjermkortet i maskina, og måtte konstatere noe som måtte være artifacts på menyen til "brothers in arms" (blinkende prikker over øverste del av skjermen) men dette forsvant plutselig på mystisk vis. og alt har fungert greit en ukes tid.. så kom artifacts tilbake i menyen på "brothers in arms" og ble like kjapt borte igjen..

 

så prøvde jeg og kjøre half life 2.. det gikk greit helt til maskina låste seg, og det hørtes ut som OS hd`n slo seg av og på kontinuerlig.. slo av maskina og prøvde å starte igjen, men nei, hd`n ville ikke starte, hørtes ut som den var i ferd med å starte, men slo seg av igjen, og slik fortsatte den helt til jeg skrudde av igjen.. nappa ut den andre disken min, og voila, nå startet pc`n.

 

så til spørsmålet mitt.. er det psu eller varme som er problemet? hd`n ligger på 29/30 grader "idle" og kan vel stige til 35 grader ved mye disk aktivitet (feks half life 2.. som dere sikkert kjenner til. hehe)

 

slik er tempen idle i systemet mitt

cpu: 29/30 grader

motherboard: 29/30 grader

s-ata hd: 29/30 grader

ide hd: 20-25 grader

 

nå har det seg slik at 9800pro kortet hadde en A.C vifte som blåste varmluften ut bak kabinettet, mens det nye har standard kjøling og blåser lufta frem i kabinettet, og hd`n ligger nede fremme.. "rett under" skjermkortet, derfor jeg tenkte på varme

 

men 12v på psu`n er nå på 11.7 idle.. og mulignes lavere under tunge aplikasjoner (?) alle andre verdier er på psu`n er også ca 0.08 under det de skal, mens 12v er 0.30 under.. er dette for svakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo litt lite med 350w. Men det spørs jo veldig hvilken PSU du har. (hvilken har du?)

 

Ellers har jeg hatt 3stk defekte x800 kort (pe) men har nå mitt fjerde (non-pe) som ser ut til å fungere fint.

 

Prøv det i en annen maskin, (men prøv for all del IKKE med to PSU'er, det er FARLIG)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

strømforsyninga er orginal som fulgte med et aopen600b.. og det er vel en fotron/source, såvidt jeg vet.

 

kortet er et vivo kort, men jeg fikk ikke lagt inn WDM driverene, for det førte bare til at innstallering av ati driverene låste seg.. forsto ikke det heller helt, men brydde meg ikke så mye med det der å da

Lenke til kommentar

Det bør fungere fint det med tanke på at 800XL bruker ganske lite strøm..

 

Eg feks kjører 6800ULTRA med 360watts chieftec PSu fra omtrent før krigen..

 

 

800XL krever vell 66watt ca..

 

6800ULTRA krever 79watt ;)

 

 

En liten tankevekker til dem som trur dem trenger 700watt pga di har 6600GT ;)

Lenke til kommentar
Her har du en link for å teste hvor stor Psu du må ha :thumbup: så kan du finne ut om du har for liten psu :)

Linken der må vel være utdatert?? Tallene stemmer i hvert fall ikke. Har en samme PSU som trådstarter. Og en overklokket A64 3200 + x800xt pe. Funker fint med en slik PSU.

Lenke til kommentar
Her har du en link for å teste hvor stor Psu du må ha :thumbup: så kan du finne ut om du har for liten psu :)

Slutt å gi ut den linken, den siden regner ut at jeg trenger en 511W PSU. (8 HD'er)

Har en Enermax 350W PSU og kjører uten problemer, men trenger sikkert en 500W PSU hvis det er Q-Tec eller no.

 

(Fylla har skylda for eventuelle leifer :) )

Lenke til kommentar

hmm.. ser ut som om det ble noen bugs etter at jeg skrudde av cool&quiet.. power options sto fortsatt til minimal power managment, og det virker egentlig som om det førte til at OS disken ble skrudd av istedet for disk nr 2, som igjen førte til full stans og kræsj..

 

har ikke fått artifacts på noen andre spill, eller i windows, så det kan vel kanskje være software som bugger? har kjørt cpu benchmark, 3dmark01, 3dmark03, 3dmark05, doom3, half life2 og søkt etter artifacts med redline, men nei, alt fungerer tilsynelatende slik det skal.. hvis ikke den rekkefølgen av hardkjør belaster maskinvare og psu så vet ikke jeg.. :thumbup:

 

dere som kjører samme psu som meg, har dere rev.2? altså 2 x 12v kanaler?

eller bare en som jeg har.. oppgitt til 18A.. hvor mye leverer 12V på psu`n deres?

min ligger på 11.78 og 11.71.. idle og load..

 

edit: 12v ligger faktisk på 11.67 og 11.584 under load.. fortsatt innenfor 5% men er det godkjent?

 

så at netshop har tilbud på en OCZ 450w modstream psu.. noen erfaringer med den noen? liker ikke helt tanken på å gamble på at ting "skal gå" :)

Endret av ChainDoG
Lenke til kommentar
så at netshop har tilbud på en OCZ 450w modstream psu.. noen erfaringer med den noen? liker ikke helt tanken på å gamble på at ting "skal gå" :)

Selv har jeg 520w versjonen. Den er jeg kjempefornøyd med. (ikke det at jeg har målt spenningene, men den gjorde maskinen min MYE mer stabil. Ellers er jo OCZ kjent for å ha gode spenninger da ;)

 

Det eneste jeg har å utsette på den er at kablene er litt stive. Men det er jo genialt at man bare trenger å koble til de du vil da.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

lurer på om jeg har samme problem jeg også..

 

men hos meg så blacker skjermen når jeg spiller.

temperatur har jeg sjekket og den er det ikke noe galt med. verken på cpu, skjermkort, hovedkort osv.

 

pcn min:

Asus A8N-SLI nforce4 socket 939

2xKingston pc 3200 ddr

AMD 64 3500+ cpu

pov geforce 6600gt 128 skjermkort

2 hardisker på 160 og 80gb

 

psu min er en chieftec 315W...

er det strømforsyningen som er problemet hos meg?? jeg har ikke klokket verken cpu eller skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...