Gå til innhold

Fotopapir til laserskriver?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er nok dessverre ikke laserskrivere det som fungerer best til å skrive ut bilder. Til det er kvaliteten på utskriften for dårlig. Og dermed betyr det heller ikke så mye hvilken papirtype du bruker. Hold deg til standard papir, kan ikke se noen vits i å kjøpe dyrere papir...

 

 

mvh

Roger

Lenke til kommentar

I første omgang bør du være forsiktig med å bruke annet enn vanlig fotokopieringspapir i den og papir beregnet for laserskrivere.

Papiret i en laserskriver blir jo varmt, jeg ville ikke tatt sjansen på å eksperimenter med noe "glossy" blekkskriverpapir.

Rogkas summerer det greit: Fargelaser er ikke noe for fotoutskrifter (jeg har fargelaser selv og er godt fornøyd, men den kan selvsagt ikke brukes til fotoutskrift).

Lenke til kommentar

Den kan fint brukes til fotoutskrift jo, og en får tak i flere typer papir, jeg lurte bare på om noen hadde noe å anbefale. En kan IKKE bruke ink-jet fotopapir, det vet jeg . Må være laser fotopapir :yes:

 

Grunnen til at jeg vet at man fint kan skrive ut bilder, er den at jeg har lest bruker-erfaringer både i norge og utlandet, og de har selv brukt den til fotoutskrift, og vært super fornøyde, de har bare ikke skrevet noe om hva slags papir, og det ligger ikke e-post adresser der :roll:

Lenke til kommentar

Rianna,

ut fra det du skriver ser det ut til at noen har gode erfaringer med fotoutskrift fra laserjet. Jeg, og mange andre, går konsekvent ut og rådgir folk om ikke å tenke på kombinasjonen fargelaser og fotoutskrift.

Jeg har selvsagt ikke noe ønske om å gi dårlige råd. Derfor: Når du har funnet ut av dette så hadde det vært fint om du fulgte opp posten din med dine erfaringer/råd om hvordan man kan få (best mulig) fotoutskrifter fra laserskriver.

Jeg er lutter øre og ydmyk for å innrømme egne feil!

Lenke til kommentar

Noen klipp fra enkelte sider:

 

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,119095,00.asp:

Colors looked vibrant and details were fairly sharp in prints from both models. Neither $499 printer matches the glossy photo quality of much higher-priced color lasers--but their prints still look pretty good. They're certainly good enough for presentation materials or brochures that don't need the exacting touch of a professional print house. Unlike with most inkjet printers, printing on glossy paper with a color laser doesn't tend to improve print quality: A professional photograph we printed looked just as sharp and colorful on plain paper as on glossy paper when printed by the Konica Minolta Magicolor 2430DL. The glossy finish may not make details look sharper, but a glossy sheen might give a more professional look to, let's say, the cover of your next report.

....

Neither Konica Minolta's Magicolor 2430DL nor HP's Color LaserJet 2550L made prints that quite rivaled those from today's better-quality inkjets, but you wouldn't expect them to.

 

http://www.pcplus.co.uk/reviews/default.as...ubsectionid=46:

As you’d expect, the photo output from this laser, like any other, can’t match the full-on glossy output of an inkjet printer. Nonetheless, colour rendition is very natural and the HP makes a good job of vivid colours and more subtle hues and skin tones.

 

http://www.itweek.co.uk/products/hardware/1160173

You can't use glossy photo paper as you can with a colour inkjet printer, so this isn't the best choice for photographic printing. However, the Laserjet 2550L can handle glossy paper stocks that are suitable for printing sales brochures and other types of marketing material, so it's a good choice for business users who need greater performance and versatility than offered by an ordinary inkjet printer.

 

Med andre ord, ikke bruk mye tid på å finne fotopapir til denne. Kjøp heller noe tykkere papir (med høyere gramvekt) enn vanlig, f.eks 120g. Disse har som regel en glatter overflate enn vanlig kopipapir og vil gi det resultatet du håper på.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Hei - min Canon 2410 laserfargeskriver fungerer utmerket og gir forbausende bra fotoutskrifter på både vanlig kopipapir og tykkere laserpapir. Men - den bråker fælt. Til sammenligning har jeg en Canon 9950 og denne er jo selvfølgelig en god del bedre - poenget er at forskjellen er mindre enn man skulle tro. Bildene blir altså godt brukendes - til mangt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...