Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fersk bileier med 86 corolla


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg hadde lenge vært på utkikk etter en billig bil og starte med, og i går kom jeg over en corolla som jeg slo til på.

Problemet mitt er som følger:

-Det fulgte ikke med noe instruksjonshefte, noen som aner hva slags bensin jeg bør bruke?

-Bensinmåleren viser ca 10-15% igjen av tanken selv når bilen er slått av, noen som vet hvordan man kan fikse dette?

-Låssylinderen(er det riktig navn på selve den jeg stikker nøkkelen inn i?) på pasasjersiden sitter veldig løst? hva bruker jeg for å feste denne til døra?

-Låsen på samme side virker litt når den selv vil, er disse problemene kanskje knyttet sammen eller trengs det bare litt smøring i selve låsmekanismen?

-Vil sony x-plod pakketilbudet fra bilradiospesialisten være noe i denne?

Jeg vet at folk her ikke liker x-plod, men jeg er overhode ikke ute etter noe lydorgasme jeg skal bare ha litt kjøremusikk, og krever ikke så mye ut av annlegget mitt.

-er det noe annet jeg bør være oppmerksom på ang Corolla og at jeg vet like mye om bil som en gullfisk vet om å sykle?

 

Dette er første gang jeg skriver inn her, så det er kanskje i feil forum osv. men jeg tar sjangsen.

All hjelp blir satt stor pris på.

 

Tusen Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig 95 blyfri funker sikkert mer enn godt nok.

 

Kanskje noen har prøvd å bryte opp låsen en gang i tiden, og at den er litt shabby pga det?

 

I mange biler går ikke bensinmåleren helt av når man stopper bilen, men det er kanskje ikke det du snakker om her?

 

Ellers må du passe deg for den fine brunfargen som bruker å komme på slike biler. Hmm, tror det kalles rust :hmm:

Lenke til kommentar
Vanlig 95 blyfri funker sikkert mer enn godt nok.

 

Kanskje noen har prøvd å bryte opp låsen en gang i tiden, og at den er litt shabby pga det?

 

I mange biler går ikke bensinmåleren helt av når man stopper bilen, men det er kanskje ikke det du snakker om her?

 

Ellers må du passe deg for den fine brunfargen som bruker å komme på slike biler. Hmm, tror det kalles rust :hmm:

Takk for svar, 95 blyfri er notert.

 

Noen gode tips for å holde den fine røde fargen unna?

Bare minst mulig fuktighet?

Mensinmåler stiger til ca 50% når motoren går.

Jeg regner med dette betyr at tanken er halvfull, men når jeg skrur den av, synker måleren til ca 10-15%, er ganske sikker på at skulle ha sunket til 0%, men igjen; dette er min første kontakt med noesomhelst motorisert så det kan fint hende at den ikke skal synke lengre.

Lenke til kommentar

heisann. det med bensinmåleren er en (vanlig) feil. og den skal synke til 0.

men prøv å fyll tanken helt full. da skal den stoppe på max. går den over max så er det noe feil.

 

du kan ta den enkle måten å ta ut innstrumentpanelet og rett å slett (bøye) nåla slik at den står på 0. for feilen bruker å ligge i føleren i tanken og er mer arbeid å fikse :thumbup:

 

ang låsen din så må du ta av dørtrekket å¨den døren. låsene er som regelt bare

klipset fast med en fjærklips på innsiden. og er fjøæingen i dette klipset dårlig så vil låsen bli løs. det er bare en tynn skive med bøy på som er skøvet i et spor i låssilynderen som pga bøyen vil presse låsen inntil søren. vanskeli å forklare men du sjønner vist du ser etter.

 

ang rust så pass på å å spyle godt av bilen med jevne mellomrom. spes om vinteren vist du kjører på mye saltete veier. og grundig polering minst før og etter vinteren.

 

og annbefaler deg å kjøpe en tynnflytende voks beregnet på å sprutes i alle hulromm i bilen din. det følger med en lang slange som regelt. så legger du et lag nederst inni dørene , i hulromm i koffertlokket, kanaler etc.

 

er billakkerer selv og bruker dette ofte med topp resultat. men husk å la dørene stå helt opne (5min) etter at du har sprayet inne. pga det vil renne ut litt overflødig.

 

ang sony-x-plod. bare å kjøpe. her selv og er mega fornøyd. du vet stereo er som biler. noen liker ford, og andre mercedes. og sony er jo et annerkjent merke. kjøp i vei, du vil ikke angre :cool:

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er mulig at 528i snakker av erfaring med akkurat denne bilen, og i så fall- skyt meg!

Men det er ikke helt uvanlig det du sier med bensinmåleren på en del biler. Men det kan godt hende at din ikke er en av dem.

 

Men uansett, fyll tanken full, og kjør den gjerne tom, eller nesten tom FØR du begynner å bøye på nåla da. Slik at du forsikrer deg om at det måleren viser stemmer best mulig med faktisk bensinmengde med tenning på.

Er liksom ikke noe stort poeng og på død og liv få måleren til å vise rett med tenning av.

 

Dørlås er også av og til festet med mutter på baksiden, men det er nok vanligst med klips. Tar du av dørtrekk som anbefalt ser du ganske lett hva som må gjøres

 

Ellers er jeg helt ening i alt 528i sier ;)

Lenke til kommentar

Heisann.

Takk for all hjelp, men det ser ut som låsproblemet er langt mer dypstikkende enn som så.

I dag sklei jeg på isen og kom borti pasasjerdøra, og opp spratt låsen.

Merklig tenkte jeg, ettersom det vanligvis skal en nøkkel til for å sprette opp en lås fra utsiden.

Og ganske riktig, etter et forsøk eller to fikk jeg opp døra utenifra, uten nøkkel ca 70% av gangene.

Etter en litt nærmere inspeksjon fant jeg også ut at låsen står horisontalt, hvorav låsen på den friske døra står loddrett, dette kan vel ikke være helt rett?

Tror jeg kjører den ned til toyota i morgen å hører på et lite prisoverslag. Jeg tror jeg gaper over litt mye når jeg skal prøve å mekke låsmekanismen.

Jeg la også merke til at den fikanta plata som holder låsen på plass fra innsiden (huff der hørtes jeg virkelig ut som en blondine) sitter utrolig løst uten at jeg helt forsto hvordan jeg skulle stramme denne.

Er vel liten vits alikevel hvis de skal skjekke det i morgen.

 

For å være brutalt ærlig så har jeg jo ikke kjørt tanken tom enda så det kan godt være at nåla synker til null når tanken blir tom.

Og jeg bryr meg egentlig fint lite om hva den viser når motoren er av.

Men hvis problemet enda er der når tanken er tom så bøyer jeg nåla.

 

Og sikker tusen nye problemer kom opp ang musikkanlegget så jeg lager et eget topic for det jeg.

Men tusen takk for all hjelp, det har blitt satt stor pris på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så vidt jeg vet så skal ikke bensinnåla på 86 modeller Toyota synke ned når du slår av motoren, den skal holde samme posisjon på måleren (men det kan være en bulk i glasset som gjør at nålen ikke går ned - sliter med det sammen på en 96 Hyundai hvor speedometernåla ikke går høyere enn 75km før den "låser" seg fast i glasset. Vel...)

 

Stikk innom en hugger og grav i Toyota rekkene, du finner ofte en instruksjonsbok du kan kjøpe eller arve uten den helt store prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...