Hansy Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 På innstillingene på kameraet mitt,er det noe som heter iso,hva betyr dette? Når passer Iso 400,200,100 og auto? MVH Hans
anderfo Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Svaret finner du bl.a. i ordboka, som er i menyen øverst til høyre. Da kommer du hit: http://akam.no/ordbok/index.php?s=i ...der du har en kort forklaring. Ellers kan jeg anbefale å låne en bok om fotografering, f.eks. gratis på biblioteket, eller å ønske deg en slik bok ved neste anledning..
Kjetil-H Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Hei! Jeg regner med noen rakk å svare før meg, men her er min "korte" utgreiing om ISO-verdier. Teori Dette betegner hvor mye kameraet skal forsterke de elektroniske signalene fra billedbrikken i kameraet ditt. Kort fortalt gir høyere ISO-verdi mer lysstyrke. Muligheten for å variere signalstyrke har arvet betegnelse og bruksområde fra den analoge fotoverdenen, hvor filmens lysfølsomhet ble gradert på den samme skalaen. Verdien justeres i praksis i forhold til og i samspill med blenderåpning og lukkerhastighet for å forsikre at eksponeringen blir riktig. Som sagt blir signalene forsterket mer og mer for hvert hakk. Desto høyere ISO-verdi, desto høyere lukkertid kan kameraet velge, noe som er greit hvis du enten vil unngå bevegelsesuskarphet hvis du tar bilder av motiver som beveger seg svært fort, eller hvis du vil unngå uskarpe bilder hvis du tar bilder i svak belysning uten blits. I tillegg gir høyere ISO-verdi lengre rekkevidde på blitsen. Denne rekken med fordelen tvinger frem en utgreing om bakdelene med høyere ISO-verdier. Filmen i analoge kameraer blir mer og mer kornete (de lysfølsomme sølvhalidkornene blir større) i takt med hvor løssterk den er. Dette går da på bekostning av hvor fine detaljer man kan hente ut av filmen. I praksis, vil man i den ene enden bruke finkornet film med lav lysfølsomhet (ISO25, ISO50) til bilder der skarphet og detaljer (og evt. store forstørrelser) er høyeste prioritet, og bevegelse ikke er et problem. Til konsertbilder i svak belysning og liknende arbeid, og kanskje også sportsfotografi, vil man benytte raskere filmer (ISO800-ISO3200 m.v) som kan utnytte det tilgjengelige lyset og fryse bevegelser. De resulterende bildene vil da også bli mer kornete. Parallellen strekkes også her til den digitale verdenen hvor høy signalforsterking gir digital billedstøy. Dette fenomenet oppleves spesielt brysomt på kompakte digitalkamera med små billedbrikker, hvor ISO-verdier over 100-200 ofte vil oppleves som "kornete" med grumsete detaljer. Graden av digital billedstøy skalerer imidlertid i stor grad med størrelsen på hver enkelt billedpunkt på billedbrikken.**** Digitale speilrefleks, som har en mye større billedbrikke, ofte med tilnærmelsesvis likt antall billedpunkter som kompaktkameraer (5-8 megapiksler), og som et resultat av disse faktorene større billedpunkter, vil derfor kunne ta "brukbare" (alltid en smakssak) bilder ved mye høyere ISO-instillinger, ofte opp mot ISO800-1600. Hva betyr dette for deg? Hvis du vil bli godt kjent med kameraet ditt og lære deg bedre fototeknikk etterhvert, vil jeg anbefale deg å gjør noen små eksperimenter. Bruk manuelt ISO-valg, og prøv ut alle tre ISO-verdier under forskjellige lysforhold (utendørs sol, utendørs overskyet, innendørs opplyst, innendørs halvmørkt, innendørs m/blits). Hvis du i hvert av tilfellene tar tre bilder med forskjellige innstillinger av samme motiv, kan du senere sammenlikne resultatet hjemme på PC-en, og du kan skrive ut bildene eller utsnitt fra dem for å se hvordan det ville fortone seg. Hvilke innstillinger du har brukt vil bli lagret i billedfilen slik at du lett kan se forskjellen. Da kan du velge selv om du synes det er verdt å ofre litt ekstra billedstøy for å fryse et øyeblikk, eller om du bør holde deg til laveste ISO-verdi utenom i de mest ekstreme situasjonene. Enkle huskeregler: - Hvis du tar bilder utendørs på høylys dag, ville jeg unngått å bruke annet en selvvalgt ISO100 (eller laveste ISO, om du har lavere). - Det samme gjelder om du bruker blits (om du ikke forsøker å få en svak innebygd blits til å strekke så langt som mulig, da kan du eksperimentere med høyere ISO-verdier for å få mer ut av den). - Men om du ikke liker det harde lyset man får med innebygget blits og heller vil gjøre et forsøk på å fange stemningsbilder i forholdsvis svakt lys, er høyere ISO-verdi eneste alternativ til stativ. Lykke til! Mvh Kjetil ****Beklager utstrakt bruk av sammensatte ord med forstavelsen "billed-" i foregående setning om noen av mine tidligere norsklærere skulle være til stede. Og alle sarkastiske referanser til "julebrunebønner" bør heller sendes Norsk Språkråd
Kristallo Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Desto høyere ISO-verdi, desto høyere lukkertid kan kameraet velgeKortere lukkertid var det du mente å skrive.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå