Gå til innhold

Mp4, hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mp4...er det et nytt format for musikk eller hva?

Jeg har noen musikkfiler som er mp4-format og har ikke programvare for dette. Forslag på hvor jeg kan laste ned noe fra nettet, ev. freeware eller shareware.

Kan også tenke meg konvertering til mp3, wav og wma formatene om det finnes noe software for dette.

Noen kjenner vel til dette formatet og kan gi meg noen tips.

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Skrevet

Er det noen som kan gi meg et svar på NORSK, eller henvise til link med norsk språk.

Jeg har noen musikkfiler som er mp4-format og har ikke programvare for dette. Forslag på hvor jeg kan laste ned noe fra nettet, ev. freeware eller shareware.

Kan også tenke meg konvertering til mp3, wav og wma formatene om det finnes noe software for dette.

Skrevet (endret)

Itunes kan konvertere mp3 til mp4 (mpeg 4 ett eller anna) for å få mer plass!

Skulle gjerne likt å vite hvordan man gjorde dem om til mp3 igjenn...

Endret av Navitas87
Skrevet
Itunes kan konvertere mp3 til mp4 (mpeg4) for å få mer plass! Dette er også et videoformat...

Mange forslag her....

Jeg spør også om konvertering FRA mp4 TIL wav, wma eller mp3.

Forslag her?

Skrevet
Er ikke MP3 = MPEG1 layer 3 eller noe. Samme som at MP4 da sikkert er bare "lyd-layeret" og ikke filmen. Slik jeg har forstått det. Please correct me if I'm wrong :hmm:

Riktig med hensyn på MP3, men MP4 er filendelsen til MPEG-4 kontaineren. Det vil si et en fil som har endelsen .mp4 kan inneholde lyd, video, bilde, grafikk, med mer. Du kan sammenligne den med f.eks. AVI, som også er en kontainer.

I en typisk .mp4 fil med lyd, vil det nok være snakk om AAC formatet, men det kan også være mp3 (altså mp3 i en mp4-kontainer) og også andre formater.

iTunes/Apple bruker mp4 kontaineren, men gir disse filene andre (mer beskrivende) endelser. De to viktigste er nok de AAC enkodede filene du kan lage når du ripper en CD med iTunes, som får endelsen m4a, og bare har lyd uten DRM (kopibeskyttelse), og de DRM-beskyttede du kan kjøpe med endelsen m4p. De bruker også andre endelser, men det står det mer om i linken nederst.

Håper dette var greit nok forklart.

Kilde:

AudioCoding.com -> MP4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...