Marvil Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 (endret) Igjen har Golfen min begynt å leke seg igjen, og denne gangen er det to ting jeg reagerer på: Bilen: VW Golf II GL 1,6 Bensin, 1988mod, gått noe over 260.000km. Problem 1: Om bilen har stått noen timer ute uten motorvarmer tilkoblet (den står med motorvarmer på natta og da funker ting bra), så nekter den å starte de første gangene jeg prøver. Som oftest starter den på første forsøk, men dør av seg selv, eller når jeg trykker inn gassen. Etter den da har daua, så nekter den å starte noen ganger. Motoren går rundt, men starter ikke. Uten for mye teknisk innsikt, så gjør den på samma måte som når coilen er gåen (fikk erfare åssen det var her om dagen, da bilen til en i klassen nekta å starte, og satte den på verksted, og fikk ny coil og regning på 3500,-). Etter et par forsøk, så starter den, så da lar jeg den gå litt på tomgang før jeg kjører. Problem 2: Mulig dette har noen sammenheng med problem 1. Ofte når bilen er kald (det gjelder også når jeg har hatt motorvarmer på), så rykker det når jeg trykker inn gassen. Den hopper litt, noe stemmer vertfall ikke. Når bilen har vært kjørt en stund, så merker jeg ikke noe til det. Det gjelder uansett om bilen står i fri eller i gir, prøvde å trykke inn gassen mens bilen sto i fri og jeg trillet i 50km/h, og da begynte batterilampa å lyse såvidt, så da var jeg på nippet til å kvele den.. Noen som vet hva dette kan komme av, og evt om det er noen sammenheng her..? Tenkte å sette den på verksted i løpet av påsken mens jeg er hjemme, men kunne vært litt greit å vite sånn ca hva som kunne være feil og slikt. Endret 29. mars 2005 av Marvil
Lada2103 Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 For tynn blanding? Høres sånn ut. Antagelig defekt automatchoke.
Marvil Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Skrevet 17. mars 2005 For tynn blanding? Høres sånn ut. Antagelig defekt automatchoke. For tynn blanding som gjør at den hopper..? Åssen fikser man det..? Og autochoke som gjør at den dauer av og til..?
Lada2103 Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Uten at jeg kan noe noe særlig, vet jeg at det var en del problemer med forgasseren på VAG-biler fra 80-tallet. Sjekk mer på psten som heter F.A.Q - Bil og dens tekniske duppeditter. Her kan du lese litt om Pierburg 2e2-gasseren som du har i bilen din.
Dan Stamnes Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 tror problemet ditt ligger i forgasseren (2E2) .. og at det kan være at du fyller motoren med bensin når du skal starte den... gasserne er svake når de blir gamle, og det kan lønne seg med en rens av gasseren, samt ny flens mellom gasser og innsug... du kan med det samme sjekke vakuumledningene, om disse sitter som dem skal, uten at de trekker falsk luft av noe slag! pass også på at kjøleveska er på rundt "max" nivå... hvis ikke, så vil det ikke komme vann opp til forgasseren, og da går den varm, og går den varm, så kan diverse termostater gå til helv og hjem er det noe mer du lurer på! spør (jeg er ikke ekpert, men har drivi mye å knota fram og tilbake på 2E2 gasserene som VW bruker) Dan
handbook Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Har samme problemet her, på en golf 1.8GL.. Har vel ikke lyst til å forklare hvordan jeg får kjørt igang en forgasser rens?
Marvil Skrevet 22. mars 2005 Forfatter Skrevet 22. mars 2005 Fikk noen på et verksted til å se på det, fikk en lapp der det står hva som er feil: Kaldstarthus, Forgasser (det stod Kald Star Hus, men jeg regner med det skulle slås sammen til ett ord?) Fant ikke dette på www.bruktbildeler.com, mulig jeg må kjøpe hele forgasseren..?
Marvil Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 (endret) Var innom Vazelina Bilopphøggers idag, fikk beskjed om at jeg måtte kjøpe hele forgasseren, de solgte ikke deler fra disse. Det Høggern lurte på, var åssen forgasser jeg hadde, om det var en 2E eller en 2EE. (evt er det likt kaldstarthus i begge disse modellene?) Åssen finner jeg ut det..? Bilen er en Golf II 1.6 GL Bensin 1988 modell.. Endret 29. mars 2005 av Marvil
Opus Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 (endret) Typebetegnelsen står på, eller i nærheten av flottørhuset(mot torpedoveggen). Men jeg kan si med ganske stor sikkerhet at du har en 2E2 Edit: Post motorkoden(under toppen på venstre side) så skal jeg si deg hvilken forgasser du har. Endret 29. mars 2005 av Opus
Marvil Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 2E2 = 2EE..? Har aldri hørt om flottørhuset eller torpedoveggen.. Jeg liker når du poster bilder med piler på Toppen, som i den svarte plastikkdingsen det står Volkswagen på, eller noe annet..? Haha, dæven jeg er blank på motorting..
Opus Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Okay, gå inn på Mekonomen.no og søk etter reservedeler på reg.nr. til golfen, da kommer motorkoden opp i feltet som vist på bildet.
Marvil Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Ah.. Hm, tipper jeg ikke har katalysator, da er koden HM. PN dersom jeg har katalysator, noe jeg ikke vet om jeg har..
Opus Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 HM har en forgasser som heter KEIHIN(?), PN har 2EE-forgasser. Tror jeg ville ha tittet litt nærmere på forgasseren for å funnet typebetegnelsen.
Marvil Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Hm, så ikke den der registreringsnummersøkefunksjonen før nå.. Ifølge den har jeg uten katalysator, og kW som er oppgitt stemmer også med hva jeg mener min har (55 kW, 75 hester).. Da skal jeg ha en KEIHIN-forgasser jeg da..?
Opus Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Ser slik ut ja, men som sagt ville jeg ha sett etter typebetegnelse på forgasseren som står i bilen. Navnet/typebetegnelsen er somregel støpt på forgasserhuset.
pcp160 Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 (endret) Opus Skrevet 29/03/2005 : 13:58 HM har en forgasser som heter KEIHIN(?), PN har 2EE-forgasser. Tror jeg ville ha tittet litt nærmere på forgasseren for å funnet typebetegnelsen. KEIHIN er jo forsjåvidt et kjent merke, dog sist jeg var borti det var på min Honda CB 100 på 80 tallet... Vil tro det kan være å finne i en del japanske biler. Det er kanskje ikke det letteste å få tak i brukt om den er såpass uvanlig i Golf, jeg vet ikke om noen biler som bruker det merket, og om Opus eller de andre "Golferne" her heller ikke har hørt om det er det kanskje ikke så utbredt brukt på Golf. I såfall kan det hende at det er vel så greit og vurdere muligheten for å bytte til en annen forgasser. Den Pierburg forgasseren som vanligvis brukes i Golf, er jo stadig et tema, og såvidt jeg har skjønt, er det ikke uvanelig å bytte ut til noe annet. Jeg vet ikke så mye om det, så det kan sikkert andre her si mer om, men bare et forslag om du ikke finner noe på hoggere. Jeg formoder forøvrig at verkstedet med kaldstartshus mener selve huset som bimetallfjæra til choken sitter i. Det er altså et lite hus, som klamrer seg fast i forgasseren, hvor det bor en snill liten fjær som heter bimetall, og det er han som sørger for å skru på choken ved kald motor, og gradvis av igjen ettersom motoren varmes opp. Han bøyer seg faktisk etter som hvor mye han fryser eller svetter!! Jeg har skrevet noe nærmere om det i den FAQ tråden, om du skulle være interessert i å bli nærmere kjent med han Vanskelig å si helt sikkert uten å se forgasseren, men dette omtales ofte som kaldstarthus (kjært barn har mange navn da, feks lamdasonde, eller popoff-ventil, heter jo alt etter som hvem du spør, bare litt sånn OT ) Ut fra din beskrivelse i første post høres det ut som Lada helt korrekt sier, automatchoken går ikke på. Sannsyneligvis trenger du strengt tatt ikke bytte hele dette huset, men bare fjæra. Så det kan også være et alternativ og sjekke hva du får kjøpt av deler til den forgasseren din hos WAG. Ta en telefon dit, og sjekk hva som finnes av løse deler til din forgasser, om du ikke lykkes med å finne noe passende fra hogger. Endret 30. mars 2005 av pcp160
Dan Stamnes Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 (endret) en 1988mod golf, 1.6 eller 1.8 kom med pierburg 2E2 gasser som std det finnes noen forskjeller på gasserene til 1.6 og 1.8, men de er så små at du ikke merker hvem av dem du har på bilen din!... det du burde gjøre er å skaffe en weber fra en sierra eller lignende, få noen til å lage flens (adapter som noen vil kalle det) ... og tute og kjøre edit: legge til at 1.3L kom med solex gasser Endret 30. mars 2005 av Dan Stamnes
Opus Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 2E2 er ikke levert som "standard", både 2E3, 2EE, KEIHIN og Weber er levert til 1,6 og 1,8l 1B3 er vanlig på 1 og 1,3l Solex Pierburg er ett og samme firma
Marvil Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Skrevet 30. mars 2005 Hm, er det rart jeg ble forvirra nå..? Vet VAG åssen forgasser som står i bilen min..?
Opus Skrevet 30. mars 2005 Skrevet 30. mars 2005 Det jeg skrev lengre opp i tråden er hentet fra VAG. Grunnen til at jeg sa at du bør se etter specs på selve forgasseren er at det _kan_ være ettermontert en annen type forgasser enn KEIHIN-forgasseren som leveres orginalt, f.eks 2E2 eller 2EE.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå