MyBigMouth Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Jeg driver da en del med sang og jeg lurte på om det er mulig å fjerne stemmer fra sanger, eller ihvertfall dempe den. Jeg vet at kanskje noen mener,DETTE MÅ DA VÆRE ULOVLIG? Men jeg har hørt at sånne love gjelder ikke når du endrer sangen, dvs at du kan endre på en sang uten å nsakke med opphaver. Men er dette mulig? Noen proggs som gjør d?
bfisk Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 1. Det er ikke ulovlig. Hvorfor i all verden skulle det være det? Å bruke f.eks. melodien til egne produksjoner er imidlertid det, men dette faller jo inn under den generelle åndsverksloven. 2. Det finnes programmer som fjerner eller demper vokalen. Imidlertid blir resultatet som oftest ubrukelig, og det finnes kort og godt ingen andre gode metoder enn å få tak i en instrumentalversjon av låta
MyBigMouth Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Skrevet 15. mars 2005 Ja....men dette "resultatet"...Blir det helt ødelagt? For jeg trenger ikke über kvalitet,bare for å sjekke d ut. Men kan noen noen programmer som fikser dette?
Potetfar Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Jeg vet ikke om noen programmer, men tror at det kan være ganske vanskelig. Det må i tilfellet være flerkanals (er det det heter?) lyd (MIDI-filer). Er det noe du har spilt inn fra CD (sannsynligvis) blir det nok vanskelig.
vegjoh Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Musikk er vanligvis i stereo, altså to kanaler - og som oftest spredt omtrent like mye til høyre og venstre. Det vil altså i praksis si at instrumentene ligger smeltet sammen med vokalen. Faktum er at vokalen ligger i frekvensområdet til flere av instrumentene - mest sannsynlig, og det skal derfor vanskelig gjøres å fjerne kun vokalen uten å ta mer med. Som en annen her på forumet sa, kan å fjerne vokalen fra en sang sammenlignes med å fjerne melet fra en brøddeig. Har testet en del programmer for å fjerne vokal selv, og på enkelte sanger fungerer det ganske bra - men generelt sett blir resultatene, etter min mening, veldig dårlige. Det er jo nettopp derfor mastertapene til innspillinger er gull verd. Der ligger hvert instrument/hvert vokalstemme på hvert sitt spor. Vegard
bfisk Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 (endret) Jeg vet ikke om noen programmer, men tror at det kan være ganske vanskelig. Det må i tilfellet være flerkanals (er det det heter?) lyd (MIDI-filer). Er det noe du har spilt inn fra CD (sannsynligvis) blir det nok vanskelig. Midi-filer inneholder kun informasjon om tonalitet og tempo, osv. De kan også inneholde sekvenser av andre typer, sammen med en tidskoding. Du kan godt si at en midi-fil er et digitalt noteark Endret 15. mars 2005 av bfisk
_Adler_ Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 Hei! Man kan gjøre det hvis man bruker DbPoweramp music converter og laster ned Powerpack (30 dagers trial). Tror man finner en liten banner/et symbol i programmet hvor man kan laste ned Powerpack. Var slik i den versjonen jeg bruker, har ikke fåt installert noen av de nye versjonene. Man får ikke et bra resultat, man får rare bakgrunnslyder og sangen høres ut som en "suppe" og rare lyder o.l Men du kan jo prøve
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå