Gå til innhold

Remote Desktop server hacket? (Win XP)

hyp3z

Anbefalte innlegg

Kjører Win XP SP2 på en PII 350MHz, med 384MB RAM. Denne fungerer som en server for en Remote Desktop-tjeneste, i kombinasjon med DynDNS-software. Dette har fungert som en drøm helt inntil nå i helga. Da skulle jeg logge meg inn på maskinen, over internett altså, og fikk opp innloggingsbildet til Windows. Da jeg skrev inn korrekt brukernavn og passord så var beskjeden at passordet er ugyldig.

Jeg har ikke deaktivert/renamet Administrator-kontoen, og lurer på om det er den største sikkerhetshullet i dette tilfellet. Som kjent så bruker Remote Desktop port 3389 - og har sikkert gjort det enkelt for en hacker å misbruke en stakkars gammel traver av en Pentium ..

Får jeg støtte til teoriene mine? :hmm:

Videoannonse
Annonse

håper det ikke er snakk om den typisk caps lock feilen (?)

uansett...du lot vell ikke administratorpassordet være blankt eller ekstremt lett?.

største sikkerhetsfeilen er fremdeles brukerne, så å stemple dette som 'nok engang er windows usikker' kjøper jeg ikke.

løsningen blir å resette passordet på adminkontoen. finnes verktøy for dette (bootfloppies og bootcd'er). ta deg en tur på google

• 4 uker senere...
Vet denne er litt gammel nå. Men tenkte jeg skulle opplyse om at maskinen sannsynligvis ikke var hacket. Trengte kun en restart.

Mysteriet lever videre. ;)

hmm

Jeg har slutta å si at det er et mysterium når en M$ server henger seg, særlig sånne som er åpne mot nettet :-)

ja,

ikke rart 80% av verdens servere kjører *nix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...