Gå til innhold

XP finner ingen harddisk


Anbefalte innlegg

Etter en omfattende oppgradering utført av undertegnede :( har svigerfars to-tre år gamle HP sluttet å kommunisere med sin eneste harddisk.

 

Når jeg booter maskinen får jeg bare opp "Operating system not found", og når jeg som plan B starter XP Pro fra disketter for å reinstallere, gir installasjonsprogrammet beskjed om at det ikke finner noen harddisk i maskinen.

 

Problemene oppsto etter at jeg skulle hjelper svigerfar med å installere Norton Internet Security 2005 på en maskin som kjørte WinMe (jepp, operativsystemet fra helvete). Kort fortalt gikk installasjonen åt skogen, og den hjelpsomme svigersønn har i rask rekkefølge satt inn mer RAM, installert XP Pro (uten å formattere harddisken, dessverre) og forsøkt å fjerne og deretter reinstallere NIS 2005 etter Symantecs anvisninger.

 

I utgangspunktet fungerte XP etter installasjonen, men NIS 2005 fortsatt ikke. Etter et par starter hang maskinen seg under oppstart, og serverte en del feilmeldinger svigerfar dessverre ikke husker, før det ble bare "Operating system not found" og ingen harddisk.

 

Er det så enkelt som å oppdatere BIOS, eller er det harddisken som har tatt kvelden?

 

Maskinen: HP Pavillion 7825, AMD Duron 850, 128+256 MB RAM, 20 Gig IDE HD.

 

Takker for alle svar!

 

Sturlalv :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd det med RAM-brikken ennå, men når jeg går inn i BIOS står det [None] på både Primary Master og Primary Slave.

 

Både flatkabelen og strømforsyningen til harddisken er sjekket, og sitter som de skal.

 

...og der har jeg tatt ut den nye RAM-brikken, men dessverre uten at det hjalp :( Er det noe poeng å bytte om på RAM-brikkene?

 

Mvh

Sturlalv :yes:

Lenke til kommentar

Det er flere ting som kan være feil på din maskin.

Du kan ha satt IDE kabelen feil?

Det er tre tilkoblinger på IDE kabelen, den koblingen som er lengs fra de andre skal i hovedkortet.

 

Har vært borti HP maskiner med PIII 600 som klarer maks 128 MB RAM brikker og totalt 384 (128 x 3)

 

På noe eldre maskiner er du avhengig av å legge inn et BIOS "speil" på ny harddisk, men jeg tror ikke det er tilfellet her.

 

 

Kent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...