Gå til innhold

nybegynner bøker til linux

Anbefalte innlegg

Skrevet

er fullstendig nybegynner på linux, har nå installert en linux distro og er klar for å lære meg linux.

når jeg leser på internett, blader osv. snakker de hele tiden om å skrive koder og kommandoer. finnes det noen bøker som tar for seg bruk av konsoller, terminaler, kommandoer og koder på en enkel og oversiktig måte, forteller meg hvilken type filer jeg skal laste ned og hvordan jeg pakker dem opp og installerer dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes boken "Praktisk Linux" av Geir Maribu, dekker generell Linux-bruk bra. Den fokuserer ikke på noen bestemt distro, og kun en liten del av boke omhandler det grafiske brukergrensesnittet. Finnes sikkert på bibloteket!

Skrevet

Jeg vil anbefale online dokumentasjon fremfor å kjøpe en "linuxbok". Ting er stadig i endring, og den beste måten å lære linux på, er å bruke det i praksis.

Skrevet

på linuxhelp.no på efnet (irc) så er det bare å spørre om det meste. Det er også en irc bot der som svarer på det meste bare du spør

Erwin_ bash

f.eks.

http://www.linuxguiden.no/index.php/Hovedside er også kjekk =)

Men det viktigste er å skrive man bash i console da får du opp mye info om temaet

(her er bash tatt som ett eksempel på det du lurer på)

Skrevet

Som sagt tidligare, online dokumentasjon er den beste, du kan låne ei bok på biblioteket som igjennomgår enkelt bruk av linux eller (beste alternativ) du kan søke på forumet, her finn du som regel svar på enkle spørsmål, om t.d bruk av kommandoar.

Skrevet

Jeg bruker SUSE, men har lyst på en bok som stiller seg uavhengig til en distro.

Internet er et bra sted å finne spesifikk hjelp på diverse diverse problemer som oppstår, men når det kommer til større emner syns jeg det er bedre å lære/lese fra en bok enn på skjermen.

"Praktisk Linux" ser grei ut, har også kommet forbi "Lær Linux På 24 Timer" og "Boken Om Linux", blir nok en tur til bokhandelen snart for å bla litt, takker for all hjelp og alle tips.

Skrevet

Sitte med suse 9.2 selv, veldig bra. Finnes en linux film, tror den er i tre deler ute på en torrent side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...