Gå til innhold

XP installering finner ikke raid - fikset!


Anbefalte innlegg

Som nybakt far til to nydelige wd raptor 74gb forsøker jeg å installere winxp på de.

 

Ikke overraskende er de satt i raid0. Problemet oppstår når jeg skal velge hvilken partisjon jeg skal installere winxp på. Da finner den ikke raidet, men bare dvd-romen som jeg har winxp-cd i.

 

Det er to raptorer på onchip intel sata raid på et abit ic7-g max2.

 

I bios->integrated peripherals->onchip ide device har jeg satt opp følgende:

 

Onchip seriel ata mode: raid

Sata raid rom: enabled

onchip serial ATA: enhanced

 

Har også satt et raid0 volum i intel sata configuration utility (ctrl+i i booten)

 

 

Noen som har snøring på hva problemet kan være? :hmm:

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidlig ved lesing fra XP CD er det et spm. om skuzzi / raidkontrollere og trykk F6 (F10) for å legge de inn, trykk "gjeldende komando" og etter ei stund kommer spm. om å sette inn floppy i A:/.

Mangler du denne floppyen er det mulig info er pakket på CD som fulgte kortet, mangler du floppy på maskina må en finne en annen måte å få infoen inn på..

Lenke til kommentar

Svært godt poeng gutter, glemte å nevne det. Men ja, har testa å trykke f6. Han sier at han finner ikke noe spes maskinvare som trenger ekstra drivere, men hvis jeg har diskett kan jeg sette den inn nå. Jeg har ikke diskett til nevnte kontroller (intel), men til en annen (silicon image).

 

Har drivere på cd-rom, men det er ikke et alternativ å sette inn cd-rom med drivere på nevnte fase av installasjonen.

Lenke til kommentar

ante meg at du ville foreslå det, og det er forsøkt. Fikk den til å laste ei sys fil, men når jeg kom til det steget der man skal velge partisjon fant han kun en partisjon som etter sigende ikke kunne brukes til win-install. vet ikke om jeg har feil driver.

 

abit sine sider har bare en intel application accellerator driver til raid-kontrollern. er det en slik jeg skal bruke under windoze-installeringen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...