Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan prioritere ip telefoni?


Anbefalte innlegg

Jeg er lei foreldra mine som klager over dårlig linje med den nye ip-telefonien vi har fått i huset. Dette kommer altså av at jeg laster ned div. filer og da er det nesten ikke båndbredde igjen til telefonen.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan stille på noe som hele tiden sender litt av båndbredden til telefonen sånn at jeg kan laste ned uten å avbryte hele tiden.

 

Jeg har en SMC trådløs router sammen med Nextgentel bredbånd. Håper noen her har en løsning. Prøvde noen dager med programvaren Net limiter. Men dette har ikke hjulpet noe særlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvde noen dager med programvaren Net limiter. Men dette har ikke hjulpet noe særlig.

Da har du ikke satt opp netlimiter riktig, eller så er det trafikk fra andre klienter i nettverket som lager problemer.

 

Husk at det først og fremst er upload som skaper problemer for ip-telefoni pga at nedhastigheten strupes totalt hvis du laster passe hardt opp. Derfor bør du prøve å begrense uploaden din i tillegg med netlimiter.

Lenke til kommentar

Kan jeg få trafikken på ip til å prioriteres høyt på min router da? Det er denne jeg har: https://prisguiden.no/produkt/18360

 

Netlimiter kan ikke prioritere ip telefoni, bare begrense båndbredden på inernett.

 

Så har jeg et spm. til. For en uke siden hadde jeg telenor 704/128 linje, På denne var samtalekvalitet meget bra med mindre jeg ikke lastet ned noe. Men nå har jeg nextgentels 2700/300 linje, men denne har dårligere kvalitet. Jeg trodde det skulle bli omvendt av hva som har skjedd.

Lenke til kommentar

Den routeren du har, støtter nok ikke QoS (Quality of Service/prioritering av bestemt type trafikk).

 

Jeg har to stk Linksys WRT54G med original firmware med støtte for QoS. Bruker den ene mot Telio og den andre mot IP24. Jeg er meget godt fornøyd med routeren. Det er ikke noe problem å belaste linja maks både opp og ned og samtidig prate i telefonen. QoS-funksjonaliteten sørger for at IP-telefonien får tildelt nødvendig kapasitet.

 

Til IP-telefoni trenger du ca 80 kbps opp og ned. Telenorlinja du hadde var derfor tilstrekkelig så sant du ikke brukte oppkapasiteten til noe særlig annet når du pratet i telefonen.

 

Nextgentellinja på 2700/300 skulle ha kapasitet i massevis til IP-telefoni. I utgangspunktet skulle kvaliteten derfor være bra. Får du den kapasiteten du betaler for? Hvis ja, kan jo den opplevde dårligere kvaliteten ha noe med routingen/prioriteringer i Nextgentel sitt nett. Men det vet jeg ikke sikkert.

 

Hvem kjøper du IP-telefoni hos? Om det er IP24 eller Telio, har i alle fall disse egne forum hvor du kanskje kan få bedre hjelp. Mulig at andre tilbydere også har diskusjonsforum.

Lenke til kommentar

Jeg får dobbelt så rask linje som jeg betaler for av en merkelig grunn. Jeg betaler for nextgentels bravo 1450/384 men så skulle jeg få en hastighetsklasse høyere første 3 mnd. altså skulle den vært på 1850/512 men så får jeg no som varierer mellom (2750/324)-(2630/298) Dette er målt fra dinsides surfometer. Kanskje jeg får stor båndbredde med dårlig kvalitet? Merker egentlig lite til at internettsurfinga går raskere, men nedlasting av filer går som en drøm. Laster ned halv gig på 20-25min :D

 

Jaja, da er det bare å kjøpe en ny router med QoS. Jeg visste egentlig ingenting om hva jeg skulle se etter da jeg kjøpte den første routeren, men nå vet jeg hvertfall noe. Takk folkens

Lenke til kommentar

Har du NGT, så må (eller iallefall bør) du benytte NGT sine rutere.

 

Samt, så hjelper ikke QoS deg mye på IP Telefoni om det ikke er QoS helt frem til telefonsenteralen. Altså om du har trøbbel selv om du ikke benytter linjen til noe annet enn IP Telefoni, så hjelper ikke en annen ruter.

 

PS. NGT har jo sin egen IP Telefoni løsning, tipper de har ordnet med QoS til den (inkl ruteren på din ende). Men hør med de for å være sikker.

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Hvis du kun har 1 pc + ip telefon er det ikke nødvendig å investere i ny router. Netlimiter skal funke. Du må bare sette opp riktig, og som noen nevnte så er det viktigste å begrense uploaden. Finn ut hva som er max upload og trekk fra 100kbps. Sett dette som max på p2p programmet ditt. Bare pass på at du ikke blander bps og B/s, mao bits og bytes. 800 kbps (kilobits pr. sekund) tilsvarer 100 kB/s (kilobytes pr. sekund)

 

Hvis du allikevel tenker å investere i router kan Asus wl500g(x) også kjøre QOS med custom firmware fra http://wl500g.info.

 

Feil:

Har du NGT, så må (eller iallefall bør) du benytte NGT sine rutere.

 

Har du NGT, så må (eller iallefall bør) du benytte NGT sitt ADSL-MODEM. Hvis du vil dele internettlinja di med flere PC'r trenger du i tillegg en router (evt. switch/hub). Det er i denne routern at du kan ha nytte av QOS.

 

Feil:

Samt, så hjelper ikke QoS deg mye på IP Telefoni om det ikke er QoS helt frem til telefonsenteralen.

 

Rett:

Altså om du har trøbbel selv om du ikke benytter linjen til noe annet enn IP Telefoni, så hjelper ikke en annen ruter.

 

Hvis det er kun når du maxer linja di med downloads at du har problemer med IP-telefoni kan en router med QOS hjelpe deg. Prinsippet er at du flytter køen av IP-pakker fra NGT-modemet til routeren som kan prioritere IP-telefonipakkene.

 

S.

Endret av sjurba
Lenke til kommentar
Feil:
Har du NGT, så må (eller iallefall bør) du benytte NGT sine rutere.

 

Har du NGT, så må (eller iallefall bør) du benytte NGT sitt ADSL-MODEM. Hvis du vil dele internettlinja di med flere PC'r trenger du i tillegg en router (evt. switch/hub). Det er i denne routern at du kan ha nytte av QOS.

 

Tja, men når NGT sine rutere er også det samme som modemet da? NGT leverer ikke kun modem, slik som telenor gjorde tidligere. Kan selvfølgelig putte på enda en ruter som prioriterer trafikken lokalt.

 

Feil:
Samt, så hjelper ikke QoS deg mye på IP Telefoni om det ikke er QoS helt frem til telefonsenteralen.

 

Rett:

Altså om du har trøbbel selv om du ikke benytter linjen til noe annet enn IP Telefoni, så hjelper ikke en annen ruter.

 

Hvis det er kun når du maxer linja di med downloads at du har problemer med IP-telefoni kan en router med QOS hjelpe deg. Prinsippet er at du flytter køen av IP-pakker fra NGT-modemet til routeren som kan prioritere IP-telefonipakkene.

 

S.

Du glemmer nå å tenke på at det ikke sikkert det er kun alttid ruteren hjemme hos brukeren som er flaskehalsen. Det kan også være at ruteren hos NGT prioriterer Kazaa trafikk foran din IP-Telefoni trafikk, siden ruteren hos NGT ikke bryr seg om at din lokale rutere har merket pakkene med høyt QoS nivå. Skal være enig om at problemet er lite her i norge.

 

Men tenk hvis du tar med deg f.eks. Telio adapteret til Australia når du skal studere der. Er jo greit med lokalt norsk telefonnummer når du skal holde kontakten med familie og venner, og for best talekvalitet i slike tilfeller ville QoS støtte hele veien frem til Telios pabx hatt stor nytte.

Lenke til kommentar
Du glemmer nå å tenke på at det ikke sikkert det er kun alttid ruteren hjemme hos brukeren som er flaskehalsen.

 

Nei, det er nettop det jeg mener med at du flytter flaskehalsen. Routere som ble nevnt over (linksys og asus) har funksjonalitet som "lager en flaskehals" i routeren istede for i modemet eller lenger inn i netverket. I denne køen/flaskehalsen blir ip-pakker fra telefonen flyttet fremst i køen fremfor alle nedlastingspakkene. Og dersom man setter opp riktig vil man dermed ikke få kø i modem eller lenger inn i nettet til NGT, og når det ikke er kø spiller QOS ingen rolle og kazza pakkene blir ikke prioritert foran ip-telefonen.

 

For mer info kan dere google på wondershaper, evt sjekke ut http://wl500g.info

 

S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei. Men husk at det å ha ekte QoS over trådløst samband tror jeg du ikke skal tenke på. For dyrt. Nortel har en løsning for bedrift markedet.

 

Mulig det finnes rutere som kan prioritere pakkene som går over ADSL'en, men tviler sterk på at det finnes noe som støtter den trådløse delen innen for fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Nei, det er nettop det jeg mener med at du flytter flaskehalsen. Routere som ble nevnt over (linksys og asus) har funksjonalitet som "lager en flaskehals" i routeren istede for i modemet eller lenger inn i netverket. I denne køen/flaskehalsen blir ip-pakker fra telefonen flyttet fremst i køen fremfor alle nedlastingspakkene. Og dersom man setter opp riktig vil man dermed ikke få kø i modem eller lenger inn i nettet til NGT, og når det ikke er kø spiller QOS ingen rolle og kazza pakkene blir ikke prioritert foran ip-telefonen.

 

For mer info kan dere google på wondershaper, evt sjekke ut http://wl500g.info

 

S

Aha, du snakker om båndvidde kontroll, og ikke ekte QoS men QoS "light".

 

Ok, det vil hjelpe å fjerne en eventuell kø for iptelefonen frem til NGT eller andre ISP'er. Og siden det sannsynligvis ikke er alt for overbooket, altså masse ledig kapasitet til rådighet så vil det fungere fint.

 

Men dersom det er kø inne i nettet til NGT så vil wondershaper saken komme til kort. For det er nødvendigvis ikke du som lager køen, men naboene dine. Sannsynligvis vil QoS også komme for kort her også, dersom ikke NGT priorierer automatisk pakker som er tagget med høy QoS pri. Ser ikke bort ifra at dette er noe som de priser som en ekstratjeneste, noe ala Jara ADSL Proff der de har garantert båndbredde isteden for "Best Effort" slik som for de andre abb sine (Premium og Basis)

Lenke til kommentar

Kjære Bakka

 

Nei, det er nettop det jeg mener med at du flytter flaskehalsen. Routere som ble nevnt over (linksys og asus) har funksjonalitet som "lager en flaskehals" i routeren istede for i modemet eller lenger inn i netverket. I denne køen/flaskehalsen blir ip-pakker fra telefonen flyttet fremst i køen fremfor alle nedlastingspakkene. Og dersom man setter opp riktig vil man dermed ikke få kø i modem eller lenger inn i nettet til NGT, og når det ikke er kø spiller QOS ingen rolle og kazza pakkene blir ikke prioritert foran ip-telefonen.

 

Det er greit nok at dine egne IP-tel pakker blir prioritert i ditt interne nett (og fosovet gjennom din DSL linje), MEN husk at man kanskje har en fyllingsgrad på 50:1 i DSLAMene. Det vil si at trafikken til alle andre som er koblet til den samme noden som deg vil kunne påvirke din trafikk.

 

De bredbåndstelefonileverandørene som har sin egen infrastruktur (jf Telenor, NGT og dels BlueCom) vil kunne kjøre QoS mekanismer (merking, prioritering etc.) fra modemet og helt frem til gatewayen sin hvor pakkene blir konvertert til PSTN-trafikk. Jeg vil påstå at disse dermed kan sørge for en viss kvalitet om ønskelig. Det forutsetter selvfølgelig at nettelementene fra ruter/modem til gateway snakker samme QoS/ToS-"språk"

 

De aksessuavhengige bredbåndstelefonileverandørene (jf. Telio, IP24, TeleVoIP m.m.) har derimot ingen kontroll over noen av nettelementene frem til sin gateway. Det beste man kan gjøre her er som nevnt å prioriter talepakkene internt i sitt eget IP-nett. Men med en gang de forlater ditt lokale nett er det "best effort" all the way!!!!

 

C

Lenke til kommentar

EN LITEN DIGRESJON:

 

Vil legge til at IP-telefonitilbydere på privatmarkedet i Norge i dag kan ses på som vanlige fasttelefon(PSTN) tilbydere med et annet grensesnitt ut mot kunden en det man er vant til.

 

Ingen av IPteltilbyderne har peeringavtaler om direkte ende-til-ende IP-trafikk mellom seg (foreløpig). I prinsippet vil det si at all trafikk, utenom den interne trafikken mellom egne kunder, blir konvertert til PSTN trafikk rimelig kjapt.

Forenklet kan man si at alle IPteltilbyderne sitter på sin egen IP-"øy" uten forbindelse til noen andre IP-"øyer"-kun til PSTN nettet.

 

Litt rart egentlig da man skulle tro at potensialet for en IPteltilbyder ligger i å minske transitt- og termineringskostnadene i PSTN-nettet og bruke IP/internett til transport istedenfor.....

Lenke til kommentar

ROla og kjhanken, jupp dere har selvsagt rett. Det er QoS light vi snakker om her, og båndbreddekontroll er nok en mer korekt benevning enn QoS.

 

Men ekte QoS har jo, som dere påpeker, brukeren ingen kontroll med. Det eneste de kan gjøre er å bestille bredbåndstelefoni fra tilbydere som Telenor eller NGT. Men for alle de som ikke har gjort det, vil jeg si at båndbreddekontroll vha i Wondershaper i routeren er en veldig god måte å sikre seg mot at dårlig lydkvalitet i telefonen (eller skype for den saks skyld).

 

S.

 

Til ROla's digresjon:

Sånn sett burde vi jo ha gratis tellerskritt til alle andre IP-tlf tilbydere. Men kanskje de faktisk har slike avtaler, og bare ikke forteller oss om det..? Klingende mynt rett i kassa...

Lenke til kommentar
En må ikke glemme at det Telenor har tatt inn på fasttelefonene har finansiert mye av infrastrukturen som finnes nå. Selv om de tjener grovt på mobiltelefoni nå, vil de ikke kunne tilby gratis ip-telefoni. Noe inntjening må de bare ha...

 

Direkte ende-til-ende IP telefoni benytter seg av en globalinfrastruktur (=internett)som kunden allerede er tilknyttet og har betalt for gjennom sitt bredbåndsabonnement.

 

Aksess/kobbereier (dvs. Telenor) får dekning via fasttelefonabonnement eller bredbåndsabonnement og synliggjøres ved de 80 kronene man må betale ekstra når man sier opp fasttelefonen.

 

Når man er tilkoblet internett kan man i prinsippet nå hviklen som helst annen bruker som er tilkoblet, så lenge man vet IP-adressen. Det eneste man så trenger for å overføre tale er en oppslagstjeneste som finner IP-adressene til de som skal kommunisere, samt bruke en protokoll (jf. SIP, H.323, MGCP) til oppsett og avslutning av samtalen. Transportnettet er man ellerede tilkoblet i form av internettilknytningen.

 

IP-telefoni (og da spesielt P2P IP-telefoni) er i så måte en verdiøkende bredbåndstjeneste, med minimale kostnader. Her snakker vi bare om noe servere...(jf. Skype) Det som koster er å sørge for bakoverkomabilitet med PSTN-nettet. For når trafikken konverteres til PSTN så gjelder de gamle samtrafikkregimene basert på tellerskritt.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...