Gå til innhold

Kloning av HD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gammel HD som i og for seg fungerer bra, men jeg har nå gått til innkjøp av en ny med noe bedre plass. For å slippe for mye styr ved utskifting har jeg hørt at det er mulig å klone den gamle HD over til den nye på en eller annen måte.

Har fra gammelt av hørt om et program som heter Gohst, tror det var Norton som lagde det. Er det noen som har erfaring fra kloning av HD, og en evt fremgangsmåte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer at du kan clone med norton ghost.

Jeg har tatt en backup av windowsen mens den er god og lagt inn programvare.

Så tar det under 5 minutter å restore tilbake.

Skrevet

humm..

her skulle jeg egentlig legge ut hvordan det fungerte med å klone en disk med ghost til en ny større disk, men i det øyeblikket jeg begynte å skrive så ble jeg usikker.. ;)

men, jeg mener å huske at når du kloner en liten disk til en stor disk så vil alle bortsett fra den siste partisjonen ha samme størrelse, den siste derimot vil vokse til å fylle resten av disken. om der er bare en partisjon på disken så vil den vokse til hele disken. rett meg viss jeg tar feil her, men sånn er det jeg mener å huske det fungerer.

jeg har gjort dette flere ganger men hukomelsen svikter ;)

merk. om der er noe på den nye disken så vil dette forsvinne om du velger å klone disk til disk.

PS!

for å unngå evt. problemer med os'et så bør du fjerne den gamle systemdisken rett etter du har klonet den over på den nye disken. det er aldri bra å ha to identiske (riktignok i forskjellige størrelser, men innholdet er det samme) systemdisker i maskinen..

Skrevet (endret)

Det er ikke noe problem og utvide den gamle partisjonen på den nye HDD.

Jeg bruker Acronis TrueImage som er et meget bra program.

Du setter den nye HDD som master og den andre som slave.

Boot'er med Acronis CD og lager image av den gamle disken og kopierer

den til nye HDD, TrueImage gir deg valget om du skal utvide image til hele

eller deler av den nye HDD. Den nye HDD er klar til bruk innen 10 min.

Ghost fungerer sikkert det også men jeg har ikke brukt den på 2 år.

(Jeg kommer aldri mer til å brukt Symantec produkter selv om jeg fikk dem gratis) :no:

Endret av Tronic

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...