Gå til innhold

Nybegynner i "Gamet"


SOGM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg syns bildet ditt ble veldig bra. Bra at du har klart å ta et bilde uten dybdeskarphet, blir en fin effekt ut av det. Det første jeg så på når jeg så bildet var den butikken midt på bildet til venstre. Jeg så ikke på furugreinene, de som er skarpe, først. Syns den butikken leder fokuset vekk fra greinene. Uansett hvordan jeg ser på bildet blir blikket mitt ledet mot butikken.

Det er bra at du har klart å få til noe slikt! :thumbup: Som sagt jeg liker bildet ditt

 

EDIT: Ordet "tingen" er blitt forandret til "butikken" :)

Endret av _Adler_
Lenke til kommentar
Det første jeg så på når jeg så bildet var den "tingen" midt på bildet til venstre. Er det et skip? Jeg så ikke på furugreinene, de som er skarpe, først. Syns den "tingen" leder fokuset vekk fra greinene. Uansett hvordan jeg ser på bildet blir blikket mitt ledet mot "tingen"/skipet...

Enig, man blir liksom sittende å spekulere på hva den "tingen" egentlig er, i stedet for å konsentrere seg om motivet.

 

Ellers synes jeg det var et fint bilde.

Lenke til kommentar
Enig, man blir liksom sittende å spekulere på hva den "tingen" egentlig er, i stedet for å konsentrere seg om motivet.
Det kan både være en negativ og en positiv side ved bildet. Jeg syns den er positiv :)

Kan være lurt å orke å resize når man legger ut et bilde som man vil ha kritikk på :hrm:

Men hva er egentlig "tingen"? :hmm:

Lenke til kommentar

Et kjedelig motiv. Den fergen gjør ikke noe for eller mot. Rett og slett kjedelig. Og når du i tillegg ikke gidder å resize, men overlater den "jobben" til oss som skal se... Og så har du ikke giddi å påse at linsa er fri for dritt en gang. nei, du må nok jobbe mer med motivene og fotograferingen. Holder ikke at det er dybdeskaprphet i bildet. det i seg selv gjør ikke bildet sebart.

 

 

EDIT; Hva for et kamera har du brukt? - Som ikke etterlater seg exif-data?

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Hmmm. Det er nok et godt forsøk dette. De skarpe barnålene blir litt borte i den grønne bakgrunnen. Ved å gå mer til høyre ville du kunnet få lyseblå (himmel?) som bakgrunn. Ellers enig med de som ser "tingen" som framtredende. Minner om rusk på "gammeldags" film. Scannet bilde? Kan forklare manglende Exif-data-F828

Lenke til kommentar

Jeg synes F828 tar vel hardt i her, og lurer litt på hvorfor det er nødvendig. Litt av gleden i å fotografere er vel å få skryt når man er flink. Og da spesielt når man er nybegynner.

 

Når det er sagt, så er selvfølgelig litt av poenget med en sånn tråd å få kritikk. Hva kan man gjøre bedre, og hva burde man ha tenkt på når man tok bildet? Hvilke innstillinger gjorde man feil osv.

 

Jeg er enig med F828 at tingen ikke burde ha vært der. Ellers synes jeg det er et fint bilde som gjør seg godt i albumet for å minnes en hyggelig søndagstur eller noe. Jeg har mer sansen for sånne bilder enn:

-Ola, Jørn og Torill går mot havet

-Ola, Jørn og Torill spiser nisten sin ved havet

-Ola kaster stein i havet

-Jørn kaster stein i havet

-Torill kaster stein i havet

 

Det jeg mener er at albumet sikkert er smekkfullt av Ola, Jørn og Torill bilder, og at det da blir et mer spennende album hvis man innimellom krydrer med bilder av typen som trådstarter har lagt ut. Jeg har sett endel album, og folk er ekstremt flinke til å ta drittkjedelige Ola, Jørn og Kari bilder.

Lenke til kommentar

Helt greit at noen synes bildet er bra. Bare fint at smaken er forskjellig. Men litt feil når noen skal korrigere min smak selv om en person selv synes bildet er bra.

Skulle jeg da korrigert alle de som synes bildet er bra fordi jeg selv synes det er et dritt kjedelig bilde?

Jo da, det skal være positive tilbakemeldinger også, men regner med at de som faktisk liker bildet gir dem. For å bli flinkere, må man faktisk tåle å høre sannheten. Om man var så sart i sjelen, ville man sikkert ikke postet det inn her i Gaupas Hule?

Og ja, jeg synes bildet er fantastisk kjedelig. Det hører hjemme på Botanisk Hage i Oslo.

 

--- Og jeg ble vel litt provosert av at han er helt ny her og ikke "gidder" å gjøre det vi alle andre gidder før vi poster opp et bilde fordi vi blir så glade og takknemlige for at noen GIDDER å ta seg tid til å se på bildet, vurdere det, og gidder å skrive ned sine veloverveide komentarer.....

 

Lista blir ikke no mer spennende slik;

 

-Ola, Jørn og Torill går mot havet

-Ola, Jørn og Torill spiser nisten sin ved havet

-Ola kaster stein i havet

-Jørn kaster stein i havet

-Torill kaster stein i havet

-Buska nede ved kaien (Tatt av Torill).............

 

F828

Lenke til kommentar
Helt greit at noen synes bildet er bra. Bare fint at smaken er forskjellig. Men litt feil når noen skal korrigere min smak selv om en person selv synes bildet er bra.

Skulle jeg da korrigert alle de som synes bildet er bra fordi jeg selv synes det er et dritt kjedelig bilde?

Jo da, det skal være positive tilbakemeldinger også, men regner med at de som faktisk liker bildet gir dem. For å bli flinkere, må man faktisk tåle å høre sannheten. Om man var så sart i sjelen, ville man sikkert ikke postet det inn her i Gaupas Hule?

Og ja, jeg synes bildet er fantastisk kjedelig. Det hører hjemme på Botanisk Hage i Oslo.

 

--- Og jeg ble vel litt provosert av at han er helt ny her og ikke "gidder" å gjøre det vi alle andre gidder før vi poster opp et bilde fordi vi blir så glade og takknemlige for at noen GIDDER å ta seg tid til å se på bildet, vurdere det, og gidder å skrive ned sine veloverveide komentarer.....

 

Lista blir ikke no mer spennende slik;

 

-Ola, Jørn og Torill går mot havet

-Ola, Jørn og Torill spiser nisten sin ved havet

-Ola kaster stein i havet

-Jørn kaster stein i havet

-Torill kaster stein i havet

-Buska nede ved kaien (Tatt av Torill).............

 

F828

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg.

 

Og:

Smak er en subjektiv greie.

Lenke til kommentar
For å bli flinkere, må man faktisk tåle å høre sannheten. Om man var så sart i sjelen, ville man sikkert ikke postet det inn her i Gaupas Hule?
Bra sagt :thumbup: Altså poster man noe til bildekritikk MÅ man regne med å få all slags komentarer, negative og positive. Det dummeste er når folk sier at et bilde er fint når de mener det er dårlig, man må si sannheten og ikke være "snill" bare for å glede den som har tatt bildet.
Lenke til kommentar

Holder ikke at det er dybdeskaprphet i bildet. det i seg selv gjør ikke bildet sebart.

 

Stusser litt over bruken av ordet "dybdeskarphet". Har sett det flere plasser på forumet, og dette er et glimmrendes eksempel. Jeg trodde dette bildet ikke hadde dybdeskarphet. Dybdeskarphet trodde jeg var når hele dybden i bildet er skarpt (landskap f.eks) og ikke når man "isolerer ut" en gitt del av motivet som her.

 

???

 

Men jeg er ikke lærd, jeg prøver bare å lære. Tar jeg feil??

Lenke til kommentar

Tusen takk for det jeg syns er seriøse tilbakemeldinger!

 

Hvis noen lurer er det i bakgrunnen en Rimi butikk.

 

Bildet er tatt av et Canon EOS 50e (ikke digitalt) med en 28 - 80 mm linse.

Dette var faktisk det første naturbildet jeg har tatt med speilrefleks kamera. (tror jeg :roll:)

 

Håper jeg får muligheten til å legge ut bilder her igjen siden det er et lånt kamera.

 

Go Hw.no :w00t:

Endret av SOGM
Lenke til kommentar

Enig JoHu. Jeg oppfatter at bildet har god dybde (mange elementer innover i bildet som skaper en 3D effekt). Men derimot har det liten dybdeskarphet, da bare barnålene er skarpe og det som er innover i bildet fort blir uskarpt. :roll:

 

Editert: Unødig gjentagelse

Endret av rogerjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...