Gå til innhold

Windows + SuSE = Problemer !


Anbefalte innlegg

Har installert SuSE 9.2, veldig fornøyd, men da jeg skulle inn i winXP ville den ikke boote. Sjekket først med oppstartlasteren Grub, under installeringen om windows fantes, det gjorde den.

 

Installerte først windows, deretter SuSE, suse på første partisjon (begge partisjoner på 19gb), hørt at det er best for oppstartlasteren.

 

Har kikket litt rundt på forskjellige forum, søkt på google, men der er mange forskjellige løsninger, og jeg er vel egentlig ganske ny på linux.

 

Får ny hd imorgen, tenkte å installere WinXP og SuSE på to forskjellige harddisker, hvordan er det best å gå frem?

 

Dette er det jeg tenkte å gjør:

Installere WinXP først på den nye harddisken, den kommer til å vær på 200gb. Deretter SuSE på den andre på 40gb. Fortelle bios å boote fra den som suse er installert på. Setter den som WinXP er på, til slave ville vel også vært smart ? :p

 

Vil SuSE oppdage at der finnes en harddisk med windows på? Hvis ikke hvordan skal jeg gå frem? Føler egentlig at dette vil vær det enkleste, siden jeg er så fersk i linux.

 

Men det skal sies at jeg er veldig fornøyd med Suse så langt (fikk ikke til BitTorrent da, fått det til før). hadde det ikke vært for at jeg behøver windows til forskjellige ting, hadde jeg kasta det i søppelet.

 

Fant noe her som kanskje hjelper:

http://portal.suse.com/sdb/en/2002/09/fhassel_grub_win1.html

Endret av abze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil SuSE oppdage at der finnes en harddisk med windows på? Hvis ikke hvordan skal jeg gå frem? Føler egentlig at dette vil vær det enkleste, siden jeg er så fersk i linux.

 

Det er vel bare å prøve og eventuellt avslutte installeren hvis den ikke finner Windows-disken?

Lenke til kommentar

Ok, hvis eg skal installere på bare en harddisk, som jeg har gjort nå, hva kan jeg gjør for at windows skal ha mulighet til å også boote?

 

Syns jeg leste ett sted at en måtte ha windows partisjonen under 8bg, og en ren partisjon til suse?

Endret av abze
Lenke til kommentar

Det er vel en fil windows trenger for å boote, som mangler. Sto at en fil ikke ble funnet - slutter på dll. Måtte legge den inn på nytt. Vet ikke hvordan en fil som blir brukt av windows plutselig bare kan forsvinne på den måten, heller ikke hvordan jeg skal finne den.

Lenke til kommentar
Det er vel en fil windows trenger for å boote, som mangler. Sto at en fil ikke ble funnet - slutter på dll. Måtte legge den inn på nytt. Vet ikke hvordan en fil som blir brukt av windows plutselig bare kan forsvinne på den måten, heller ikke hvordan jeg skal finne den.

For å finne den, google på filnavnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...