Gå til innhold

Problem med stasjonsbokstav


Anbefalte innlegg

hei.

 

satt nettop inn en ny 250Gb sata disk også formaterte jeg c disken min osv...

Så når jeg kommer inn i windows nå så er windowsdisken min E:, Harddisken som jeg har alt på er C: (System)..

Hvordan kan jeg skifte på dette å få windows disken min til å være C: disk, og hvorfor står det system på den disken jeg har alle filmer osv på? Siden det er C: disken?

 

gjdghkj4nw.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt problemet selv. Du må koble fra den harddisken som ikke har Windows når du installerer Windows. Når Windows er installert kobler du til den ny harddisken.

 

Jeg har et slik oppsett:

1 stk. IBM 80GB IDE med 2 parisjoner

1 stk. Seagate 200GB SATA med 2 partisjoner

 

Når jeg installerer Windows XP på 200GB vil jeg få 80GB som C og D, og 200GB som E og F. Derfor kobler jeg fra 80GB, installerer Windows på 200GB, kobler til 80GB igjen.

 

Du kan gå inn på "Kontrollpanel-> Administrative verktøy -> Datamaskinbehandling -> Diskbehandling" for å forandre stasjonsbokstav på partisjonene, men du kan ikke forandre stasjonsbokstaven til parisjonen med Windows på.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt problemet selv. Du må koble fra den harddisken som ikke har Windows når du installerer Windows. Når Windows er installert kobler du til den ny harddisken.

 

Jeg har et slik oppsett:

1 stk. IBM 80GB IDE med 2 parisjoner

1 stk. Seagate 200GB SATA med 2 partisjoner

 

Når jeg installerer Windows XP på 200GB vil jeg få 80GB som C og D, og 200GB som E og F. Derfor kobler jeg fra 80GB, installerer Windows på 200GB, kobler til 80GB igjen.

 

Du kan gå inn på "Kontrollpanel-> Administrative verktøy -> Datamaskinbehandling -> Diskbehandling" for å forandre stasjonsbokstav på partisjonene, men du kan ikke forandre stasjonsbokstaven til parisjonen med Windows på.

Har prøvd med det du sier. Problemet er at den 250gb harddisken får E: på windows disken også får den disken med alle filmene osv C: !

Lenke til kommentar

Hvis du ser på fargeforklaringene så ser du att windows disken er en logisk partisjon og hoved disk er primærpartisjon.

Det skal egentlig være omvendt.

For å ordne dette så bruk partitonmagic og gjør om hoved disk til logisk partisjon og etterpå må du legge inn windows på nytt og husk å slett windows partisjonen under innstaleringa og lag ny

Lenke til kommentar
Hvordan blir partisjonene fordelt når du installerer med bare 250GB i maskina da? Men nå kopierer jeg alt fra den disken med ting på over til en bærbar 250GB harddisk som jeg fikk låne av en kamerat, så etter på så kobler jeg ut alle uten om den på 250s-ata også gjør jeg alt på ny, da må den med windows på bli C: uansett...

Windows disk= E: og den andre C:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...