Gå til innhold

HTPC av tynn klient!


Anbefalte innlegg

Jeg tenker meg å anskaffe meg en HTPC i noenlunde nær fremtid. Jeg er opptatt av støynivå og forsåvidt design.

 

En tynn klient uten harddisk, gammel/kjølig prosessor vil jo fort kunne bli helt lydløs. Var så heldig å sitte på en tynn klient en gang. Den var 100% lydløs. Hørte den ikke når jeg la øret inntil kabinettet.

 

Problemet mitt er at jeg ikke aner hva som må til av software for å få et slikt oppsett opp å gå.

 

Så om du kan gi noen innspill til ideen og evt. si noe som må til for å sette opp dette hadde det vært veldig spennende. (for meg iallefall...) ;)

 

Ingar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden jeg får inntrykket at av du ikke vil ha en fullverdig PC stående ved TV'en så er eksempelvis Hauppauge MediaMVP (http://hauppauge.com/pages/products/data_mediamvp.html) kanskje løsningen for deg...

 

AD

Det så jo forsåvidt ut som en interessant løsning, men jeg hadde i grunn tenkt meg noe litt mer avansert. Må liksom bevege meg dit som pcen står for å loade en DVD. Så hadde det vært stilig med internett i stua og ikke bare på kontoret.

Men det så jo ut som en mye billigere løsning og en fin begynnerløsning da. Må vurdere den.

 

Ingar

Lenke til kommentar

Har noen erfaringer med Hauppauge MVP. Kjøpte den for et halvt år siden for bruk sammen med SageTV som er en PVR løsning. Fordelene med MVP er at den eneste løsningen hvor menyene er software basert. Det betyr at brukergrensesnittet er "skinbart". På den måten finnes det flere løsinger når det kommer til hvordan menyene fremstår på TVen enn det som er standard.

 

Har som sagt gode erfaringer med SageTV, men det koster litt penger. En gratis løsning er gbPVR. Fungerte glimrende det også.

 

Det mest negative med MVP er at den ikke har hardware støtte for mpeg-4 dvs. xvid, divx mm. eller AC3 som gjør at den ikke kan direkte dekode DVD plater. Nå har etter hva jeg vet gbPVR kommet med en løsning hvor begge deler allikevel er mulig, ved at programmet reenkoder "ikke hardware støttede filmer" til mpeg2 eller reenkoder AC3 lyden på en DVD plate til mpeg audio som den klarer å spille av. Har ikke testet dette, men etter hva jeg vet klarer den å reenkode mpeg-4 filmer direkte, mens med DVDer må lyden reenkodes helt før det er mulig å se filmen. Tar en halv time eller noe sånt.

 

Tror allikevel fordelen til Hauppauge MVP er først å fremst som en PVR klient (Personal Video Recorder). Sammen med ett eller flere hardware TV-kort på server PCen fungerer den glimrende som den perfekte "opptaksmaskin" for tv fra kabel eller satelitt.

Lenke til kommentar

Når man snakker om tynne clienter, testa ltsp mot min dell laptop. Dvs pxe network boot med linux. På min laptop stoppet da hd etter kort stund, og kjølevifter vil normalt ikkje gå og vi skulle teoretisk ha en dønn stille maskin. Den gang ei, for når alt annet var stille så dukka det opp en stygg ule lyd når skjermen oppdateres, sikkert fra noe switch mode psu ligende greier i selve laptopen.

 

En annen sak var at systemet virka veldig bra på det meste, vanlige programmer og mp3-spillere. Men når det kom til video så fikk eg problemer med av sync på clienten (laptop) og selv om det var mulig å stille denne så synest eg likevel at det på en måte tok vekk brukervenligheten til systemet.

 

Forøvrig så var ltsp et artig stykke arbeid, så det anbefales til alle som har lyst å fikle litt.

Endret av neguard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...