Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk med 2 subnett


Anbefalte innlegg

Jeg har et trådløst nettverk der 2 maskiner er tilkoplet en Linksys WRT54G og 2 maskiner er tilkoplet en annen Linksys WRT54G. Linksysene er tilkoplet hverandre trådløst over en avstand på 250 meter, med sveasoft firmware.

 

Linksys nr 1 har ip 192.168.1.1 og linksys nr 2 har ip 192.168.2.2. Problemet mitt er at jeg ikke kan dele skriver og filer mellom alle 4 maskinene, bare mellom de som tilhører samme linksys, dvs samme subnet. Jeg klarer fint å pinge mellom maskinene, men xp finner dem ikke. Jeg klarer også å dele dsl linje.

Noen som har en ide for hvordan jeg kan få delt filer mellom pcene? må jeg bruke alternative løsninger til xp's fildeling kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du allerede har aktivert fildeling, kan du se om du får sjekke filene til en maskin du kan pinge med å skrive \\192.168.2.x\ i "Run"

så burde du få opp det som er shared, og dermed muligheten til å legge til printeren.

 

Hvis du bare vil ha printer, ikke fildeling, så kan du kanskje også bruke: net use LPT2 \\192.168.x.x\sharednameonprinter /PERSISTENT:YES (da du har hjemmenettverk og har kryptering, regner jeg ikke med du har pass på maskina med skriveren, men hvis du har, kan du inkludere user/pass switcher, med den ulempe det står i klartekst hvis du legger det inn i en .bat fil, men med persistent, så skal den henge med "alltid".)

 

edit: endret statisk ip til x.x (skal være IP på maskinen som deler skriveren)

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Har du prøvd å definere en Route?

På maskinene i 192.168.1.1 nettet skriver du i kommandoprompten:

route add 192.168.2.0 mask 255.255.255.0 192.168.2.2 -p

(og bytt til 192.168.1.X for det andre nettet).

 

-p er for å gjøre routen permanent. Du kan jo prøve uten først hvis du vil, virker det skriver du det bare på nytt med -p til slutt..

Lenke til kommentar

Er det ikke lettere å bare sette alt i samme ip range?

 

Hvis ikke må du sette en static route i begge routerne. 192.168.1.1 routeren må ha en route som viser 192.168.1.0 -> 192.168.2.0. Og 192.168.2.2 routeren må ha en route som viser 192.168.2.0 -> 192.168.1.0.

 

Jeg håper jeg tenkte riktig for jeg er trøtt i dag etter en lang natt på jobb.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...