Gå til innhold

Uoffisiell omtale av Dell inspiron 9300


Anbefalte innlegg

For to dager siden ble jeg den lykkelige eier av Dells nye inspiron, nemlig i9300.

Etter forespørsel tenkte jeg det var på sin plass med en kjapp omtale. Jeg er ikke spesielt glad i å skrive, så dette blir kort og konsist. ;)

Om noen mener jeg har oversett noe, så er det bare å melde ifra.

 

 

Specs:

Pentium M 1.6GHz 2MB L2 cache, 533 MHz fsb

17" WUXGA (1920x1200) :love:

512 DDR2 Minne (skal oppgraderes til 1GB)

60GB 7200RPM HDD

80 W/hr 9 cell batteri

256MB NVIDIA 6800 GO PCIe 16x Grafikkort

8x DVD +/-RW dual-layer

 

Pris inkludert frakt/mva:

15,625,- (Bestilte under fri-frakt kampanjen)

 

 

Førsteinntrykk:

Dette er en massiv klump av en laptop. Omtrent 1cm tykkere enn en powerbook 17", noe som kanskje vil skremme de litt mer forfengelige kjøpere. For å sammenlikne har jeg lagt ved noen bilder. dessverre hadde jeg ikke noe annet enn kameraet på mobiltelefonen tilgjengelig. :(

 

Konstruksjon:

Dell liker å støpe chassis i plastikk, men det er vel ingen nyhet. Denne oser av plastic-fantastic, men har allikevel langt mer solid og stabil konstruksjon enn tidligere inspiron modeller. Min gamle i2500 knirker og knaker bare du kommer borti den, men det er ikke tilfellet her. Ingen tegn til knirking, og "lokket" virker temmelig solid.

 

Skjerm:

Skjermen er kanskje det beste ved denne laptopen. Med en oppløsning på 1920x1200, noe som pleier å være reservert for lapper i prisklassen 20000+, får man _svært_ god plass. Faktisk ca 77,8% mer plass enn på en powerbook 17. Skjermen har også en fiiin "glossy" overflate. Er ikke sikker på hva det kalles...

 

Tastatur og touchpad:

Tastaturet er bra. God respons fra tastene, og ikke mye "tastestøy".

Touchpaden er ræv. Den er veldig nedsunket, og altfor liten. Dette kan dere se på det første bildet. Jeg har forsåvidt heller aldri vært noen fan av touchpad. En fin funksjon, derimot, er scrollefeltene på selve paden. Fungerer nesten som et musehjul, og er praktisk ved surfing.

Jeg skulle også ønske at "muse"-knappene under touchpaden ikke avga så høylytte klikk.

 

Støynivå, idle:

Viftene går konstant, men allikevel rimelig stille. Man må konsentrere seg for å høre dette, evt legge øret inntil. Det vil ikke være noe problem å sitte og surfe i en forelesning, uten at personen foran skulle bli brydd med støyen.

 

Støynivå, load:

Viftene tar opp tempoet litegrann, men jeg syntes det allikevel går greit. Blir en jevn susing, men ikke spesielt sjenerende

 

Batteri

Dette har jeg dessverre ikke fått testet skikkelig ennå.

 

3DMark05 score(Free v.1.1):

3026

 

Bilder i selskap med powerbook 17

Klikk for større bilder.

t_front.jpg

 

t_front2.jpg

 

t_topp.jpg

 

t_hoyre.jpg

 

 

Håper dette korte innlegget vil være til hjelp for de av dere som vurderer en desktop-erstatter. Hittil er jeg iallefall svært fornøyd med maskinen.

 

 

Mvh

Sven-O

 

 

edit:

La til litt specs, pluss retting av "skjermsammenlikning"(takk til Putin)...

Endret av sven-o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjerm:

Skjermen er kanskje det beste ved denne laptopen. Med en oppløsning på 1920x1200, noe som pleier å være reservert for lapper i prisklassen 20000+, får man _svært_ god plass. Faktisk i overkant av 33% mer plass enn på en powerbook 17.

Bra at du deler dine erfaringer med oss. :thumbup:

 

Det eneste jeg vil påpeke er at forskjellen i skjermplass er betydelig større enn 33%.

 

Powerbook: 1440 x 900 = 1296000 pixler

Dell 9300: 1920 x 1200 = 2304000 pixler

 

Antall pixler i forskjell: 1008000

 

1008000 / 1296000 = 0,777777777...

 

Vi kan dermed si at det er 77,8% mer plass på 9300 enn Powerbook.

(100% hadde vært dobbelt så mange pixler.)

 

 

Vi kan også si at Powerbook har 56,3% av plassen en 9300 har.

Dette fordi: 1296000 / 2304000 = 0,5625

Lenke til kommentar

Frekkas: Takk for linkene. Skal teste det ut når jeg får tid. Reiser til lanzarote i morgen tidlig, så det er ikke sikkert det blir noen update før om en uke.

 

Putin: Selvfølgelig. Jeg regnet bare ekstra plass i høyden(300/900). Takk for irettesettelsen! ;)

Lenke til kommentar

Interessant å lese om dine erfaringer med denne! Fint om du kommer tilbake med flere erfaringer etterhvert. Også jeg er interessert i å høre mest mulig om hvordan viftestøyen gjør seg gjeldene under forskjellige forhold. En annen ting: Er refleksjoner i skjermen plagsomme når den har denne ekstra blanke overflaten.

Lenke til kommentar
Interessant å lese om dine erfaringer med denne! Fint om du kommer tilbake med flere erfaringer etterhvert. Også jeg er interessert i å høre mest mulig om hvordan viftestøyen gjør seg gjeldene under forskjellige forhold. En annen ting: Er refleksjoner i skjermen plagsomme når den har denne ekstra blanke overflaten.

Jeg kommer sikkert til å komme med flere erfaringer etterhvert, ja.

Angående refleksjoner grunnet den blanke overfleten... ja de er tilstede. Spesielt ved mørke skjermbilder, noe som sier seg selv. Det er allikevel ikke plagsomt, annet enn dersom man har solen i ryggen, men det er like plagsomt ved matt skjerm.

Jeg vet at noen misliker den blanke overflaten, men jeg syntes den er helt topp, iallefall inntil videre. Jeg syntes fargene virker langt klarere, og kontrasten er bedre, enn på en matt skjerm. Jeg har da sammenliknet med powerbook'en fra bildene.

 

Kan legge til at Dell nå har "dobbelt RAM uten pristillegg"-kampanje frem til 23/3, noe som iallefall ville gjort mitt valg enkelt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt gammel tråd, men...

 

bra test! Og med tanke på at dette er en pc som er "desktop-killer", er ikke det så rart at det kommer litt viftestøy og at den er litt overvektig :D

 

skulle lagt med 3dmark03 score også, da dette er det de fleste fortsatt bruker...

batteritid burde du få redigert inn...

litt om de innebygde høytalerne hadde jeg personlig satt stor pris på!

Endret av scarface15
Lenke til kommentar
jeg har en diskusjon med foreldrene mine om jeg skal kjøpe pc til konfen.. denne pc`en HER, gruser vel den dell pc`en???

bra anmeldelse ;)

Den pcen er stasjonær, 9300 er laptop.

 

Er som å sammenligne en f1 bil og rallybilen til petter solberg.

 

(f1 har begrenset bruksområde, rallybilen større bruksområde) =)

Lenke til kommentar

veit det.. men foreldrene mine skjønner ikke hvorfor jeg ikke kjøper bærbar med tanke på skolen osv. og jeg har sagt at en pc like bra som den HER koster over 20000 hvis du skal ha laptop, men nå så jeg at denne så bra ut og det var derfor jeg spurte ;)

Endret av Caboose
Lenke til kommentar

Hehe... Se hvem som har gjenoppstått i påsken....

 

Batteritiden er ganske bra med tanke på at den har 17" skjerm. Reiste til tyskland på onsdag, og rakk følgende før batteriet tok kvelden:

  • Installere textpad.
  • 3 oppstarter(samt shutdowns ;) ).
  • Ukjent antall søk etter trådløse nettverk(2 flyplasser samt busstur)
  • 4 episoder av mythbusters på henholdsvis 45min hver.

Skjermen var innstilt på 50% brightness. Vet ikke hvor mye jeg kunne spart ved å ha det på laveste innstilling.

 

 

scarface15:

Lyden er overraskende bra til å være laptop. Er flere andre på notebookforums som også har lagt spesielt merke til dette. Allikevel ville ikke jeg latt høyttalerene inngått i en vurdering ved kjøp av laptop. Jeg bruker som regel hodetelefoner. :)

 

3dmark03 skal lastes ned og kjøres i løpet av kort tid. Har bedre internettlinje i til uken.

 

Når det gjelder viftestøyen stiller jeg meg undrende til folks kritikker. Jeg har lite sammenlikningsgrunnlag(bortsett fra powerbooken, som er noe stillere ved load), men jeg syntes viften er langt fra sjenerende. Bare en svært stille susing idle, og noe høyere frekvens ved load. Ikke noe problem å ha denne kjørende ved siden av sengen når jeg skal sove. Dvd-drevet er derimot en annen historie. Den støyer sinnsykt, og lager nostalgiske diskettstasjon-lyder ved lesing. Har ikke prøvd å se dvd på den, men dersom den ikke klarer å bremse hastigheten ved filmvisning enser jeg et problem. En løsning vil kanskje være å laste ned CD-bremse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...